×

فرهاد صالحی
کنارگذر پاوه یک مطالبه عمومی است/نگاهی اجمالی به مشکلات پیش روی آن

  • کد نوشته: 17796
  • ۱۴۰۰-۰۶-۱۷
  • 662 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: با توجه به مشکلات عدیده شهر پاوه از قبیل کمبود معابر و عرض کم آنها، حرکت ناوگان عمومی حمل‌ و نقل کالا به مرز شوشمی و وجود مسافران و گردشگران فراوان به طرف هجیج نودشه، هورامان و… و به لحاط توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه ضرورت احداث رینگ شهری را دوچندان می‌کند.
    کنارگذر پاوه یک مطالبه عمومی است/نگاهی اجمالی به مشکلات پیش روی آن
  • پایگاه خبری آوای باینگان– فرهاد صالحی: پس از سال‌ها تلاش و پیگیری شاهد آغاز عملیات اجرایی کنارگذر پاوه با پیگیری دکتر آرش لهونی نماینده مردم پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی بودیم.

    مطالبه‌ای که یک خواسته عمومی و به حق مردم است. اهمیت این موضوع را با نگاهی به انسداد ناشی از خودروهای فراوان در خیابان‌های کم عرض پاوه باید دید. یادمان نرود در زلزله وحشتناک سال ۹۶ هجوم مردم پاوه به خروجی‌های این شهر و مسدود شدن خیابان‌های این شهر یک هشدار جدی بود که نیازمند اقدام فوری کارشناسانه در این زمینه بود.

    عبور خودروهای سنگین و نیمه سنگین، تانکرها و بونکرها در مسیرهای این شهر دردسری بزرگ برای مردم شهرستان شده است که چاره ای جز کمربندی ندارد.

    بی شک تلاش و ممارست دکتر لهونی که نگاهی آینده نگرانه به این مهم داشته و درک درستی برای محقق شدن این مطالبه عمومی دارد نیازمند حمایت همه جانبه و پیگیری دو چندان وی دارد. در کنار حمایت‌های مسئولان شهرستان، پشتیبانی امام جمعه محبوب و با نفوذ دیارمان در اجرایی شدن این مهم نیز نقش کلیدی و انکار ناپذیر دارد.

    قطعا ماموستا قادری که از مطالبه‌گر ترین چهره‌های منطقه برای احقاق حقوق مردم است و در به ثمر نشستن این پروژه کلیدی نقش بسزایی دارد با این مقدمه بدون تعارف باید ایرادات و نقدهایی که به این پروژه مطرح است نیز بررسی درستی شود.

    براساس پیگیری صورت گرفته باید گفت مطالعات اولیه رینگ شهری پاوه مربوط به سال ۱۳۷۳ بوده و سپس در سال ۱۳۹۲ توسط شرکت مهندسین مشاور راهیاب کردستان به فاز تکمیلی می‌رسد. براساس این مطالعه واریانت کمربندی پاوه به طول ۱۶ کیلومتر از سه راهی باینگان شروع شده و سپس با طی مسیر در مجاورت جاده خط انتقال گاز پاوه به نسمه و سپس خانقاه و قبل از روستای گلال با احداث یکدستگاه پل بزرگ دره ای به زیر تپه کوله و با تونل به جاده دشه می رسد.

    با توجه به مشکلات عدیده شهر پاوه از قبیل کمبود معابر و عرض کم آنها، حرکت ناوگان عمومی حمل‌ و نقل کالا به مرز شوشمی و وجود مسافران و گردشگران فراوان به طرف هجیج نودشه، هورامان، زیارتگاه سلطان اسحاق و سایر جاذبه‌های طبیعی و… و به لحاط توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه ضرورت احداث رینگ شهری را دوچندان می‌کند.

    ترافیک روز افزون معابر شهری پاوه و عدم امکان ایجاد معابر جدید و نیز غیر ممکن بودن تعریض معابر و تاثیر مخرب این وضعیت به روی اعصاب و روان مردم موجب ضرورت احداث این کمربندی ضلع جنوبی شهر پاوه می‌شود.

    اما باید اشاره کرد علیرغم اهمیت و حساسیت این پروژه بایستی با مطالعات کامل آمایش سرزمینی و محیط زیستی و نیز مطالعه فرهنگی و اجتماعی شروع به کار نمود و از اقدامات پوپولیستی و بدون محاسبه حذر کرد و قبل از شروع بایستی نسبت به تهیه پیوست محیط زیستی و رایزنی فراوان با مردم و معتمدین آنها اقدام نمود به طوریکه حین اجرا با کمترین مشکل ممکن مواجه بود.

    قبل از اجرای پروژه بایستی نسبت به تملک محل اجرا و اخذ مجوزهای قانونی اعم از منابع طبیعی، محیط زیست و اقدام نمود تا پروژه با تعطیلی و مسیر بحرانی و بالا رفتن هزینه ها مواجه نشود.

    از این رو ضرورت دارد این پروژه ملی و با اهمیت با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل‌های منطقه و بزرگانی چون حاج ماموستا ملا قادر قادری و با پیگیری‌های مداوم نماینده محترم به پیش رود و آینده درخشانی را برای این منطقه محروم رقم زند.

    قطعا همگان بر این باورند که این کنارگذر یک مطالبه عمومی است و در کنار آن نیز باید نگاه منتقدان و حتی مخالفان این پروژه را نیز بررسی و به آن احترام گذاشت و ضمن حل مشکلات مطرح شده امیدواریم این موضوع مهم به سرانجام برسد.

    فرهاد صالحی

    منبع: سلام پاوه

    نویسنده: فرهاد صالحی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *