×

فرهنگ، آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است

  • کد نوشته: 20796
  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۵
  • 558 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پیشینه ۴۰ هزار سال سکونت در منطقه اورامانات و وجود آداب و رسوم و همچنین صنایع دستی متنوع در این منطقه، گفت: فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه شایسته معرفی به جهانیان است.
    فرهنگ، آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرنگار ایرنا،« آرش لهونی» روز شنبه در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» که در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، از تمام نخبگان، اساتید، دانشگاهیان و فرهیخگانی که همایش بین المللی ” هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» را راه اندازی کردند، قدردانی کرد، و ابراز امیداوری کرد: این چنین رویداد علمی مهمی باعث شناساندن آداب و رسوم، تاریخ و پیشنه مردم اورامانات به مردمان جهان و کشور شود.

    وی با اشاره به اصالت فرهنگی، آداب و رسوم منطقه اورامانات در طول تاریخ گفت: مردمان این دیار ۴۰ هزار تاریخ سکونت دارند، تاریخ مکتوب معامله ( سند برای املاک) در هزار و ۵۰۰ سال پیش داشته اند، از قرن ها پیش روستاها توسط شوراها اداره می شد و زنان در مدیریت شوراها مشارکت داشته اند و این نشان دهنده تمدن و مدنیت و فرهنگ بسیار غنی مردمان منطقه اورامانات است.

    لهونی در ادامه با اشاره به وجود صنایع دستی متنوع و مختلف در منطقه اورامانات، گفت: باید این صنایع دستی را حفظ کنیم و در این راستا همه دستگاه های اجرایی باید پای کار بیایند و فقط اداره کل وظیفه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست.

    رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی برای استفاده از ظرفیت ثبت جهانی منطقه اورامانات شد و اظهار داشت: در ظرف یکسالی که ثبت جهانی منطقه اورامانات می گذارد هیچ کاری صورت نگرفته است و اگر گردشگران به منطقه می آیند به خاطر  طبیعت آن بوده نه اقدام دستگاه های اجرایی و به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی و اقدام مثبت و موثر از سوی دستگاه های ذی ربط در خصوص ثبت جهانی منطقه اورامانات هستیم.

    همایش بین المللی هورامان ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه جهانی از امروز ۲۵ تیرماه به مدت ۲ روز در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی برگزار می شود.
    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *