×

موافقت‌های اولیه برای امهال وام‌های مناطق زلزله‌زده کسب شد

  • کد نوشته: 14081
  • ۱۳۹۸-۰۹-۱۱
  • 780 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: استاندار کرمانشاه از پیگیری درخواست امهال وام‌های مناطق زلزله‌زده براساس مکاتبه صورت گرفته با رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات مردم درخواست امهال تسهیلات مناطق زلزله‌زده امروز ( ١١ آذر ماه) دوباره مطرح و براساس دلایل ذکر شده، موافقت اولیه کسب شد.
    موافقت‌های اولیه برای امهال وام‌های مناطق زلزله‌زده کسب شد
  • روابط عمومی استانداری کرمانشاه روز دوشنبه به نقل از هوشنگ بازوند با اشاره به مشکلات مالی مردم مناطق زلزله زده اعلام کرد: مردم سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی از تمامی توان مالی خود برای ساخت و ساز استفاده کرده اند و بر این اساس از مهرماه درخواست امهال وام ها در دیدارهای مختلف با مسوولین را مطرح کرده که امیدوارم این مهم تحقق یابد.

    وی خاطرنشان ساخت: براساس قانون امهال وام ها ۲ سال است و باتوجه به بررسی بعمل آمده انتظار داریم با پیشنهاد استانداری برای امهال تسهیلات مردم موافقت و اقدامات نهایی نیز انجام شود.

    وی افزود: برای تحقق مطالبات مردم از تمامی امکانات استفاده و نهایت تلاش و اهتمام جدی را برای پیگیری این درخواست به منظور امهال تسهیلات انجام خواهیم داد.

    طبق مصوبه اردیبهشت ۱۳۹۷ هیات دولت وام های بانکی خسارت دیدگان زمین لرزه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ کرمانشاه، از زمان وقوع حادثه به مدت ۲ سال مشمول قانون امهال شدند و اقساط وام های خود را پرداخت نکردند.

    طی این مدت سود و کارمزد وام‌ها را دولت به بانک پرداخت می کرد. این قانون در شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام‌آبادغرب، ثلاث و باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه و ۲ بخش ماهیدشت و کوزران (از توابع شهرستان کرمانشاه) شد که از ۲۱ آبان ۹۶ تا ۲۱ آبان ۹۸ از بازپرداخت اقساط همه وام های زیر ۵۰ میلیون تومان خود معاف شدند.

    البته امکان بهره مندی از مزیت قانون امهال فقط برای زلزله‌ زده هایی بود که آسیب دیدگی آنان به تایید دستگاه مربوطه، بنیاد مسکن و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان رسید.

    گرچه بیشتر استان کرمانشاه از زلزله متاثر و دچار خسارت شد اما تنها ۳۰ درصد جمعیت و کمتر از ۲۰ درصد وام های پرداختی استان تحت پوشش امهال قرار گرفت با این حال این رقم هم کم نبود و در مجموع به سه هزار ۱۴۶ میلیارد تومان رسید.

    حدود ۸۰ درصد وام های امهال شده کمتر از ۵۰ میلیون تومان بوده است.

    به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه «بیش از ۲۷۳ هزار فقره تسهیلات به مبلغ سه هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان که در مجموع حدود ۲۹ درصد از مصارف شبکه بانکی استان در آبان‌ماه سال ۹۶ را به خود اختصاص داده بود، امهال شد.»

    هدایت حاتمی با بیان اینکه دولت برای اجرایی شدن امهال، هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان سود پرداخت ‌کرد، افزود: آثار مثبت روانی امهال تسهیلات در سطح خرد به افزایش اختیار افراد ذی‌نفع در حوزه هزینه‌کرد درآمدها در مناطق زلزله‌زده منجر شد.

    زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. 
    این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید. 
    البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
    مسئولان ارشد کرمانشاه گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری استان را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *