×

مراسم خون صلح روستای شاینگان روانسر برگزار شد

  • کد نوشته: 18914
  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۰
  • 306 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مراسم خون صلح در روستای شاینگان شهرستان روانسر روز چهارشنبه با حضور رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، ائمه جمعه، مسوولان استانی و محلی و نیز جمع زیادی از مردم و بزرگان منطقه اورامانات در این روستا برگزار شد.
    مراسم خون صلح روستای شاینگان روانسر برگزار شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرنگار ایرنا، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه روز چهارشنبه در این مراسم گفت: خانواده مقتول حق قصاص دارد اما در اوج قدرت می بخشد و این قابل احترام است و دستگاه قضایی از حق مسلم آنها دفاع می کند.

    «پرویز توسلی‌زاده» با بیان اینکه این خانواده با گذشت خود آرامش را به این روستا هدیه کردند افزود: امروز این خانواده بزرگ که در اوج قدرت بخشیدند به همه یاد دادند که ببخشیم و آرامش و حیات را به خود و دیگران هدیه دهیم.

    وی با اشاره به  بیانات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه در خصوص صلح و سازش که باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و حکمرانی باید به نفع مردم باشد تصریح کرد: امروز شاهد یکی از بهترین حکمرانی ها هستیم که در آن خانواده ای از یک روستا با گذشت از حق خود آرامش را به این روستا بر می گرداند و با دوستی و مودت در کنار هم به ادامه حیات می پردازند. 

    رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن قدردانی از بزرگان و ریش سفیدان و مسوولان که به پایان خصومت و ایجاد سازش کمک کردند اظهار داشت: اگر نقش و مدیریت بزرگان و معتمدین نبود، مشکلات بیشتر و بزرگتری روی می داد.

    توسلی زاده ادامه داد: بزرگان این منطقه با مدیریت به موقع اختلاف، از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کردند و در ادامه با همکاری دادگستری توانستند این قتل را به سازش و قصاص را به عفو تبدیل کنند و آرامش و دوستی را به این روستا برگردانند.

    وی ادامه داد: صلح از اصول مسلم نظام حقوقی و فقهی اسلام است و در قرآن، احادیث و روایات به صورت روشن به این موضوع پرداخته شده و از اصول اولیه اسلام است.

    مقام عالی قضایی در استان کرمانشاه گفت: فلسفه قانون گذاری و وضع قوانین اعم از کیفری، مدنی ،تجاری و سایر ایجاد نظم اجتماعی است و اگر با اراده خود بتوانیم نظم اجتماعی را برقرار کنیم و کسی به حقوق دیگران تجاوز و تعدی نکند، نیاز به وضع قوانین نیست بنابراین به ایجاد صلح و سازش تاکید شده است تا نیازی به اعمال قانون نباشد.

    توسلی زاده با تاکید موکد بر ایجاد سازش در خصومت و ممانعت از تشکیل پرونده های قضایی افزود: معتقدیم در اسلام اصل اولیه صلح است چرا که صلح به ایجاد دوستی و مودت می انجامد و ضرورت دارد صلح را ترویج دهیم و اختلافات را ریشه کن کنیم.

    وی اضافه کرد: ما روی مردم غیرتمند و با عزت اورامانات حساب ویژه‌ای باز کرده ایم و درب اتاق دستگاه قضایی را باز گذاشته تا با کمک مردم و بزرگان منطقه هم محیطی آرام فراهم کنیم و هم اختلافات را ریشه کن کنیم.

    رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با تاکید بر امنیت استان و خصوصا مردم مرزنشین اورامانات افزود: آرامش تک تک خانواده ها برای ما مهم است و برای ایجاد این آرامش از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

    در سال ۱۳۹۵ در روستای شاینگان از توابع شهرستان روانسر اختلاف و نزاعی بین ۲ طایفه روی داد که جوانی ۳۶ ساله به اسم بهمن باباخانی به قتل رسید.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *