×

مراسم میلاد پیامبر رحمت و مهربانی در پاوه برگزار شد

  • کد نوشته: 21454
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۷
  • 601 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مراسم میلاد پیامبر رحمت و مهربانی (ص) با حضور جمع زیادی از مسئولان استانی و شهرستانی و مردم متدین شهرستان پاوه در مسجد قبای این شهر برگزار شد.
    مراسم میلاد پیامبر رحمت و مهربانی در پاوه برگزار شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ روز دوشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ میلاد پیامبر اسلام (ص) با حضور خیل مشتاقان رحمه‌للعالمین در مسجد قبای شهر پاوه گرامی داشته شد.

    در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستان برگزار شد، آقای ایوب احمدی مجری توانا آغاز برنامه را اعلام نمود.

    در ادامه آقای ملا محسن رستمی آیاتی چند از کلام‌الله مجید را قرائت نمود.

    سپس قصیده‌ای در وصف پیامبر اسلام توسط طلاب مسجد قبا اجرا شد.

    برنامۀ بعدی سخنرانی حاج ماموستا ملا قادر قادری امام‌جمعۀ شهر پاوه بود که چکیده‌ای از سخنان ایشان در ادامه آمده است.

    الحمد لله رب العالمین ثم الصلاه والتحیه علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والا و لا حول و لا قوه الا بالله

    ان الله و ملائکنه یصلون علی النبی یا ایهاالذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما

    مسئولان محترم، روحانیون عزیز، ماه میلاد، ماه عزت و شرافت و وحدت را تبریک عرض می‌کنم و از حضور شما عزیزان تشکر و تقدیر دارم و ممنون همه هستم و امیدوارم خداوند متعال به این کار ما راضی و پیامبر عزیز هم خوشحال باشد.

    خدمت تک‌تک شما عزیزان از روحانیون، فرهنگیان، بازاریان و سایر اقشار مردم شریف بخصوص مهمانان عزیز و محترم سردار عظیمی، سردار ریحانی، برادر عزیز و محترم جناب آقای ولایتی، سردار علیزاده، سردار فیض الهی، سردار کرمی و بقیۀ عزیزان که از مرکز استان تشریف آورده‌اند و همچنین شورای تأمین شهرستان پاوه و دوستانی که ۳۰ روز است نخوابیده‌اند تا ما در خانۀ خود راحت بخوابیم خوش‌آمد عرض می‌کنم. ممنون همۀ شما هستم.

    به یاری خداوند چهار جمله را خدمتتان عرض می‌کنم. «۱-آثار مثبت جشن میلاد در میان امت اسلامی ۲-وحدت در دنیای اسلام ۳-جایگاه عقل ۴-هجمۀ دشمنان و وظیفۀ ما در این برهه از مان»

    عزیزان من؛ خدمتتان عرض می‌کنم، خداوند به جان رسول‌الله در قرآن کریم قسم یاد فرموده است. حسب آیات قرآن کریم حیات پیامبر ما سراسر خیروبرکت و عبرت و حکمت و درس و عبادت و جهاد و احسان و صدقات و ایثار است.

    خداوند متعال می‌فرماید: «لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ» قسم به جان تو ای محمد؛ مخالفین تو اشتباه کار و غافل‌اند و پیروزی تنها از آن تو و همفکرانت می‌باشد.

    مسلمانان تا در کنار هم بودند و وحدت داشتند و پیرو رسول الله بودند، پیروز و موفق و منصور بودند.

    اقبال لاهوری می‌فرماید:

    فقیران تا به مسجد صف کشیدند… گریبان شهنشاهان دریدند.

    چو آن آتش درون سینه افسرد … مسلمانان به درگاهان خزیدند.

    وقتی سپاه اسلام به جنوب چین رسید حاکم وقت چین آن‌ها را تهدید کرد و گفت: شما جمعی شترسوار و خرما خور چرا به اینجا آمده‌اید؟ ما همه شما را می‌کشیم. فرمانده سپاه مسلمانان خطاب به او گفت: ما را از مرگ می‌ترسانی؟ ما مرگ و شهادت را افتخار می‌دانیم. ما در آن روز چون صادقانه پیرو قرآن و مطیع رسول بودیم، تهدید چین را شوخی می‌گرفتیم.

    علی‌رغم بگومگوهای زیاد و کلمات ناروا که مراسم میلاد را بدعت می‌دانند، ما معتقدیم جشن میلاد سراسر نور و رحمت و یک بدعت حسنه است.

    ما قبل از انقلاب هرساله جشن میلاد را در شهر پاوه و روستاهای دوریسان و خانقاه و نوریاب برگزار می‌کردیم. حتی در سالهای ۵۶ و ۵۷ ساواک عصبانی شد و گفت: شماها وهابی هستید و به نام وهابیت جمعی از روحانیون را دستگیر کردند.

    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم و جشن میلاد جایگاه خاصی پیدا کرد. ما هرساله مراسم میلاد را در مسجد جامع برگزار می‌کردیم اما امسال به خاطر بیماری کرونا و بعضی قضایای دیگر مراسم میلاد را در این مسجد کوچک برگزار کردیم.

    جشن میلاد رسول‌الله در شهرستان پاوه ثبت ملی شده است و امروز از تابلویی رونمایی می‌کنیم که یکی از برادران عزیز آن را با صرف هزینه زیادی تهیه‌کرده و به عنوان یک نماد از جشن میلاد منطقۀ کردنشین در اختیار ما قرار داده است که در آن تصویر عالمانی که کتاب مولود‌نامه نگاشته اند و بزرگوارانی چون مرحوم حاج ماموستا ملا محمد زاهد ضیایی و مرحوم حاج شیخ طاهای خالصی، حاج خلیفه علی حیدری، جناب ماموستا شیخ محمد قادری و بنده که در برگزاری نقش میلاد نقش داشته اند گنجانده شده است که در آخر برنامه در خصوص آن توضیح خواهد داد.

    در ادامه دکتر رستمی فرماندار شهرستان پاوه ضمن تبریک جشن میلاد رسول الله (ص) به بیان نکاتی پرداخت و گفت: هر مکتبی افتخاری دارد و افتخار مکتب اسلام، رسول الله (ص) است. رسولی که از ملتی وبری و بادیه‌نشین، ملتی حضری و مدنی و شهرنشین ساخت که جامعه‌شناسانی چون ویل دورانت و ابن خلدون او را پیامبر تمدن ساز می‌نامند.

    ایشان افزود: پیامبر ما مصالح و متریال معماری و تمدن اسلامی را در امنیت و آرامش، تعاون و همکاری و همبستگی و وحدت و اخلاق می‌داند.

    وی به ۲۳ سال مجاهدت پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و گفت: ۲۳ سال مجاهدت آن بزرگوار برای حفظ شجرۀ طیبۀ اسلام و تمدن اسلامی بود که آن را سنگ به سنگ و خشت به خشت بنا نهاد.

    فرماندار پاوه افزود: در برابر مکتبی که رسول الله (ص) برای آن تمام وجود خود را در طبق اخلاص گذاشت، وظیفۀ ما حفظ اسلام و حفظ وحدت است.

    در برنامه بعدی تابلوی منقوش به مراسم میلاد شهر پاوه توسط  فریبرز عزیزی که زحمت زیادی برای تهیه آن کشیده اند، با دقت زیاد تشریح شد.

    در ادامه برنامه جناب آقای امیری مقدم استاندار کرمانشاه در مراسم حضور یافتند و حاج ماموستا قادری حضور ایشان را گرامی و به وی خیر مقدم گفتند.

    مراسم با دعای خیر توسط ماموستا کریم اداک در ساعت ۱۲ ظهر با صلوات بر محمد و آل محمد به پایان رسید. فالحمدلله

    گفتنی است با اعلام حاج ماموستا قادری، هزینه جمع آوری شده برای نهار مراسم میلاد امسال صرف خرید مرغ برای ۲۰۰ خانوار فقیر و نیازمند شهرستان خواهد شد. 

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *