×

در گفتگو با مزرعه دار پاوه ای؛
لزوم ایجاد مرکز تکثیر بچه ماهی در کرمانشاه

  • کد نوشته: 18801
  • ۳۰,آبان ۱۴۰۰
  • 408 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: کرمانشاه از استان‌های صاحب نام کشور در تولید انواع آبزیان است و احداث مراکز تولید و تکثیر بچه ماهی در استان می تواند به توسعه بیش از پیش صنعت آبزی پروری کمک کند.
    لزوم ایجاد مرکز تکثیر بچه ماهی در کرمانشاه
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای فرجی اهل روستای خوش آب و هوا و سرسبز دشه در شهرستان پاوه است، او در میان کوهستان‌های مرتفع و دامنه‌هایی که صخره‌ها آنجا را احاطه کرده اند با بهره گیری از ظرفیت‌های این منطقه همچون آب و هوای مناسب ۱۰ سال است که ماهی پرورش می‌دهد.

    تولید ماهی برای آقای فرجی در مزرعه سه هکتاری اش کار راحتی نیست، او مجبور است در مراحل اولیه کار برای خرید بچه ماهی از دشه راهی مناطق دیگر کشور شود.

    گاهی به اصفهان برود، گاهی به استان‌های شمالی و اگر هم خوش شانس باشد شاید بتواند بچه ماهی را از استان همجوار  یعنی کردستان تهیه کند.

    حدود ۸ مزرعه دار  دیگر در این روستا وضعیتی مشابه آقای فرجی دارند.

    او می‌گوید: کارگاه‌های تولید بچه ماهی در کرمانشاه وجود دارد، اما کیفیت بچه ماهی‌های تولیدی در این مکان‌ها خوب نیست، چرا که داشتن شرایط دمایی و استفاده از آب مناسب از نیاز‌های اولیه نگهداری بچه ماهی هاست.

    به گفته این تولید کننده بطور میانگین برای تهیه ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در یک دوره سه ماهه باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.

    او برای تهیه بچه ماهی باید مسافت‌های طولانی را طی می‌کند مشکلاتی که درحین تردد یعنی از مبدا تا مقصد اتفاق می‌افتد  موجب تلف شدن ماهی‌ها و کاهش مقدار آن حتی تا یک سوم مقدار خریداری شده می‌شود.

    گاهی هم انتقال بیماری و فروش بچه ماهی‌های تقلبی با نام  برند‌های مورد تقاضا بر مشکلات پرورش دهندگان ماهی می‌افزاید.

    آقای فرجی که این مشکلات را درک کرده، به دنبال راه اندازی یک مرکز تکثیر بچه ماهی است او  اقدامات اولیه را هم تا حدودی انجام داده و حتی با نحوه تکثیر بچه ماهی هم بطورکامل آشناست او می‌گوید: برای پرورش بچه ماهی‌ها ابتدا لارو‌ها را داخل آب می‌خوابانند، شرایط دما و آب باید مناسب باشد، بعد از دو ماه که بچه ماهی‌ها به وزن مطلوب برسند آماده عرضه به بازار می‌شوند.

    این تولیدکننده امیدوار است با راه اندازی مجتمع تکثیر بچه ماهی که کار‌های مقدماتی آن انجام گرفته، بتواند ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی در سال تولید کند و با این اقدام علاوه بر تامین  نیاز  استان به ماهیان سردآبی شرایطی برای صدور بچه ماهی به استان های دیگر را هم فراهم کند.

    از روستای دشه که فاصله بگیریم ۴۶۰ واحد شیلاتی در استان کرمانشاه هم اکنون فعالیت دارند که از این تعداد ۳۷۸ واحد در بخش سردابی، ۸۰ واحد در بخش گرمابی آبی و ۲ واحد هم تولید کننده ماهیان خاویاری اند.

    پرورش دهندگان ماهی در مزارع گرمابی چهار گونه ماهی شامل فیتوفاگ، سرگنده، کپور معمولی و آمور در مزارع  تولید می‌کنند و در مزارع سردابی هم قزل آلا پرورش داده می‌شود.

    میزان تولید آبزیان امسال در استان کرمانشاه ۲۵ هزار تن تخمین زده شده است.

    افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه می‌گوید: کرمانشاه رتبه اول را در پرورش ماهیان گرمابی در بین استان‌های غیرساحلی و رتبه پنجم تولید ماهی سردابی را در بین استان‌های غیرساحلی دارد.

    ماهیان تولیدی استان علاوه براینکه مشتریانی در داخل کشور دارد به سایر کشورها هم صادر می شود اما به دلیل نبود سکوی صادراتی این ماهی ها به سایر استان‌ها صادر و از آنجا راهی کشور‌های دیگر می‌شود.

    همجواری استان کرمانشاه با کشور عراق فرصتی مناسب  است تا با ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه  انجام صادرات آبزیان در خود مرز‌های استان فراهم شود.

    مدیر کل شیلات استان می‌گوید: موضوع راه اندازی سکوی صادرات آبزیان  در مرز رسمی پرویزخان در کارگروه‌های تخصصی مصوب و مورد موافقت قرار گرفته است و زمین مورد نیازهم  برای احداث انتخاب شده است.

    افضلی  می‌گوید: با سفر مدیر عامل صندوق کارآفرینی به پاوه برای تامین تسهیلات راه اندازی مرکز تکثیر پرورش بچه ماهی قول مساعد داده شد.

    وی با بیان اینکه احداث مراکز  و کارگاه‌های تکثیر بچه ماهی نیاز به شرایط  دمایی و منابع آبی مناسب دارد می‌گوید:  تاکنون هم  منابع آبی با شرایط مناسب برای تکثیر بچه ماهی در استان شناسایی شده که  قابلیت بهره برداری از آب این مناطق  با همکاری ادارت مرتبط در حال پیگیری است.

    مدیرکل شیلات استان  ابراز امیدواری کرد تا مرکز تکثیر پرورش بچه ماهی گرمابی در مجتمع قصرشیرین هم راه اندازی شود و دیگر کرمانشاه وارد کننده بچه ماهی در بخش گرمابی و سردآبی از سایر استانها نباشد.

    گزارشگر: سحرپیرویسی

    منبع: صداوسیما

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *