×

پایانه مسافری مرز شوشمی به بهره برداری رسید

  • کد نوشته: 23020
  • ۱۴۰۲-۰۴-۰۶
  • 204 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: تردد مسافری از مرز شوشمی پاوه با افتتاح پایانه مسافربری در استان کرمانشاه با حضور استانداران کرمانشاه و حلبچه عراق امروز، سه شنبه به مناسبت عید سعید قربان به طور رسمی طی مراسمی آغاز شد.
    پایانه مسافری مرز شوشمی به بهره برداری رسید
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا، در این مراسم که در مرز شوشمی برگزار شد محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه، آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه، نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران پاوه و حلبچه و شماری از فعالان اقتصادی این استان ها حضور داشتند.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: این سایت در ۲ بخش در قالب طرح جامع پایانه و سایت موقت در حال اجراست.

    فریبرز کرمی افزود: طرح جامع پایانه این سایت در کمتر از یکماه به پایان رسیده است و برای اجرای آن تاکنون ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

    وی اضافه کرد: با توجه به سخت گذر بودن این منطقه پیش بینی شده است ۲ جاده موازی احداث شود که بخش مسافری از شمال پایانه و جدا از بخش باری و بخش باری هم در جنوب این سایت ایجاد خواهد شد.

    فرماندار پاوه نیز در این مراسم گفت: بازگشایی این مرز یکی از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه بود که خوشبختانه با اقدامی جهادی و ابتکار دیپلماسی استانداران کرمانشاه و حلبچه به ثمر رسید.

    علیرضا حیدری افزود: بدون شک بازگشایی این مرز موجب توسعه روابط تجاری فرهنگی و اقتصادی دو طرف خواهد شد و مردم این مناطق قادر خواهند بود با امنیت کامل و در آرامش به دو کشور سفر کنند.

    شوشمی مرزی با قدمت بیش از ۸۰ سال

    شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی شوشمی در بخش نوسود این شهرستان فعال است.

    تردد مسافر اکنون از مرز شوشمی انجام نمی‌شود و مردم پاوه و اورامانات باوجود سکونت در مرز برای سفر به بخش کُردنشین کشور عراق باید به مرز باشماق شهرستان مریوان مراجعه کنند که علاو بر مسافت طولانی باید هزینه های گزافی را نیز پرداخت کنند.

    بازارچه شوشمی یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور است که در طول سال‌های جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی جزو بازارچه های فعال کشور است.

    این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *