×

مسئولان باید پاسخگوی معضل کولبری در اورامانات باشند

  • کد نوشته: 25766
  • ۱۴۰۲-۱۱-۱۳
  • 171 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: امام جمعه پاوه گفت : زندگی بسیاری از جوانان منطقه اورامانات به کولبری گره خورده و مشخص نیست تا چه زمانی باید برای تأمین زندگی کولبری کنند و این جوانان این مسیر را ادامه دهند بنابراین مسئولان باید پاسخگوی معضل کولبری در این منطقه باشند.
    مسئولان باید پاسخگوی معضل کولبری در اورامانات باشند
  • به گزارش آوای باینگان، ماموستا قادری در بخشی از خطبه های این هفته نماز جمعه پاوه با انتقاد از برخورد تحقیرآمیز نیروهای مرزبان عراقی با کولبران ایرانی افزود:در چند وقت اخیر ، نیروهای عراقی جمعی از جوانان ما را در طویله عراق گرفتند و پس از انتقال آنان به بیاره ، آنها را تحقیر و مورد اذیت و آزار قرار دادند که پس از بازتاب گسترده این حرکت ،جمعی از ماموستایان و مسئولان استان حلبچه این کار را محکوم کردند و ما از این افراد و شخصیتها سپاسگزاریم.

    وی ادامه داد: اگر جوانان ما کولبری نکنند، اقتصاد و زندگی مردم شهر طویله تعطیل و رونقی نخواهد داشت ، بنابراین زندگی و معیشت و راحتی و رفاه آنان در گرو وجود کولبری و کولبران این منطقه است.

    امام جمعه پاوه با بیان اینکه تأسف ما این است چرا اهل طویله عراق نمی‌آیند در نوسود برای طویله کوله حمل کنند اظهار داشت : چرا مردم بیاره عراق نباید بیایند و از هانی‌گرمله وسیله ببرند و حتماً ما باید برایشان وسیله و امکانات ببریم؟بنابراین فعالیت گسترده جوانان در منطقه اورامانات در موضوع کولبری مسئله ای است که نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر و دقیق تر دارد.

    ماموستا قادری افزود: پس از تحقیر جوانان کولبر ما توسط مرزبانان عراقی ، مدتی بعد پلیس مرز عراق، جان یکی از جوانان اهل روستای شمشیر پاوه را در حین کولبری می گیرند و با وجود اینکه این فرد ایرانی بود و کشته شد توقع این بود یک مسئول ایرانی اظهار تأسف می‌کرد و می‌گفت: متأسفم که پلیس عراق یک نفر ایرانی را کشته است.

    وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور پاکستان در یکی از رسانه که گفته بود : من یک نفر پاکستانی را با تمام مردم افغانستان عوض نمی‌کنم گفت : در قضیه اهانت و کشتن کولبرهای ایرانی باید مسئولان واکنشی نشان می دادند که متاسفانه سکوت کردند و این یک درد است.

    در دیداری که با خانواده این کولبر داشتم ضمن دلجویی و تسلیت به آنان گفتم ان شاالله اگر برادر محترم ما کاک آزاد استاندار حلبچه و همراهانشان بدون آنکه کار به وزارت خارجه بکشد، همکاری کردند و دیۀ شمارا پرداخت کردند، ممنون آنها هستیم در غیر این صورت ما از طریق دادگستری و وزارت خارجه اجازه نمی‌دهیم حق شما پایمال شود.

    در این سوی مرز هم باوجود اینکه ظرف دو هفته گذشته شورای محترم تأمین پاوه صورتجلسه کرده‌ بودند برخورد تندی با کولبران صورت نگیرد ولی ما دو جوان دیگر کولبر و نان آور خانواده را که اهل جوانرود و ثلاث باباجانی بودند از دست دادیم

    وی با بیان یک خاطره از سالهای نه چندان دور یکی از شخصیت های استان در جمع مردم پاوه یادآور شد: چند سال پیش مرحوم حاج اسماعیل ططری نماینده اسبق کرمانشاه در سخنانی که در جمع مردم پاوه ایراد کردند گفتند اگر مسئولی با شما بد بود، علیه وی صحبت نکنید چون اگر صحبت کنید و بگویید بد است، ماندگار می‌شود؛ بلکه باید از او تعریف کنید؛ چرا که اگر تعریف کنید او را عوض می‌کنند!؟!

    بنا به این سنت مرحوم حاج اسماعیل ططری امروز چیزی خطاب به هنگ مرزی نمی‌گویم و تنها می‌گویم آفرین دستتان درد نکند، ممنون شما هستیم که جوانان ما را می‌کشید؛ دیگر چیزی نمی‌گویم چون خیلی گفته‌ایم و کسی حرف ما را نشنیده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *