×

چنار شرکان در سایه‌ فراموشی

  • کد نوشته: 14627
  • ۱۳۹۹-۰۲-۲۲
  • 2060 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: رئیس هیأت مدیره‌ انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه از وضعیت نامناسب این روزهای درخت کهنسال ثبت ملی شده روستای "شرکان" شهرستان پاوه انتقاد کرد.
    چنار شرکان در سایه‌ فراموشی
  • به گزارش آوای باینگان حمیدرضا کرمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پیشینه پُربار تمدنی استان کرمانشاه، اظهار کرد: این استان نه فقط در حوزه‌ فرهنگی و تاریخی، بلکه در حوزه‌ میراث طبیعی هم باوجود کوه‌های سر به فلک کشیده، غارهای رمزآلود و چشمه ساران و سراب‌های پرآب، استانی غنی است.

    کرمی با بیان اینکه در استان کرمانشاه میراث‌ طبیعی زیادی داریم که اگر برای حفظ آنها تلاشی نکنیم، ضرر آن را خواهیم دید، افزود: متاسفانه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر وضعیت نامناسب درخت کهنسال روستای شرکان منتشر شده که نگران کننده است.

    وی تصریح کرد: این چنار تاریخی دو سالی می‌شود که ثبت ملی شده، اما در این مدت اقدام محافظتی ویژه‌ای برای تیمار آن صورت نگرفته و این امکان وجود دارد که با تندبادی سقوط کند و آن زمان است که دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت.

    رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کرمانشاه به اهمیت گردشگری این درخت کهنسال اشاره کرد و گفت: سالهای زیادی است که گردشگران به شوق دیدار “چنار گه وره” راهی روستای شرکان می‌شوند تا ساعتی را در سایه گسترده آن استراحت کنند و یک موجود زنده تاریخی را از نزدیک ببینند.

    وی افزود: اهالی این روستای زیبا عموما باغدار هستند و توانایی مالی لازم را برای نگهداری و تیمار این درخت کهنسال ندارد و حتی اگر هم این تمکن مالی باشد باز هم نیاز به حضور کارشناسانی خبره است تا این یادگار سالیان دور را از گزند آفات در امان نگه دارند.

    کرمی در ادامه خواستار ورود مسئولین میراث فرهنگی استان برای حفظ این چنار کهنسال شد و گفت: از مسئولین میراث فرهنگی استان انتظار می‌رود همانطور که تاکنون در جهت احیای میراث فرهنگی کرمانشاه قدم برداشته‌اند، این بار هم با تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصین درون و برون سازمانی حیاتی دوباره را به این چنار کهن هورامان بازگردانند.

    وی گفت: باتوجه به قدمت این درخت کهنسال ضروری بنظر می‌رسد که پس از رفع خطرات موجود از آن، زمینه معرفی شایسته این میراث زنده ملی به ویژه در سالی که رویداد گردشگری کرمانشاه ۲۰۲۰ را در آن داریم، فراهم شود.

    درخت کهنسال روستای شرکان شهرستان پاوه سال ۱۳۹۷ به ثبت ملی رسید. به گفته اهالی بومی منطقه این درخت قدیمی ترین درخت منطقه غرب کشور است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *