×

فرزاد نویدی
وضعیت قرمز کرونا را باید در بوق و کُرنا کرد!

  • کد نوشته: 16530
  • ۱۴۰۰-۰۱-۲۳
  • 871 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: رنگ اغلب شهرهای کشور از نظر شیوع ویروس کرونا در یک جهش بی‌سابقه از آبی، زرد و نارنجی تبدیل به قرمز شد و آمار مبتلایان سرپایی، بستری و فوتی ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ هم به نسبت ماه قبل روند افزایشی و خطرناکی در پیش گرفته و موجب نگرانی مردم و مسوولان شده است.
    وضعیت قرمز کرونا را باید در بوق و کُرنا کرد!
  • دلایل مختلفی برای افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در اغلب شهرهای کشور اعلام شده که مهمترین آنها بی اعتنایی و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص در ایام عید نوروز است.

    در این مدت هشدارهای زیادی از سوی رسانه‌ها مبنی بر لغو دید و بازدیدها و عید دیدنی ها داده شد اما ساده انگاری و بی توجهی به این هشدارها موجب افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا گردید.

    نوروز سال ۹۹ مردم توجه بیشتری به رعایت دستورالعمل‌ها و هشدارها و توصیه رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط کردند و این امر موجب شد به خوبی وضعیت را کنترل و از افزایش آمارها جلوگیری کنند.

    این تجربه در چند مرحله در کشور ما نشان داد که هر زمان غفلت کنیم آمارها نیز سیر صعودی به خود می‌گیرد.

    تجمع ها، دید و بازدیدها، برگزاری مراسم شادی و عزا از مهمترین دلایل چرخه انتقال ویروس کرونا و سرایت آن محسوب می‌شود و در این میان عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی مزید بر علت می‌شود و می‌تواند چرخه انتقال را سریعتر کند.

    براساس اعلام متخصصان علوم پزشکی، ویروس کرونای جهش یافته موسوم به انگلیسی قدرت انتقال بسیار بیشتری نسبت به ویروس قبلی دارد به همین دلیل بسرعت قابل انتشار است لذا می‌طلبد مردم بسیار بیشتر از دوره قبل در فکر حذف چرخه انتقال ویروس باشند.

    ویروس کرونا در تجمعات و ازدحام جمعیت به سرعت منتقل می‌شود و یکی از راهکارهای عدم اجازه به سرایت ویروس فاصله گرفتن افراد از یکدیگر است که متاسفانه این مورد بسیار کم رعایت می‌شود.

    براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر رنگ ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی است، ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

    بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است با توجه به وخیم شدن اوضاع کرونا در شهرهای قرمز می‌طلبد ورودی و خروجی شهرها بشدت کنترل و اجازه تردد داده نشود تا احتمال چرخه انتقال ویروس به حداقل و یا صفر برسد.

    حذف چرخه انتقال ویروس تنها به مردم بر نمی‌گردد و براساس مسوولیت اجتماعی همه افراد حقیقی و حقوقی موظف به رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی هستند.

    متاسفانه، خواسته یا ناخواسته مردم به حضور در صف‌های طولانی و فشرده ترغیب شدند که این موضوع بسرعت در انتشار ویروس کرونا کمک فراوانی می‌کند.

    «سعید نمکی»؛ وزیر بهداشت در نشست خبری با اعلام اینکه روند افزایش بیماران سرپایی خیز شتابنده عمومی دارد، گفت: آنچه امروز در موضوع بستری‌ها می‌بینید، حاصل صف‌های طولانی خرید مرغ و مایحتاج عید و سپس سفرهاست البته ما منتظر خیز تند بستری‌ها در هفته آینده هستیم.

    رعایت پروتکل ها در کشور به ۵۸ درصد رسیده که با تعداد ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران، رابطه مستقیم دارد. این وضعیت کاملا بحرانی است و آمارها نیز نشان می‌دهد که در یک شرایط بسیار دشوار از نظر چرخش ویروس در کشور روبرو هستیم و از این رو باید به صورت جدی آژیر قرمز و هشدار در سطح کشور به صورت محله به محله به صدا درآید و تلنگری جدی به مردم زده شود.

    امروز همه افراد حقیقی و حقوقی به خصوص دستگاه های ذیربط و رسانه ها باید وضعیت قرمز کرونا را به صورت مستمر و مداوم به اطلاع مردم برسانند و حرف اول کشور رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف عبور از این بحران باشد.

    حتی برای ایجاد دغدغه در میان مردم باید به شیوه های سنتی اطلاع رسانی مانند استفاده از بلندگو و محله به محله گشتن و استفاده از تریبون مساجد برای اعلام وضعیت خطر استفاده کنیم تا مردم بیشتر متوجه شرایط غیرعادی جامعه شوند.

    از سوی دیگر همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها و ادارات دولتی و بخش خصوصی نیز باید پایبند به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند و هر آنچه که موجب به شکل گیری صف، تجمع و جمع شدن مردم دور هم باشد را حذف کنند در غیر این صورت مابقی فعالیت‌ها و اجرای محدودیت‌ها چاره ساز نیست.

    براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای قرمز اکنون فعالیت اصناف گروه های ۲، ۳ و ۴ تعطیل شده و اصناف گروه ۱ نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت داشته باشند.

    اعمال محدودیت برای اصناف یکی از تبعات عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و یکی از بخش هایی که بیشترین آسیب و خسارت را از این بی اعتنایی ها می بیند کسبه، بازاریان و اصناف هستند که سطح درآمد آنها به شدت پایین می‌آید و مجبورند فعالیت خود را تعطیل کنند.

    براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۵۸ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته در کشور فوت کردند و ۲۱ هزار و ۶۳ بیمار جدید نیز شناسایی شده که این آمارها نشان از رشد صعودی کرونا در کشور دارد.

    این آمارها نشان از وخیم بودن وضعیت کشور از نظر شیوع ویروس کرونا دارد و بسیاری از استان های کشور وارد پیک چهارم شده‌اند. مسوولان وزارت بهداشت این پیک را خطرناکتر از سه پیک قبلی می دانند و به همین جهت مکررا از مردم می خواهند اجتماعات، تجمعات، دورهمی ها، دید و بازدیدها، خریدها، ترددها و مسافرت های غیرضروری را فعلا حذف و به آینده موکول کنند تا با سرعت از بحران فعلی عبور کنیم.

    یکی دیگر از دغدغه ها در مقطع فعلی ورود به ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم و آیین های ویژه این ماه است که جا دارد مردم مومن و مسلمان ایران اسلامی با استفاده از تجارب سال گذشته این مراسم را با رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند.

    امید می‌رود با همکاری خوب مردم و برنامه ریزی صحیح و اصولی مسوولان شاهد برون رفت از وضعیت فعلی باشیم و این پیک را با کمترین خسارت پشت سربگذاریم.

    نویسنده: فرزاد نویدی
    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *