×

کشاورزان روانسری مراقب سرمازدگی پاییزی محصولات باشند

  • کد نوشته: 21439
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۵
  • 142 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: رییس اداره هواشناسی روانسر گفت: با توجه به کاهش دما به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد، کشاورزان نسبت به پیشگیری از سرمازدگی پاییزی محصولات خود اقدام کنند.
    کشاورزان روانسری مراقب سرمازدگی پاییزی محصولات باشند
  • به گزارش آوای باینگان، صابر محمدی رییس اداره هواشناسی روانسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در توضیح سرمازدگی پاییزه (شلته)، اظهار کرد: سرمازدگی پدیده‌ای است که در درجه حرارت‌های پایین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندام‌های گیاهی می‌شود.

    وی ادامه داد: یخبندان و سرمازدگی (سرمای زودرس پاییزه و دیررس بهاره) همواره خسارت زیادی بر محصولات کشاورزی وارد می‌کند، در فصل پاییز کاهش دما به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد (بسته به مدت زمان کاهش دما و نوع محصول) می‌تواند خسارت‌زا باشد‌. لذا آگاهی از تاریخچه های شروع سرمازدگی برای برنامه‌ریزان و زارعین بسیار با اهمیت است.

    رییس اداره هواشناسی روانسر تصریح کرد: روانسر از سال ۱۳۶۷ تاکنون دارای بانک اطلاعاتی کامل و جامع در مورد ثبت پارامترهای جوی و از جمله دمای هوا می‌باشد.

    بررسی وضعیت دمای هوا طی فصل پاییز بیانگر این امر است که سرمازدگی پاییزه (شلته) طی سنوات مختلف از مهرماه شروع و در برخی سنوات طی آبان‌ماه رخ داده است.

    وی خاطرنشان کرد: براساس آمار  موجو در این اداره، زودترین تاریخ وقوع شلته ۱۱ مهرماه و دیرترین آن ۲۱ آبان‌ماه و بیشترین وقوع سرمازدگی پاییز طی دهه سوم مهرماه ثبت شده است.

    محمدی گفت: طی سال زراعی جاری نیز به تبعیت از وضعیت بلند مدت منطقه، با شروع دهه سوم طی دو شب متوالی کمینه دما به زیر ۷ درجه سانتی‌گراد رسید و در برخی نقاط با خساراتی همراه بود.

    وی در پایان، متذکر شد: می‌طلبد کشاورزان حداقل در دهه سوم مهر نسبت به جمع‌آوری محصولات به‌خصوص محصولات آسیب‌پذیر از قبیل گوجه فرنگی و…اقدام کنند تا از آسیب خسارات ناشی از سرمازدگی در امان بمانند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *