×

منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان ثبت جهانی شد

  • کد نوشته: 17341
  • ۱۴۰۰-۰۵-۰۵
  • 633 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، منظر فرهنگی اورامانات / هورامان به عنوان بیست و ششمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.
    منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان ثبت جهانی شد
  • به گزارش پایگاه خبری آوای باینگان، در نشست امروز سه شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، اورامانات/ هورامان به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

    منطقه اورامانات در استان های کردستان و کرمانشاه واقع شده است که به کوه‌ها، جنگل‌ها، قله‌های پر برف، دره‌های سرسبز، خانه‌های سنگی و پلکانی در دامنه های شیب دار کوهستان، مشهور است.

    اورامان یا هورامان، نام منطقه‌ای کوهستانی در غرب ایران و شرق عراق است که ساکنان آن به گویش هورامی سخن می‌گویند.

    این منطقه بیشتر کوهستانی و دارای دره‌های پر پیچ‌وخم و عمیق و رودبارهای بی‌شمار است، از مجموع آب این چشمه‌ها و رودبارها، دو رودخانه سیروان و لیله پایه‌ریزی می‌شوند که در نقطه‌ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می‌پیوندند. بخش بزرگی از اورامان در استان های کردستان و کرمانشاه و بخش کوچک‌تری هم در حلبچه در خاک عراق قرار دارد.

    پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است. این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

    حدود  ۷۰۰ روستا در منطقه اورامانات قرار دارد. در سال ۱۳۹۹  ارزیابی میدانی منظر فرهنگی اورامانات توسط یک ارزیاب ایکوموس جهانی انجام شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *