×

پیگیری برای ارتقاء ۲ منطقه “بمو و نان ویژه” در اورامانات

  • کد نوشته: 23197
  • ۱۴۰۲-۰۵-۰۹
  • 238 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه از پیگیری برای ارتقاء دو منطقه "بمو" و "نان ویژه" در اورامانات خبر داد.
    پیگیری برای ارتقاء ۲ منطقه “بمو و نان ویژه” در اورامانات
  • به گزارش آوای باینگان، احد جلیلیان از پیگیری برای ارتقا تعدادی از مناطق دارای ارزش اکولوژیک استان یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین این مناطق بمو است که سال گذشته به منطقه شکار و تیراندازی ممنوع ارتقاء یافت و اکنون درخواست داشتیم به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

    وی وسعت این منطقه که در ثلاث باباجانی واقع شده را حدود ۳۸۰۰ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: این منطقه دارای گونه‌های با اهمیتی نظیر کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال و … است.

    جلیلیان خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد دادیم منطقه “نان ویژه” پاوه نیز به عنوان منطقه تحت مدیریت ( حفاظت شده و یا شکار و تیراندازی ممنوع ) معرفی شود که این منطقه نیز با وسعت ۴۰۰۰ هکتار دارای تنوع غنی گونه‌های جانوری از جمله کل و بز و قوچ و میش بوده و دو مورد نیز از طریق دوربین تله‌ای، پلنگ در آنجا ثبت شده است.

    مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه پیشنهاد دیگر را تبدیل شدن منطقه زرده به پناهگاه حیات وحش دانست و اظهار کرد: این منطقه نیز با وسعت حدود ۲۷۰۰ هکتار دارای گونه‌های شاخص کل و بز است و تاکنون حدود ۱۰۰ راس کل و بز در این منطقه شمارش شده است که بواسطه ساختار توپوگرافی و صخره‌ای زرده زیستگاه بسیار مناسبی برای این گونه‌ها به شمار می‌رود.

    وی گفت: با ارتقاء این مناطق، وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان از ۹.۷ درصد کنونی به ۱۱.۳ درصد رسیده و از میانگین کشور و استانداردها نیز بیشتر خواهیم شد.

    مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این پیشنهادات در جلسه اخیر ساماندهی مناطق تحت مدیریت زیست در کشور مطرح شده و در مرحله بعدی در شورای عالی محیط زیست طرح خواهد شد، ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال شاهد ارتقاء این مناطق باشیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *