×

دکتر برهان ولدبیگی
چند راهکار عملی برای کاهش ترافیک سنگین شهر پاوه

  • کد نوشته: 18244
  • ۱۷,مهر ۱۴۰۰
  • 843 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: دکتر برهان ولدبیگی یکی از فعالان مطرح و صاحب دانش حوزه توسعه پایدار در منطقه اورامانات و استان کرمانشاه است. ولدبیگی در قالب یک یادداشت به ارایه راهکارهایی برای کاهش معضل ترافیک در شهر توریستی پاوه پرداخته است:
    چند راهکار عملی برای کاهش ترافیک سنگین شهر پاوه
  •  پایگاه خبری آوای باینگان – “مشکل مزمن و در حال گسترش‌” ترافیک درون شهری پاوه، علاوه بر هدر رفت وقت شهروندان، ایجاد آلودگی هوا و آلودگی دیداری، بتدریج “سلامت روانی و اجتماعی” شهروندان، مسافران و گردشگران را نیز در معرض خطر جدی قرار داده و می رود تا تبدیل به یک بحران در جامعه شود.

    چکار باید کرد؟ آیا راهکار یا راهکارهایی برای مقابله و رفع این مشکل دامنگیر همه، وجود دارند؟ یا باید نشست و نظاره گر وضعیت موجود بود، شاید این مشکل خود بخود و به طریقی معجزه آسا حل شود؟  

    مجموعه مدیریت شهری پاوه، علاوه بر اجاره دادن” معابر عمومی بطور موقت”، برای کاهش یا رفع ترافیک سنگین و تبعات خطرناک آن روی سلامت روانی و اجتماعی، می تواند راهکارهای دیگری را نیز در نظر داشته باشد که شامل ولی نه محدود به موارد زیر باشد:

     فعال سازی هرچه زودتر “ستاد آموزش حقوق و تکالیف شهروندی”. با وجود تداوم  “پاندیمی کرونا” و با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی، لازم است تا به منظور “ترویج و ارتقای فرهنگ شهروندی” در میان همه اقشار و صنوف و حتی مسافران و گردشگران، “تقویت حس تعلق به شهر “و نیز ” تلاش مداوم فردی و جمعی برای بهبود شرایط زندگی در آن” ، کلاس های آموزش حقوق و تکالیف شهروندی توسط مدیریت شهری برگزار شوند.

    حاصل نهایی این اقدام می تواند ترویج، تثبیت و ارتقای  آگاهی شهروندان به حقوق و تکالیف خود باشد. برای نمونه عدم استفاده از خودرو شخصی بصورت تک سرنشین و برای انجام امور جزئی توسط صاحب آن در شرایط وجود ترافیک سنگین در شهر محل زندگی، عموما رفتار  فرهنگی مبتنی بر  آگاهی است و نمی توان با اعمال جریمه و … به آن دست یافت.

    تخلیه و بهسازی پیاده روهای شهر به منظور تردد آسان و ایمن شهروندان. بکرات مشاهده می شود که شهروندان بدلیل تملک پیاده روها توسط کسبه (مثلا به منظور عرضه کالاهای خود) یا بدلیل غیر ایمن بودن پیاده رو، ناچار می شوند تا راه خود را از پیاده رو به سوی خیابان کج کنند که منجر به کندی ترافیک خودروها می شود. باید طوری برنامه ریزی شود که در مدتی معین (مثلا یکسال) هیچ کاسب یا فروشنده ای اجناس خود را در پیاده رو عرضه ننماید، هیچ خودروی در پیاده روها پارک نشود و همه پیاده روها بهسازی و ایمن شوند.

    سر و سامان دادن به مدیریت پسماندها و جمع آوری سطل های زباله در معابر عمومی. متاسفانه مدیریت زباله ها(مخصوصا زباله های خانگی و محل کسب و کار)در شهر پاوه هنوز به روال و سیاق ۵۰ سال قبل است.اصولا قانون مصوب مدیریت پسماند تا کنون در این شهر اجرایی نشده است. وجود سطل های زباله در معابر عمومی شهر پاوه، نه فقط به منزله استقرار و تداوم “کانون های نقطه ای  آلودگی”خطرناک برای سلامت شهروندان و محیط زیست شهری است و نه فقط هزینه  سالیانه سنگینی را بر مدیریت شهری ( مخصوصا شهرداری)تحمیل می کند، بلکه علاوه بر اینها، مانع و رادعی برای برقراری ترافیک روان در شهر نیز محسوب می شوند.

    تصویب مفاد و بندهای”منشور گردشگری شهر پاوه” توسط شورای شهر و قانونی شدن آن.اگر قرار است منطقه هورامان(و بطور اخص شهر پاوه) به یک قطب گردشگری پایدار (مخصوصا در عرصه اکوتوریسم و توریسم فرهنگی )تبدیل شود، شرط لازم و ضروری برای تحقق عملی چنین وضعیتی، آن است تا گردشگران عازم این منطقه، اصول و مقررات محلی خاصی علاوه بر مقررات سراسری را مراعات نمایند. این اصول و مقررات در قالب “منشور گردشگری هورامان” تدوین شده و متناسب با هر شهر و روستایی قابل تعدیل و ویرایش است. رعایت این مقررات محلی علاوه بر حفظ سایت های گردشگری منطقه، امکان تردد آسان و ترافیک روان  برای گردشگران را  نیز فراهم می نماید.

    بهینه سازی و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی درون و برون شهری. متاسفانه وضعیت حمل و نقل عمومی درون شهری پاوه،بدلایل مختلف بسیار نامناسب و در همان حال قدیمی است. چنین وضعیتی نیاز مبرم به اصلاح و بهسازی جدی دارد.

    مهر ۱۴۰۰

    منبع: کردپرس

    نویسنده: دکتر برهان ولدبیگی
    منبع: کردپرس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *