×

گرۀ کورِ ۹ پناهجوی کورد ایرانی

  • کد نوشته: 19123
  • ۱,دی ۱۴۰۰
  • 550 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: 9 شهروند کورد ایرانی که می‌خواستند از طریق ترکیه به انگلیس بروند حدود چهار ماه است که توسط گروه جیش الحر در شمال سوریه به اسارت در آمده‌اند.
    گرۀ کورِ ۹ پناهجوی کورد ایرانی
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از هاژه، ۹ شهروند کورد ایرانی که می‌خواستند از طریق ترکیه به انگلیس بروند حدود چهار ماه است که توسط گروه جیش الحر در شمال سوریه به اسارت در آمده‌اند.

    ۸ نفر از این پناهجویان اهل پاوه و یکی از آن‌ها اهل سردشت است.

    این پناهجویان که مدت ۳ماه بود در ترکیه ساکن بودند، می‌خواستند از طریق دریا ابتدا به ایتالیا و سپس از آنجا به انگلستان عزیمت کنند.

    پناهجویان در مدت اقامت خود در ترکیه با یک قاچاقچی آشنا می‌شوند. این قاچاقچی آن‌ها را وارد گروهی حدودا صد نفره شامل پناهجویان عراقی و سوری می‌کند و مقرر می‌شود که از طریق ترکیه به یونان وارد شوند.

    در این حین تمام پناهجویان در جنگل‌های اطراف استانبول دستگیر می‌شوند. پناهجویان سوری آزاد می‌شوند و پناهجویان ایرانی و عراقی به پیشنهاد قاچاقچی و برای جلوگیری از دیپورت شدن به ایران خود را شهروند سوریه و با اسامی سوری معرفی می‌کنند.

    پلیس ترکیه آنها را به مرز سوریه می‌برد و در اختیار گروه «جیش الحر» سوری قرار می‌دهد و پناهجویان به اسارت این گروه در می‌آیند.

    گروه جیش الحر ( ارتش آزاد سوریه)  که از گروهای مخالف دولت سوریه به شمار می‌رود و از حمایت دولت ترکیه برخواردار است.

    از ۶۶ نفری که گروه جیش الحر به اسارت خود در آورده، ۹ نفر از آن‌ها کورد ایرانی و سایرین نیز بیشتر کوردهای اقلیم کوردستان هستند.

    بیستون پاک‌سرشت، برادر «دماوند پاک‌سرشت» یکی از پناهجویان زندانی که  از طرف دیگر خانواده‌ها به عنوان سخنگو انتخاب شده است به هاژه می‌گوید که در طول این چهار ماه از وزارت خارجه ایران، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان پیگر ماجرا بوده‌اند اما تاکنون اقدامات آن‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته است و در عمل اتفاقی نیافتاده است».

    او به تلاش‌هایشان در خارج از کشور نیز اشاره می‌کند. « از طریق دکتر مثنی امین نماینده پارلمان عراق و همچنین چند موسسه و نهاد خیریه در ترکیه پیگیر قضیه بوده‌ایم اما باز هم بی نتیجه بوده است.

    او در رابطه با آخرین وضعیت این پناهجویان می‌گوید: «آخرین باری که موفق شدیم با آن‌ها صحبت کنیم دو ماه پیش بود. گفتند که زندان‌شان را عوض کردند و به زندان نسبتا بهتری در شهر «اعزاز» سوریه منتقل شده‌اند».

    پاک‌سرشت در پاسخ این سوال که خواسته گروه جیش الحر چیست می‌گوید: در طول این مدت، چند تن از کسانی که ادعا می‌کردند با این گروه در ارتباط هستند می‌گفتند که آن‌ها در ازای آزادی هر نفر خواهان مبالغی از ۱۰ تا ۲۵۰۰ دلار آمریکایی شده‌اند.

    منتها بعد از رسانه‌ای شدن این ماجرا خواسته‌های دیگری را مطرح کرده‌اند: « گویا تعدادی از اعضای خانواده آنها که بیشتر هم خانم هستند توسط نیروهای دولت سوریه بازداشت شده‌اند، حالا اینها می‌خواهند اسرای ایرانی و عراقی را در قبال آزادی آنها آزاد و معاوضه کنند».

    بیستون پاک‌سرشت می‌گوید برادرش متاهل است و زمانی که پاوه را به سمت ترکیه ترک کرده دخترش ۳۸ روزه بوده است.

    کژال خضرپور، خواهر سامرند خضرپور یکی دیگر از پناهجویان سردشتی در گفتگو با هاژه از نگرانی خانواده‌اش در رابطه با وضعیت برادرش می‌گوید.

    « از هر راهی که می‌توانستیم پیگیر موضوع شده‌ایم. چند روز پیش همراه با ۸ خانواده دیگر جلوی سفارت ترکیه تجمع کردیم، قول پیگیری دادند منتها هیچ چیزی تغییر نکرده؛ موضوع را با نماینده سردشت هم در میان گذاشتیم متاسفانه باز هم عملا شاهد هیچ اتفاقی نبوده‌ایم».

    سامرند خضرپور متولد سال ۱۳۷۳، متاهل و صاحب دو فرزند است و بنابه گفته خانواده‌اش به ناچار و به امید یافتن کار دیارش را ترک کرده است.

    سیاوش پاک‌سرشت، مبین ولدبیگی، افشار رستمی، بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، فردین درویشپور، هدایت رخزادی و سامرند خضرپور اسامی ۹ پناهجوی کورد ایرانی  اسیر و دربند هستند.

    منبع: هاژه

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *