×

گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مزارع روانسر کشت شد

  • کد نوشته: 18886
  • ۱۴۰۰-۰۹-۰۷
  • 606 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مدیر جهاد کشاورزی روانسر از کشت گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در ۲ مزرعه این شهرستان خبر داد.
    گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مزارع روانسر کشت شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیاوش کهزادی مدیر جهاد کشاورزی روانسر گفت: ۲ و نیم هکتار از مزارع روستا‌های کانی کچکینه و زریق چقا با همکاری معاونت موسسه تحقیقات دیم زیر کشت این محصول رفته است.

    او اظهار کرد: کشت گیاه کاملینا در آبان و برداشت آن در خرداد سال بعد انجام می‌شود که امیدواریم کشت آن سال آینده در سطح شهرستان افزایش پیدا کند.

    مدیر جهادکشاورزی روانسر با بیان اینکه گیاه کاملینا از جمله گیاهان مقاوم به خشکی است و خشکسالی تاثیر زیادی در کشت و تولید آن ندارد، افزود: این گیاه از قابلیت کشت در مزارع دیم برخوردار است، ریزش دانه ندارد و در برابر آفات و بیماری‌ها بسیار مقاوم است و آفت و بیماری‌ها رایج خسارت قابل توجهی بر روی آن ندارد.

    او تاکید کرد: سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت به خشکی و سرمای بهاره، افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، حساسیت کمتر به شیوع آفات و کاهش استفاده از سموم و کود‌ها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا است.

    گفتنی است :گیاه کاملینا توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی (در قالب شرکت دانش‌بنیان) اصلاح و کشت شده‌است و کشت آن ظرف سال‌های اخیر به عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است ، روغن گیاه کاملینا جزو با کیفیت‌ترین روغن‌ها است و این گیاه ۴۰درصد امگا ۳ و ۲۰درصد امگا ۶ در روغن خود دارد و ۹۵درصد اسید‌های چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است؛ روغن این گیاه علاوه‌بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *