×

۲۰ پیش نشست و کارگاه تخصصی درباره هورامان برگزار می‌شود

  • کد نوشته: 20315
  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۱
  • 238 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: دبیر علمی همایش بین‌المللی «هورامان، ثبت جهانی و توسعه پایدار» از تدارک ۲۰ پیش نشست و کارگاه تخصصی درباره هورامان و معرفی این اثر بزرگ فرهنگی خبر داد.
    ۲۰ پیش نشست و کارگاه تخصصی درباره هورامان برگزار می‌شود
  • به گزارش آوای باینگان ، دکتر «نادر نادری» روز چهارشنبه به ایرنا افزود: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری باشکوه این همایش صورت گرفته و با هماهنگی و پیگیری فراوانی که تاکنون توسط دست‌اندرکاران همایش انجام شده امیدواریم رویدادی ماندگار و بی‌نظیر را رقم بزنیم که توجه ایرانیان و نیز کشورهای جهان به سمت هورامان جلب شود.

    وی تشکیل گروه مطالعاتی هورامان شناسی و تأسیس مرکز اسناد توسعه هورامان را از اقدامات و اهداف صورت گرفته برشمرد و گفت: تاکنون مهمانانی از کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ترکیه و عراق به همایش بین‌المللی هورامان پیوستند و همکاری خواهند داشت.

    دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان، تعمیق همبستگی علمی، قومی، فرهنگی و اجتماعی و تحکیم وحدت ملی را از نتایج مثبت این همایش پیش بینی کرد و گفت: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب باید نگاه دانش‌ بنیان را بر این همایش حاکم نماییم و مبتنی بر ایده‌های صاحب‌نظران از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

    وی با اشاره به اینکه استانداری کرمانشاه به عنوان رییس شورای سیاستگذاری همایش ایفای نقش می‌ کند، افزود: به دلیل اهمیت این همایش امام جمعه کرمانشاه و پاوه، استاندار کرمانشاه و مدیران ارشد استان ما را در برگزاری هرچه بهتر همایش یاری خواهند کرد.

    نادری گفت: انتظار داریم این رویداد در شورای اداری استان به طور ویژه مطرح شود و در نشست با مدیران ارشد و دستگاه‌های ذی ربط برنامه ریزی و مساعدت لازم برای دعوت از افراد شاخص در داخل کشور به ویژه وزرای میراث فرهنگی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد.

    وی همچنین خواستار همکاری استانداری و نهادهای متولی برای دعوت از استانداران کردستان، همدان، لرستان، ایلام و نمایندگان سیاسی ایران در اقلیم کردستان، وزیر میراث اقلیم کردستان، استانداران سلیمانیه، حلبچه و اربیل شد و بر جلب حمایت مالی دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری کرمانشاه برای برگزاری همایش بین المللی هورامان تأکید کرد.

    همایش بین المللی هورامان ۲۵ و ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۱ در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می شود.

    پنجم مرداد ۱۴۰۰، هورامان در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو، به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به نام «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات» با رأی ۱۸۶ کشور از طرف یونسکو به ثبت رسید.

    منطقه هورامان ۴۰۹ هزار هکتار مساحت دارد و شامل مناطقی از استان‌های کرمانشاه، کردستان و حلبچه در اقلیم کردستان عراق است و استان کرمانشاه چهار شهرستان شامل پاوه، جوانرود ثلاث باباجانی و روانسر و در استان کردستان شهرستان‌های کامیاران و سروآباد و بخشی از سنندج و استان حلبچه عراق را شامل می‌شود.

    ۶۰ درصد از منظر فرهنگی هورامان در استان کرمانشاه، ۳۰ درصد در استان کردستان و ۱۰ درصد در حلبچه عراق واقع شده و گستره وسیعی از این منطقه بکر و زیبا در استان کرمانشاه واقع شده که ظرفیت بسیار ارزشمندی است.
    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *