×

گنج گمشده طبیعت میزبان گردشگران داخلی و خارجی/اورامانات آماده پذیرش مسافران است

  • کد نوشته: 19789
  • ۱۱,اسفند ۱۴۰۰
  • 325 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: اورامانات یا همان هورامان که می شود از آن با عنوان «نگین درخشان غرب کشور» یاد کرد این روزها با تقویت زیرساخت‌ها، آمادگی کامل برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را دارد.
    گنج گمشده طبیعت میزبان گردشگران داخلی و خارجی/اورامانات آماده پذیرش مسافران است
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از مهر، گردشگری به دلیل ایجاد اشتغال و کسب درآمد می‌تواند یک عامل مهم در توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های یک کشور باشد، کشور ایران به واسطه فرهنگ و آداب و رسوم غنی و آثار تاریخی بسیار و همچنین طبیعت کم‌نظیر و تنوع آب و هوایی بالا، همواره یکی از مقاصد گردشگری جهانی محسوب شده است.

    در ایران ۲۶ اثر ثبت جهانی شده است که آخرین منطقه ثبت شده، اورامان یا هورامان در غرب کشور است.

    اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های پاوه، روانسر و جوانرود در استان کرمانشاه و شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان را شامل شده و بخشی ازآن نیز در استان حلبچه عراق قرار دارد.

    هورامان یا اورامان به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تیرماه سال جاری به عنوان بیست و ششمین میراث ملموس ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

    منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود، منحصربه‌فرد است، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان، بیش از ۷۰۰ روستا را در ۲ استان غربی کرمانشاه و کردستان در ایران شامل می‌شود و شواهد باستان‌شناسی به‌دست آمده نشان می‌دهد، که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

    معماری پلکانی ویژگی منحصربه فرد منطقه اورامانات

    جلیل بالایی فرماندار پاوه  با اشاره به ثبت جهانی منطقه اورامانات، اظهار کرد: طبیعت بکر، معماری پلکانی و تنوع زیست محیطی و فرهنگی و همچنین وجود مناظر بی‌نظیر طبیعی در منطقه پاوه و اورامانات این منطقه را به یکی از مقاصد گردشگری در غرب کشور تبدیل کرده است.

    وی افزود: وجود زبان و لباس خاص و فرهنگ اختصاصی در شهرستان پاوه و ثبت ملی چندین اثر، صنایع دستی و میراث طبیعی و ثبت جهانی منطقه اورامانات، جاذبه‌های گردشگری را ۲ چندان کرده و می‌توان پاوه را به عنوان قطب گردشگری ایران به شمار آورد.

    سرپرست فرمانداری پاوه تصریح کرد: پروژه‌های متعدد خدمات گردشگری و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های مسافر در شهرستان پاوه پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند و جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری در منطقه پاوه و اورامانات می‌تواند رغبت گردشگران را برای سفر به این منطقه بیشتر کند.

    وی گفت: اخیراً به علت شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های سفر، رونق گردشگری در این منطقه کاهش داشته و با بهتر شدن شرایط مردم مهمان‌نواز و مردم‌دوست منطقه پاوه و اورامانات همچنان پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند.

    سکونت در اورامانات هیچگاه متوقف نشده است

    آرش لهونی نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: منطقه اورامانات با طبیعتی بسیار زیبا و کهن، آداب و رسوم ویژه خود را دارد، سکونت انسان در این منطقه از زمان غارنشینی به شکل مستمر وجود داشته و جنگ و اتفاقات طبیعی هیچ‌گاه باعث خالی از سکنه شدن این منطقه نشده است.

    وی افزود: بشر از دوران کوچ‌نشینی، شکار حیوانات وحشی، اهلی کردن حیوانات و کشاورزی در این منطقه زیست داشته و ثبت جهانی اورامانات در فهرست میراث جهانی از نظر فرهنگی، معیار لازم برای جهانی شدن را داشته است، منطقه اورامانات ۱۰۴ هزار هکتار عرصه طبیعی و ۳۰۳ هزار هکتار حریم دارد و گسترده‌ترین منظر فرهنگی است.

    نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اورامانات بیست و ششمین اثر میراث فرهنگی ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی است که ثبت آن باعث شده این منطقه به جهانیان معرفی شود، برای معرفی بهتر این منطقه، باید برنامه‌ریزی دقیق وجود داشته باشد تا بتوان از این فرصت استفاده کرد و این منطقه بیشتر به سایر هموطنان و جهانیان معرفی شود.

    لزوم تأمین اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری

    هادی شریفی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روستاهای گردشگر پذیر در شهرستان پاوه دارای بیشترین سرانه برای داشتن زیرساخت لازم از جمله پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، جاده‌های آسفالت شده و همچنین در تمام نقاط پوشش اینترنتی برای گردشگران است که برای برطرف شدن کم و کاستی‌های موجود در منطقه نیازمند توجه ویژه و اعتبارات بیشتر است.

    وی با بیان اینکه شهرستان پاوه در نوروز ۱۴۰۱ فرصت خوبی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری خود دارد، افزود: روال هر ساله برای معرفی جاذبه‌های گردشگری از طریق تهیه بروشور و کتابچه‌ها بوده که ستاد هماهنگی خدمات سفر امسال در نظر دارد با تغییر در رویکرد خود برای معرفی حوزه‌های گردشگری شهرستان پاوه تا قبل از شروع سال جدید با ساخت تبلیغات الکترونیک و اپلیکیشن‌های جامع از جاذبه‌های گردشگری شهرستان پاوه معرفی به عمل آورد و از طریق توزیع این تبلیغات در بین اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری و همچنین نصب آن‌ها در گیت‌های ورودی اطلاعات کامل را در اختیار گردشگران قرار دهد.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاوه تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده در شهرستان پاوه جمع‌آوری و مرمت قرآن‌های تاریخی موجود در روستاها بود که در اختیار مساجد و هیأت امنا آنها قرار گرفت تا به عنوان جاذبه‌های گردشگری که نشان دهنده دیانت بالای مردم شهرستان پاوه است مورد بازدید گردشگران قرار گیرند.

    شریفی با اشاره به برنامه‌های میراث فرهنگی برای رعایت نکات بهداشتی، تاکید کرد: شهرستان پاوه تابع دستورات ستاد ملی کرونا است و در تمام حوزه‌های مربوط به گردشگری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پذیرای گردشگران است.

    اداره میراث فرهنگی در نظر دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی برای متصدیان و مالکین تأسیسات حوزه گردشگری به منظور نحوه رزرواسیون، پذیرش و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آموزش‌های لازم انجام گیرد و همچنین بر تزریق سه دوز واکسن برای تمامی متصدیان حوزه گردشگری نظارت شود.

    گردشگران سفیران معرفی اورامانات هستند

    توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تقویت گردشگری ۲ عامل هم‌افزا هستند که در گرو یکدیگر به وجود می‌آیند، وجود فرهنگ غنی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد در منطقه اورامانات تا حد زیادی در امکان جذب گردشگر می‌تواند مثبت و اثرگذار باشد اما نمی‌شود از این موضوع غافل شد که امکانات گردشگری باید فراهم باشد، هر گردشگر اعم از داخلی و خارجی می‌تواند سفیری برای معرفی منطقه اورامانات باشد.

    البته لازم به ذکر است منطقه‌ای که به ثبت جهانی رسیده باشد باید از لحاظ بسیاری از امکانات گردشگری دارای حداقل امتیازاتی باشد تا بتوان از این فرصت ویژه به بهترین شکل استفاده کرد، فراهم شدن جاده مناسب، بالا رفتن توان ناوگان حمل و نقل در منطقه، ایجاد هتل‌های استاندارد جهانی، احداث مکان‌های تفریحی، خدمات امنیتی، تأسیس بانک و بسیاری از این موارد که نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد تا مسئولین بیش از پیش به این منطقه توجه داشته باشند.

    منبع: مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *