×

مدیریت یکپارچه هورامان نیازمند همراهی جوامع محلی و نهادهای مختلف است

  • کد نوشته: 18736
  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۵
  • 265 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: معاون دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی گفت: جوامع محلی و ادارات و نهادهای محتلف برای مدیریت یکپارچه هورامان باید پایگاه منظر فرهنگی هورامان را همراهی کرده و با یکدیگر مشارکت کنند.
    مدیریت یکپارچه هورامان نیازمند همراهی جوامع محلی و نهادهای مختلف است
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا، فیروزه سالاری شامگاه دوشنبه در نشست چالش‌های مدیریتی در پایگاه میراث جهانی هورامان که به صورت مجازی برگزار شد، مدیریت منطقه هورامان را حساس، پیچیده و در عین حال جذاب عنوان کرد و افزود: در صورتی که جوامع محلی و ادارات و نهادهای مختلف با پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان مشارکت لازم را داشته باشند، نتایج بسیار مطلوبی برای این منطقه در پی خواهد داشت.

    وی ادامه داد: مدیریت ایده ال برای هورامان زمانی اتفاق خواهد افتاد که پایگاه منظر فرهنگی هورامان به عنوان یک رابط بین جوامع محلی روستایی و ادارات و نهادهای مختلف نقش خود را ایفا کند.

    معاون دفتر تدوین پرونده های ثبت جهانی اضافه کرد: اگر جوامع محلی ما در مورد اهمیت و ارزش سایت جهانی هورامان آگاه شوند، مطالبات آگاهانه ای را نیز از مسوولان و نمایندگان استانی خواهند داشت که این مسئله بسیار در آینده این منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

    وی تاکید کرد: همه ادارات و نهادهای مرتبط با منطقه هورامان باید در خلق مدیریت یکپارچه برای این منطقه همکاری کنند و پایگاه هورامان نیز در این میان به عنوان ناظر در همه تصیمیم گیری‌ها حضور داشته باشد.

    سالاری در ادامه عنوان کرد: تاکنون یک هزار و ۹۲ اثر از سراسر دنیا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ که ۱۱۹ مورد آن تحت عنوان منظر فرهنگی ثبت شده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه منظر فرهنگی هورامان بیست و ششمین اثر ایران بود که امسال در یونسکو به ثبت رسید، اضافه کرد: محدوده جغرافیایی این منطقه را می توان به سه قسمت شرقی (هورامان ژاوه رود)، مرکزی(هورامان تخت) و غربی (هورامان لهون) تقسیم بندی کرد.

    سالاری، اصول زندگی هورامی‌ها را در سه بخش الگوی کوچ(هوارنشینی)، معماری و باغ سازی منحصربفرد دانست و گفت: هورامان گنجینه تاریخی و ذخیره‌گاه فرهنگی زنده مناطق کردنشین غرب ایران است که در عراق و بخشی از ترکیه نیز وجود دارد.

    شناسایی بیش از یک هزار و ۱۰۰ اثر تاریخی در هورامان

    مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان نیز در این نشست گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ اثر تاریخی و باستانی در منطقه هورامان شناسایی شده است که این آثار از دوران غارنشینی تا یکجانشینی هستند.

    پویا طالب نیا، افزود: قدیمی ترین سند معامله باغ در جهان مربوط به منطقه هورامان است که به «بنچاق هورامان» مشهور بوده و از مهمترین آثار تاریخی کشف شده در این منطقه است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *