×

«پاوه» با غنای فرهنگی و کثرت مولفانش، ظرفیت فعالیت همزمان چند ناشر را دارد

  • کد نوشته: 15736
  • ۱۹,آذر ۱۳۹۹
  • 3146 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیر انتشاراتی «ئارو» در پاوه با بیان اینکه کتاب معرفی شعرای 100 ساله اخیر شهرستان پاوه در راه است، گفت: با توجه به حجم زیاد آثار فرهنگی و ادبی، برخی از نویسندگان و شعرای پاوه‌ای کتاب‌ها و آثار خود را در تهران، اصفهان و سنندج به چاپ می‌رسانند.
    «پاوه» با غنای فرهنگی و کثرت مولفانش، ظرفیت فعالیت همزمان چند ناشر را دارد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پاوه یکی از ۱‌۴ شهرستان استان کرمانشاه است. تقریبا ۷۵ درصد مردم این شهر به زبان کُردی گویش هورامی تکلم می‌کنند و ۲۵ درصد هم به زبان کُردی گویش جافی. گویش هورامی بازمانده از کهن‌ترین زبان‌ها و از اصیل‌ترین گویش‌های زبان کردی است.

    فرهنگ اورامانی که سابقه نویسندگی آن به ۸۰۰ سال می‌رسد، فرهنگی بسیار غنی و آنقدر گسترده است که گاه نویسندگان و شاعران پاوه‌­ای کتاب­‌ها و آثار خود را در سنندج، تهران و حتی اصفهان هم به چاپ می­‌رسانند.

    موسسه انتشاراتی «ئارو» که از ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ مجوز فعالیت خود را اخذ کرده، توانسته است در این مدت کوتاه در معرفی آثار غنی این دیار فعالیت کند و در زمینه جاودانه شدن و باقی ماندن نام نیک بزرگان این دیار نقش‌آفرینی کند.

    آثار زیادی از شعرا و صاحبان قلم در این موسسه انتشاراتی به‌چاپ رسیده که از آن جمله می­‌توان به کتاب ۳۵۰ صفحه‌­ای «هشتیانه» که مجموعه تمام سروده­‌های زنده‌یاد محمدیوسف رسول‌آبادی است و کتاب «هه‌وارگه‌و خاسان» که مجموعه سروده‌­های زنده‌یاد باقی شفیعی است، اشاره کرد. کتاب ۴۵۰ صفحه‌­ای «هه‌واروو عه‌شقی» هم که سروده­‌های مومن یزدانبخش است، از دیگر کتاب‌های منتشرشده در این موسسه انتشاراتی است.

    «عدنان مرادی» مدیر انتشارات «ئارو» در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا، با اشاره به صبغه فرهنگی شهر پاوه و علاقه بسیار مردمان این دیار به مطالعه کتاب و همچنین تالیف آثار درخور توجه، معتقد است: با توجه به حجم زیاد آثار فرهنگی و ادبی، برخی از نویسندگان و شعرای پاوه، کتاب­‌ها و آثار خود را در تهران، اصفهان و سنندج به چاپ می­‌رسانند؛ به‌عبارت دقیق‌تر این شهرستان ظرفیت فعالیت همزمان چند انتشاراتی را برای چاپ آثار مولفان شهرستان، می‌­تواند داشته باشد. 

    این فعال فرهنگی ادامه داد: در سال­‌های ۹۷ و ۹۸ در انتشارات «ئارو» تعداد ۷۵ عنوان کتاب چاپ و منتشر شده است که با بررسی این آمار می­‌توانم بگویم که علاقه‌­مندی به مطالعه و نوشتن در این شهرستان وضعیت خوبی دارد.

    کرونا ما را به‌سمت فعالیت مجازی برده است
    مرادی ادامه داد: اما با شیوع ویروس کرونا میزان کتاب­خوانی و حضور در کتابخانه­‌ها و استفاده از کتاب­‌های چاپی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است؛ درواقع همان‌گونه که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد تاثیر داشته، بازار کتاب و انتشارات هم از این موضوع مستثنی نبوده­ است و مردم بیشتر تلاش می‌کنند تا مایحتاج‌ ضروری خود را تامین کنند و خرید کتاب از اولویت نیازهای آن‌ها خارج شده است.

    وی یادآور شد: زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نباشند و میزان عرضه بیشتر از تقاضا باشد، بدون شک بازار کتاب دچار رکود می‌شود و موسسات انتشاراتی نیز متحمل ضررهای زیادی خواهند شد.

    مدیر انتشارات «ئارو» در شهرستان پاوه گفت: ما در این شرایط، به انتشار کتاب‌­های دیجیتالی و الکترونیکی روی آورده‌­ایم تا بتوانیم از این طریق تا حدی ضرر ناشی از رکود بازار و کاهش میزان خرید کتاب توسط مردم را جبران کنیم و در حال حاضر بیشتر به‌صورت مجازی فعالیت می‌­کنیم.

    مرادی با بیان اینکه دیجیتالی شدن کتاب­‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها از جمله هزینه تامین کاغذ می‌­شود، گفت: فعالیتی که ما در این رابطه انجام داده‌­ایم، باعث پایین آمدن هزینه کتاب می­‌شود و اگر قیمت یک کتاب دیجیتالی با نوع چاپی و کاغذی آن را مقایسه کنیم متوجه کاهش چند برابری هزینه خرید آن می­‌شویم؛ چراکه مردم می­‌توانند با هزینه خرید یک کتاب کاغذی چند کتاب دیجیتالی خریداری و مطالعه کنند.

    وی افزود: از بین کتاب­‌های دیجیتالی، کتاب­‌های صوتی با استقبال بهتری مواجه شده و علاقه­‌مندان بیشتری دارند؛ زیرا افراد در حین انجام کار، تفریح و حتی استراحت می­‌توانند کتاب‌­های صوتی را گوش دهند و به‌علاوه این قابلیت اشتراک‌گذاری بخش‌هایی از این کتاب­‌ها در شبکه‌­های مجازی وجود دارد و افراد می‌­توانند با این کار، تبادل اطلاعات را به‌راحتی انجام دهند.

    مدیر انتشارات «ئارو» در شهرستان پاوه معتقد است: اگرچه مطالعه کتاب­ دیجیتالی لذت مطالعه کتاب کاغذی را به خواننده منتقل نمی­‌کند، اما باید برای مشکلات ناشران و بازار کتاب فکری کرد.

    تاریخ ۵۰۰ ساله شعر پاوه را در کتابی ۵۰۰ صفحه‌ای چاپ کردیم
    مرادی درباره برخی از آثار موسسه انتشاراتی متبوعش، گفت: در انتشارات «ئارو» ما یک کتاب پانصد صفحه­‌ای به‌نام «مشاهیر پاوه» را در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسانده‌ایم که این اثر، در واقع تاریخ ۵۰۰ سال گذشته شعر پاوه را بیان می­‌کند و آثار ۳۵ شاعر قبل از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در آن گردآوری و منتشر شده است و می‌­توان گفت این کتاب تاریخ ۵۰۰ ساله ادبیات پاوه است.

    وی ادامه داد: کتاب دیگری در دو جلد به نام «هام فه‌ردان» در این انتشارات آماده چاپ است که مربوط به معرفی شاعران ۱۰۰ سال اخیر شهرستان پاوه و همچنین برخی از آثار آنها است. جلد اول این مجموعه دربرگیرنده آثار ۴۸ شاعر زن معاصر و جلد دوم هم شامل آثار ۱۷۰ شاعر مرد است.

    اگر حمایتی نباشد، چاپ کتاب به‌سختی انجام می‌شود
    مدیر انتشارات «ئارو» همچنین گفت: هر صنف یا شغلی نیاز به یک‌سری حمایت­‌ها ازسوی دولت، نهادها و ارگان‌های مربوطه دارد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، در حوزه انتشارات و چاپ کتاب، حمایت‌­های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

    مرادی گفت: افرادی که برای چاپ کتاب خود مشکل مالی نداشته باشند، خودشان آنها را به چاپ می­‌رسانند؛ اما از طرفی نویسندگانی هستند که به‌دلیل مشکلات مالی نمی­‌توانند اقدامی در خصوص چاپ اثر خود انجام دهند و اگر از این نویسندگان حمایت شود، هم آنها به خواسته خود می‌­رسند و هم بازار چاپ کتاب و انتشاراتی‌­ها رونق خواهد گرفت.

    گزارشگر
    زهره کریم زاده

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *