×

مسئولین مشکلات روستای تین بخش باینگان را دریابند

  • کد نوشته: 14145
  • ۱۳۹۸-۱۲-۱۱
  • 2087 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: روستای زیبای «تین» از توابع بخش باینگان علیرغم زیبایی های خاص و نیز پتانسیل هایی که دارد از بسیاری مشکلات رنج می برد که نیازمند نگاه دلسوز مسئولان است.
    مسئولین مشکلات روستای تین بخش باینگان را دریابند
  • به گزارش آوای باینگان ، در یکصد و پنجاه کیلومتری مرکز استان کرمانشاه ،سی کیلومتری شهرستان پاوه و شش کیلومتری بخش باینگان در دامنه کوه آتشگاه بزرگ ،قسمت شرقی کوهستان آتشگاه، در دنج ترین نقطه طبیعی کوهستان، مکانی خوش آب و هوا با چشمه ساری بزرگ و پر آب بنام چاووگ با مردمانی از جنس گذشت و ایثار، روستایی یکصد و سی خانواری وجود دارد بنام «تین».

    در بالا دست شهر باینگان و روستاهای زردویی و دودان، این مردمان صاحب گذشته و گذشت در کمال عزت و آبروداری هنوز مراتب صله ارحام را بصورت صد سال گذشته محکم و دارای اهمیت گرفته اند.

    روستای تین

    هنوز در مراسمات شادی و شیون اهالی روستا، عده ای در خانه خود نان پخته و آنرا به صاحب مراسم میرسانند، هر همسایه تعدادی ازمهمانها را در حالتی که این عمل را برای خود یک نوع اجبار دانسته به خانه خود میبرند، مراسمات نوروزانه بسیار پر رنگ تر از شهر پاوه و روستاهای اطراف آن را با آمدن اکثریت خانوارهای ساکن کرمانشاه به داخل روستا در آن ایام دارند.

    متکی به هیچ ارگان دولتی و بودجه سالانه نبودن و از صفر تا صد آبادانی و پیشرفت این روزهای روستا علاوه بر تمهیدات دولتی، با زحمات شخصی افراد داخل روستا و رنج دستان جوانان غیرتی و پرتلاش آن انجام گرفته است.

    اگر تا بحال گذرتان به این روستای زیبا و دنج با آبشاری بینظیر در ورودی روستا نیفتاده است توصیه میکنیم حتما برای یکبار هم که شده از این روستا و مردمان بی نظیر آن دیدن بفرمایید.

    علاوه بر آبشار آبی زیبا و باغات سرسبز و غرفه های ویژه در ایام و مناسبتهای خاص، این روستا دارای مسجدی است تاریخی، کهن و صاحب هزاران داستان و حکایات و نا گفته های عجیب. نام این مسجد، حضرت عبدا.. است و در زمان عبدا…بن عمر سنگ بنا نهاده شده است.

    آبشار روستای تین

    در فاصله چندین متری این مسجد مقبره پیربزرگ عالم عرفان حضرت پیرعثمان یا پیراموسین وجود دارد، درباره پیدایش روستای تین و نحوه شکل گیری این روستا بدلیل قدمت زیاد آن و نبود نوشته های معتبر در این باره نقل قول و داستانهای زیادی وجود دارد؛که دوست ندارم  وقت شما عزیزان را با گذشته و گفتن از گذشته بگیرم درحالی که امروز روستای تین بسیار روشن و امیدوار کننده است.

    جمعیت روستای تین علاوه بر ساکنین روستا ،بیشتر از یکصد خانوار در شهر کرمانشاه ،و چندین خانوار در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان است . دارای جاده آسفالته با ترمینال روستایی جهت مسافران کرمانشاه و باینگان و پاوه می باشد.

    مسجد، مدرسه،خانه بهداشت ،ساختمان دهیاری،اقامتگاه بوم گردی شیک و به روز و کاملا مدرنی دارد و تمامی هزینه های جاده و احداث آن که از جاده های نوسود و نودشه هم خطرناکتر بود بر عهده مردمان روستا و متکی به خود انجام گرفته است.

    در روستا مکانی اوقافی برای قبرستان و در کرمانشاه مردگان خود را در امامزاده ویس القرنی خاک مینمایند، در کرمانشاه نیز بهمراه اهالی قدیمی،کهن و محترم روستای زردویی دارای مسجدی در مرکز شهر برای مراسمات مولودی،ختم و…می باشند.

    عمده مردمان روستای تین در شهر کرمانشاه در محله فیض آباد، خیابان مدرس و خیابان کوهساری ساکنند. (بااهالی زردویی مختلطند) و قدمتی صده ای در این شهر دارند. در کردستان عراق نیز چندین خانوار از اهالی خونگرم روستای تین در حال زندگی میباشند. تین در بین روستاهای قدیمی اورامانات برای ثبت جهانی قرار دارد و سال نود و هفت مورد بازرسی کارشناسان سازمان جهانی ثبت آثار باستانی قرار گرفت.

    لقب روستای ایثار را از اهالی قلم شهر پاوه در سال نود و شش به افتخار گرفت ؛دارای هشت شهید انقلاب اسلامی و پایه در تمامی مراسمات و الزامات نظام و کاملا مطیع و رام قوانین،که صد البته به مانند دیگر روستاها گلایه هایی از مسئولین وقت به علت فراموشی و سرنزدن به این دیار مظلوم را دارند.

    ۱)جناب آقای ایده پور؛ فرماندار عزیز از زمان آغاز خدمت در شهر پاوه تا به امروز اگر هیچ مشکلی با نام روستای تین به گوشتان نخورده امروز مردمان این روستا با دستان خود و ابزار ساده خود چندین کیلومتر جاده ساخته اند؛ به قاعده یک کیلومتر کمتر آن هنوز خاکی و نیاز به همراهی حضرتعالی و هماهنگی ادارات دارد.(جاده داخل روستا و جاده باغات)

    ۲)جناب آقای مهندس ابراهیم عزیز؛ریاست اداره آب و فاضلاب روستایی ،بزرگواران شبکه بهداشت و درمان، روستای تین دارای شبکه آبرسانی قدیمی و فاقد هرگونه خدمت رسانی در این باره است،شما را به بازرسی و دیدن از این روستا با کمال میل و تجلی به افتخار جهت ارائه نقشه و سیستم آبرسانی و فاضلاب کشی بروز دعوت مینماییم.

    ۳)جناب آقای سعدی توفیقی بزرگوار؛ ریاست اداره تربیت بدنی روستای تین هیچگونه امکانات ورزشی و تفریحی ندارد که هیچ، منطقه جغرافیایی سخت و غیر قابل عبور روزانه برای شهرهای دیگر،و استفاده از این امکانات نیز داردکه از شما عاجزانه تقاضامندم در این باره چاره ای بیندیشید.

    ۴)جناب آقای حیدری؛ مشاوره محترم استانداری از شما تقاضامندم عزیزان اداره روستایی جناب خسروانی و یا جناب سالاری را در جریان کمبودهای روستای تین بگذارید و اعلام نمایید با تمامی زحمات مسئولین عزیز شهرستان اما در خیلی جاها از جمله زمستان و مسائل راهداری و امکانات راهدارخانه های شهرستان کمبودهایی دارند،که تنها مختص یک روستا و یا یک بخش هم نبوده و مشکل شهرستان است.

    ۵)جناب آقای زامیاد؛ بخشداری محترم باینگان عاجزانه از شما تقاضامندم مردمان زحمت دیده و صبور روستای تین را در اولویت و دانش آموزان و محصلین مشقت دیده روستا را بصورت ویژه دریابید.

    در پایان علاوه بر قدردانی از وجود مسئولین عزیز و تمامی زحمتکشان شهرستان پاوه ضمن تجدید میثاق اهالی روستای تین با آرمانهای نظام و انقلاب اسلامی و همچنین تجدید تحکیم با دفتر امام جمعه شهرستان؛ جناب ماموستا ملا قادر قادری علاوه بر تمامی مسئولین بزرگوار، شما مردم لایق و فهیم شهرستان را نیز به دیدن زیباییهای این روستا دعوت می نماییم، امید است خداوند سبحان افتخار خدمت و مهمان نوازی شما عزیزان را شامل حال ما عاشقان خدمت بگرداند و همگی شما را چه در دنیا وچه در آخرت رستگار بگرداند.

    گزارش: بهروز بابایی

    منبع: کردپرس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *