×

کلاف سردرگم ساماندهی “قوری قلعه”

  • کد نوشته: 21551
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۰
  • 489 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: قوری قلعه، غاری شگفت انگیز در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر است. غاری ۶۵ میلیون ساله در دامنه کوه شاهو و در کنار دره ای با پوشش جنگلی که در داخل آن دالان های عجیب و غریب، کریستال های سفید و براق، قندیل های آویزان و تالارهای بی نظیری همچون مریم، کوهان شتر، عروس، برزخ و ... خودنمایی می کند.
    کلاف سردرگم ساماندهی “قوری قلعه”
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایسنا، این غار باشکوه با همه زیبایی های بی حد و اندازه اش می توانست قطب گردشگری کرمانشاه باشد، اما عدم مدیریت، تبلیغات و زیرساخت های لازم در سالهای گذشته مانع از آن شده تا این همه عظمت برای طیف وسیعی از گردشگران به نمایش در نیاید.  

    مجموعه تفریحی توریستی غار قوری قلعه کرمانشاه سالهاست که از بی نظمی و بی سامانی و نداشتن یک مدیریت صحیح رنج می برد و شرکت توسعه گردشگری به عنوان متولی این مجموعه هم طی سالهای گذشته علیرغم وعده های داده شده و برنامه ریزی های انجام شده، ناتوان از اجرای ساماندهی قوری قلعه بوده است.

    وضعیت تاسف بار این شگفتانه طبیعی و ساخت و سازهای غیرمجاز و فضای به هم ریخته و غیربهداشتی محیط پیرامونی اش باعث شد تا اخیرا استاندار کرمانشاه واکنش تندی نسبت به این مسئله داشته باشد.

    بهمن امیری مقدم در نشست اخیر ستاد خدمات سفر استان با اشاره به بازدیدش از مجموعه غار قوری قلعه، وضعیت این مجموعه را بسیار ناراحت کننده  توصیف و انتقادات شدیدی را متوجه شرکت توسعه گردشگری به عنوان متولی آن کرد.  

    انتقادات استاندار و دستور او برای ساماندهی این مجموعه، روز(۹  مهر) مدیران دستگاه های متولی همچون شرکت توسعه گردشگری، منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی، سازمان بازرسی، فرمانداری روانسر و دیوان محاسبات استان را با ریاست منوچهر فخری معاون عمرانی استانداری دور یک میز جمع کرد تا برای رفع مشکلات قوری قلعه چاره اندیشی کنند.

    ماده ۶۹ را اعمال کنید

    مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه شروع کننده بحث در این نشست بود که در خصوص موانع و مشکلات قوری قلعه گفت و افزود: در محوطه قوری قلعه چهار  دستگاه شامل محیط زیست، میراث فرهنگی، امور اراضی و منابع طبیعی مالکیت و حضور دارند.

    کولانی کل مساحت اراضی مجموعه قوری قلعه را حدود ۱۵ هکتار اعلام کرد و گفت: حدود نیم هکتار از این مساحت به تصرف غرفه داران درآمده است.

    وی راه برون رفت از مشکلات کنونی قوری قلعه را اعمال ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت عنوان کرد که طبق آن می توان با شرایطی اراضی ملی، دولتی و منابع طبیعی را برای اجرای طرح های عمومی و عمرانی واگذار کرد.

    وی ادامه داد: اگر این قانون را اجرایی کنیم، این اراضی به یک دستگاه واگذار می شود و قوری قلعه از شرایط کنونی خارج خواهد شد.

    ساخت و سازهای رها شده در قوری قلعه  

    در ادامه این نشست، فرماندار روانسر هم با تاکید براینکه خروج قوری قلعه از شرایط کنونی اش نیازمند تعامل، همکاری و انسجام مدیریتی دستگاه های مسئول است، گفت: متاسفانه با یک توسعه نیافتگی مزمن در غار قوری قلعه و مدیریت آن مواجه هستیم و به جای اینکه در این مجموعه فرصت سازی کنیم، فرصت سوزی کرده ایم، به گونه ای که حتی بدیهیات گردشگری هم در این مجموعه کار نشده است.

    مصطفی زاده تاکید کرد: بنظرم بهترین بستر برای مدیریت مسائل و مشکلات این مجموعه استفاده از ظرفیت مردمی و ورود سازمان های مردم نهاد این حوزه است تا در کنار مسئولین دولتی این هدف تحقق پیدا کند.

    مصطفی زاده با تاکید براینکه برای رفع مشکلات قوری قلعه باید ابتدا نسبت به این مشکلات شناخت حاصل شود، گفت: بعد از شناخت می توانیم برنامه ریزی کنیم تا به اهداف مورد نظر برسیم، این درحالی است که حتی در حال حاضر یک انسجام مدیریتی را در این مجموعه نداریم.

    وی با بیان اینکه قوری قلعه ضعف های زیرساختی همچون نداشتن پارکینگ و مشکلات ترافیکی را نیز دارد، گفت: البته رویکرد ما نسبت به قوری قلعه تنها نباید رویکرد عمرانی باشد، بلکه باید رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هم نسبت به آن داشته باشیم.

    فرماندار روانسر با اشاره به کم کاری های شرکت توسعه گردشگری در قوری قلعه اظهار کرد: این قابل قبول نیست که از تهران برای مجموعه قوری قلعه و مدیریت آن تصمیم گیری کنند.

    وی در ادامه به ساخت و سازهای رها شده  در قوری قلعه هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه این ساخت و سازها سیما و منظر قوری قلعه را مخدوش کرده است، لذا باید آن را مدیریت کرد.

    تا مدیریت غار به محیط زیست داده نشود، اجازه توسعه آن را نمی‌دهیم

    نماینده سازمان محیط زیست استان هم در این نشست، قوری قلعه را اثر طبیعی ملی ثبت شده خواند و گفت: این نوع از آثار از سطح بالایی از حفاظت برخوردار هستند، اما از زمانی که این مجموعه به شرکت توسعه واگذار شده است، اکثر قندیل های آن، به همراه تعدادی از گونه های جانوری مانند خفاش نعل اسبی، خفاش موش موشی و … در معرض خطر قرار گرفته اند، چراکه غار طبق اصول اصلی مدیریت نشده است.

    وی به انتقادی که استاندار نسبت به عدم توسعه فضای داخل غار داشت هم اشاره ای کرد و گفت: سازمان محیط زیست با توسعه داخل غار مخالفت کرده و اجازه این کار را نمی دهد، مگر اینکه مدیریت آن به خود سازمان محیط زیست واگذار شود تا به شیوه  اصولی آن را مدیریت کنیم.

    وضع قوری قلعه از سایر جاذبه های کرمانشاه بهتر است!

    مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه در پاسخ به سخنان فرماندار روانسر مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز در این مجموعه گفت: از آنجایی که ما مالک نبوده ایم، بنابراین هر زمان که در مورد ساخت وسازها شکایت کرده ایم، شکایتمان رد می شد.

    حامد سپهری با این ادعا که شرایط قوری قلعه نسبت به سایر جاذبه های استان همچون تاق بستان، بیستون و آناهیتا بهتر است، گفت: قوری قلعه یک شهر گردشگری است و اگر بخواهند آن را به بخش خصوصی واگذار کنند و ما هم به عنوان متولی شهرداری شهرک باشیم، مشکلی نداریم.

    سپهری در پاسخ به انتقادات نماینده محیط زیست مبنی بر در معرض خطر بودن قندیل ها و گونه های جانوری داخل غار هم گفت: بخش داخلی غار از حدود ۳۰ سال پیش دستکاری شده و از طرفی یک نماینده ناظر محیط زیست بصورت ۲۴ ساعته در داخل غار حضور دارد.

    وی اضافه کرد: استاندار هم اخیرا مهمترین مشکل قوری قلعه را عدم توسعه آن عنوان کرده بود که این مسئله مربوط به محیط زیست است که اجازه نمی دهد.

    موافق اعمال ماده ۶۹ هستیم

    نماینده سازمان بازرسی هم در این نشست، قوانین محیط زیستی را یکی از عوامل مهم در عدم توسعه یافتگی قوری قلعه اعلام کرد و گفت: غار علیصدر همدان هم شرایطی مانند قوری قلعه دارد، اما می بینیم که به توسعه یافتگی رسیده و از محل آن درآمدزایی خوبی هم صورت می گیرد، بنابراین در چار چوب قانون موافق اعمال ماده ۶۹ برای این مجموعه هستیم تا از شرایط کنونی اش خارج شود.

    قوری قلعه باید به بخش خصوصی واگذار شود

    در ادامه این نشست، معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان نیز با بیان اینکه طی سنوات گذشته بی توجهی هایی به غار قوری قلعه شده، گفت: چند سال پیش برای این مجموعه طرح جامع تعریف کردیم، اما اجرایی نشده، برای همین باید به بخش خصوصی واگذار شود تا این امر تحقق پیدا کند.

    علی اصغر رشنو یادآورشد: سال ۱۳۸۱ زمانی که قوری قلعه به شرکت توسعه واگذار شد، قول دادند تا برای آنجا هزینه و سرمایه گذاری کنند، اما این کار را که نکردند که هیچ، اکنون غار هم در معرض خطر قرار دارد.

    رشنو به بلاتکلیفی ۲۱ ساله غار قوری قلعه اشاره کرد و اعلام کرد: معتقدم باید قوری قلعه را از شرکت توسعه گردشگری گرفت و با سازوکار مناسب به بخش خصوصی واگذار کرد.

    وی اضافه کرد: طی دو دهه گذشته سازه هایی قارچ گونه در اطراف قوری قلعه رشد کرده اند و تا زمانی هم که این مجموعه با شیوه کنونی اداره شود، همین روند ادامه خواهد داشت.

    شرکت توسعه در قوری قلعه سرمایه گذاری نکند، خلع ید می‌شود

    معاون عمرانی استانداری کرمانشاه آخرین نفری بود که در این نشست با بیان یک جمع بندی دیدگاهایش را عنوان کرد و در شروع سخنانش به اهمیت این جاذبه گردشگری در استان اشاره ای داشت و گفت: قوری قلعه با وضعیتی که دارد، نماد سهل انگاری وبی کفایتی برخی مسئولان در استان است، چراکه اگر این غار در هرجای دنیا بود، بیشترین بازدید کننده را داشت.

    منوچهر فخری تصریح کرد: قوری قلعه اثری منحصربفرد در خاورمیانه است که در حال حاضر تنها به یک محل درآمد برای شرکت توسعه تبدیل شده و فقط در آن بلیط فروشی می شود.

     فخری با انتقاد از عدم انجام تغییر و تحولات در این مجموعه طی سالهای گذشته، گفت: اگر توریستی یکبار از این مجموعه بازدید کند، بار دوم دیگر رغبتی برای اینکار ندارد، چراکه نه تغییری اتفاق افتاده و نه خدمات بیشتر شده است.

    وی به ادعای دستگاه های مختلف در خصوص مالکیت این مجموعه اشاره کرد و گفت: خدا این نعمت را به ما  داده، اما هنوز نمی دانیم که متولی آن چه دستگاهی است.

    معاون عمرانی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: شرکت توسعه گردشگری هم که صرفا نگاه انتفاعی به این مجموعه دارد. این شرکت نه تنها هیچ هزینه ای برای مجموعه نکرده، بلکه تمام درآمدهای آن هم از استان خارج می شود.

    وی از سازمان بازرسی استان خواست تا به وضعیت مجموعه قوری قلعه ورود کند و با دستگاه هایی که سهل انگاری کرده اند، برخورد کند.

    فخری اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون جلسات متعددی برای برون رفت قوری قلعه از شرایط کنونی اش برگزار شده، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

    وی با بیان اینکه موافق با اعمال ماده ۶۹ برای واگذاری و تعیین تکلیف مجموعه غار قوری قلعه است، افزود: اگر شرایط این مجموعه همینطور ادامه پیدا کند، هیچ کس زیربار مسئولیت  آن نمی رود.

    معاون عمرانی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: موافق اعمال ماده ۶۹ با تداوم حضور شرکت توسعه گردشگری هستیم، اما این مسئله منوط به این است که شرکت توسعه آنجا هزینه و سرمایه گذاری انجام دهد و اگر سرمایه گذاری نکنند، از آنجا خلع ید خواهند شد.

    در ادامه این نشست مقرر شد دستگاه های مسئول در خصوص امکان واگذاری این مجموعه از طریق ماده ۶۹ ظرف چند روز آینده اعلام نظر کنند.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *