×

پرونده پاسداری از شیرینی “کوته” اورامانات تدوین شد

  • کد نوشته: 21449
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۶
  • 521 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی کرمانشاه از تدوین پرونده پاسداری از مهارت پخت شیرینی ثبت ملی شده "کوته" اورامانات خبر داد.
    پرونده پاسداری از شیرینی “کوته” اورامانات تدوین شد
  • به گزارش آوای باینگان، عزیز مصطفایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قدمت پخت شیرینی کوته در منطقه اورامانات، اظهار کرد: کوته یکی از شیرینی‌های بسیار قوی در منطقه اورامانات است که دو سال پیش به ثبت ملی رسید.

    وی ادامه داد: کوته یکی از شیرینی های طبیعی و بسیار مقوی در منطقه اورامانات و بویژه در شهرستان پاوه است که ترکیبی از توت خشک، شیره توت، گردو و مغز بنه(پسته وحشی) است.

    کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه همه این مواد در طبیعت منطقه اورامانات وجود دارد، گفت: برای تهیه این شیرینی توت خشک، مغز گردو و مغز بنه را باهم می کوبند و سپس آسیاب کرده و شیره توت را به آن اضافه می کنند که در نهایت شیرینی بدست می آید که به آن کوته به معنای کوبیدن می گویند.

    وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه در اورامانات امکان کشت محصولات زراعی وجود ندارد و مردم باغداری می کنند، بنابراین در گذشته برای اینکه مواد غذایی مانند جو و گندم بدست بیاورند، محصولات باغی خود را به نقاط مختلف استان می بردند تا مبادله کالا به کالا انجام دهند و از آنجایی که این سفر به شکل کاروانی انجام و  چند روزی طول می کشیده، برای همین نیاز به یک خوراک مقوی داشته اند که در طول سفر آن را استفاده کنند که این خوراک شیرینی کوته بوده است.

    مصطفایی با بیان اینکه اکثر خانواده های منطقه هم برای فرزندانشان که به سربازی می رفته اند از این شیرینی تهیه می کردند، افزود: گفته می شود در قدیم الایام در جنگ های منطقه هم از این شیرینی برای سربازان استفاده می شده است.

    وی تصریح کرد: این نوع از شیرینی علیرغم اینکه قدمت زیادی دارد، اما در سالهای گذشته در آستانه فراموشی بود، تا اینکه دو سال پیش پرونده ثبت ملی آن را تدوین کرده و با عنوان “مهارت پخت شیرینی کوته” به ثبت ملی رسید.

    کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه پس از ثبت ملی شدن اقداماتی برای احیاء این شیرینی در دستورکار قرار گرفت، گفت: خوشبختانه با مجموعه اقدامات انجام شده، شیرینی کوته دوباره در اورامانات رواج پیدا کرده و حتی اکنون به صادرات رسیده است.

    وی اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه ای هم در نظر دارد برای گروه های هدف آموزش پخت این شیرینی را ارائه دهد، چرا که شیرینی بسیار پرطرفداری در منطقه محسوب می شود.

    مصطفایی اظهار کرد: باتوجه به اینکه ثبت ملی این شیرینی باعث شد تا از خطر فراموشی رها شود و اکنون هم به یک شرایط پایدار برسد، بنابراین پرونده پاسداری از آن را هم تدوین کرده‌ایم تا امسال در شورای ثبت ملی کشور آن را مطرح و به ثبت برسانیم.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *