×

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

  • کد نوشته: 11597
  • ۱,فروردین ۱۳۹۴
  • 2735 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: این جنگل حفاظت شده یکی از زیباترین مناطق ایران است که زیستگاه یکی از نادرترین پستانداران ایرانی یعنی شوکا ( کوچکترین گوزن ایرانی ) محسوب می شود.

    منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل
  • منطقه حفاظت شده بوزین ومرخیل یکی از زیباترین مناطق استان کرمانشاه ، بلکه میهن پهناور اسلامی مان است که در شهرستان پاوه و قسمت اعظم ان در بخش باینگان در شمال غربی استان واقع شده است. با وضعیت توپوگرافیک کوهستانی، صخره ای با شیب تند، تفرجگاهی برای ۴ فصل است که سیر در جای جای آن حس شیرین وصال خالق را به مخلوق منتقل می کند.

    این تکه از بهشت زیبای اورامانات درتمام طول سال علی الخصوص در فصل بهار روزانه پذیرای بیش از چند صد نفر از مسافران از هر نقطه ایران است.که با یک بار سفر همچون شخص دارای استسقاء هیچ گاه از سفرهای مجدد به این منطقه سیراب نمی شود.شوکا(گوزن مینیاتوری ایران ) ، درختان بلوط پر شمارو سایر نباتات، رودخانه های پر آب، صخره های فوق العاده بکر ودیدنی و یا هر پدیده ی طبیعی دیگری می تواند به تنهایی گویای عظمت و جمال این ناحیه از منطقه باینگان باشد.

    هر آیینه که هر چه از شکوه و اقتدار این قسمت از خاک پاک ایران بگوییم نمی تواند بیانگر حتی اندکی از مظاهر زیبایی خدا در این منطقه باشد.لذا ضمن دعوت از همه شما مخاطبان ارجمند آوای باینگان برای سفری هرچند کوتاه به این ناحیه به معرفی کوتاهی از این منطقه پرداخته و اقدامات صورت گرفته و صدالبته انجام نشده پیرامون این منطقه را با هم بررسی میکنیم.

    شایان ذکر است تنها نهاد دولتی که تاکنون گامی مثبت در این زمینه برداشته ،بخشداری باینگان بوده و قرار است به همت همین ارگان اقدامات دیگری در این زمینه صورت پذیرد. تاریخچه حفاظت منطقه این منطقه با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا وارزش های رویشگاهی با مساحتی برابر با ۲۳۷۲۴ هکتاردر پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکارو تیراندازی ممنوع و درسال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد. منطقه ای است جنگلی وکوهستانی با فاصله ای حدودایک ساعته از شهر باینگان که باکشور عراق نیز هم مرز است .l دامنه ارتفاعی ۴۸۰ تا ۲۵۶۰ متر ، بارندگی ودمای متوسط سالیانه ۰۰ میلیمتر و ۱۵درجه سانتیگراد ، منطقه را دارای اقلیم مرطوب معتدل نموده اند.

    تنوع زیستی گیاهی و جانوری بالا، جنگلهای با ارزش بلوط ، کوهستانهای زیبا، رودهای پرآب، جلوه های طبیعی، زمینه فعالیتهای پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته است. پوشش گیاهی بلوط ایرانی ،بنه ، زیتون ،مورد ، ارغوان ، گلابی وحشی ،کیکم ، زالزالک ،زبان گنجشک ،آلوچه ،ختمی ،سیاه تلو ،لاله واژگون ،و انواع گندمیان . مهمترین گونه های جانوری منطقه بز وپازن ، شوکا ،قوج ومیش ،گراز ، پلنگ ،سیاه گوش ، سنجاب ایرانی ، گربه وحشی ،شغال ، گرگ ، تشی ،روباه، تیهو ،کبک ، کمرکلی بزرگ ،گنجشک سانان ، عقاب ، مارپلنگی ، یله مار، گرزه مار اشاره کرد. تنوع زیستی گیاهی وجانوری بالا ،جنگلهای با ارزش بلوط ، کوهستان های زیبا، رودهای پرآب ، جلوه های طبیعی ، زمینه فعالیت های پژوهشی وگردشگری را در منطقه فراهم ساخته است.رودخانه گلال ، لون ، مرخیل وسیروان ازمنابع آبی داخل وحاشیه این منطقه می باشدکه با دره های زیبا برجذابیت های منطقه افزوده است.

    چنانکه در فوق ذکر شد بجز محیط زیست که وظیفه داتی آنهاست تاکنون تنها نهادی که پیگیر وضعیت نابسامان بوزین ومرخیل بوده ،و سعی در بهبود نسبی آن دارد بخشداری باینگان است لذا پس از معرفی مختصر ، خلاصه ی صحبت های اردلان حاتمی بخشدار باینگان در مورد این منطقه را با هم مرور می کنیم: وی گفت : نگاه ما به منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باید فرامنطقه ای و ملی باشد،من هم همانند سایر ملت شریف تنها ایران یک سهم از آن دارم.

    حاتمی یادآور شدکه این منطقه یکی از ۴ منطقه ی حفاظت شده در سطح کشور است که امیدواریم هم شان سایر مناطق با آن برخورد شود. وی افزود بسیاری از حیوانات و گیاهانی که در این منطقه وجود دارند بسیار نادردند مثلا گوزن شوکا تنها در ۳ نقطه دنیا یافت می شود.

    وی در ادامه به همت مردم باینگان وتلاشهایشان برای راه اندازی انجمن حمایت از محیط زیست باینگان اشاره کرده و آنان را ستود هم چنین گفت از اداره کل محیط زیست استان درخواست نموده ام در صورت امکان کارت محیط بان افتخاری برای مردم بخش باینگان صادر کنند که قطعا تاثیر بسزایی در حفاظت از این منطقه دارد.وی سپس مشکلات متعددی را در این زمینه برشمرد از جمله تنها داشتن یک محیط بان در سطح بخش که او هم به دلیل نبود امکانات با خودروی شخصی به انجام وظیفه می پردازد.

    بخشدار باینگان در این رابطه گفت منطقه حفاظت شده خراسان جنوبی ۲۵ نفر پرسنل دارد اما اداره محیط زیست شهرستان پاوه فقط و فقط ۵نفر نیرو دارد،۴ سال پیش از سوی مردم روستای لشکرگاه از توابع بخش باینگان زمینی جهت احداث ساختمان پایگاه محیط بانی اهداشد که البته هنوز هیچ کاری در این زمینه انجام نگرفته است البته وی در پایان ضمن بیان اینکه مسئولان محیط زیست استان اولویت کاریشان را بر صیانت از این منطقه گذاشته انداز همه مردم ومسئولان مربوطه تقاضا نمود که با همکاری و پشتیبانی از هم بتوانیم شوکا پلنگ ایرانی و بسیاری دیگر از گیاهان و جانوران ارزشمند این منطقه را از خطر انقراض برهانیم.

    وب سایت آوای باینگان نیز ضمن تشکر از تمامی تلاش های صورت پذیرفته در این زمینه از مسئولان امر استدعا دارد با عزم ملی و مدیریت جهادی سعی در رفع مشکلات این منطقه داشته باشند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *