×

آرمان فیضی
️اهل سنت استان کرمانشاه همچنان در انتظار اعتماد دولت سیزدهم

  • کد نوشته: 23070
  • ۱۴۰۲-۰۴-۱۷
  • 360 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: اعضای دولت سیزدهم باید بدانند که وحدت و برادری فقط با شعار دادن به سرانجام نمی رسد و در عمل باید ثابت شود. استان کرمانشاه استانی است با تنوعی از اقوام و مذاهب که مردم آن فارغ از هر قوم و مذهبی بر سر این استان حق دارند.
    ️اهل سنت استان کرمانشاه همچنان در انتظار اعتماد دولت سیزدهم
  • پایگاه خبری آوای باینگان – در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری، اهل سنت استان کرمانشاه رویه به نسبت متفاوتی نسبت به دوره های قبلی اتخاذ کردند و تصمیم گرفتند این بار به کاندیدایی از جناح راست اعتماد کنند(البته نبود کاندیدای شاخص اصلاح طلب در انتخابات، در این انتخاب بی تاثیر نبود). مردم اهل سنت استان امیدوار بودند که اندک اعتمادهای دولت های قبلی، در دولت سیزدهم بسیار بیشتر شده و با کاستن از نگاههای تنگ نظرانه، راه برای حضور نخبگان اهل سنت استان در مراکز مدیریتی هموار شود.

    در زمان انتخابات، جناب آقای رئیسی وعده هایی هم به فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی و هم چنین فعالین سیاسی و مدنی اهل سنت دادند که در آن زمان مایه ی دلگرمی شده بود زیرا حاکمیت در آستانه یک دست شدن قرار داشت و امید آن بود که اگر قوه ای مانند قوه مجریه، اراده ای بر کاری داشته باشد، بقیه ی اجزای حاکمیت در به سرانجام رسیدن آن اراده همکاری کرده یا حداقل سنگ اندازی نخواهند کرد.

    اما حال که قریب به دو سال از استقرار دولت سیزدهم گذشته است، نگاهی به وضعیت اهل سنت استان کرمانشاه خواهیم داشت. در دولت های گذشته بالاخره تابوی مدیر استانی اهل سنت در کرمانشاه شکسته شد و امید می رفت که در دولت سیزدهم تعداد بیشتر شود اما متاسفانه نه تنها به تعداد اضافه نشد بلکه همان گذشتگان نیز حذف شده و دوباره سهم مدیریت استانی اهل سنت کرمانشاه به صفر میل کرد.

    دولت ها معمولا کلمه سهم خواهی را شایسته نمی دانند و به شایسته سالاری اعتقاد دارند، اما بر همین مبنا سوال آن است که دولت سیزدهم در این دو سال شایسته ای از اهل سنت پیدا نکرد که یک مدیریت استانی به او واگذار کند؟!

    در این دولت تا به حال دو استاندار سکان استانداری کرمانشاه را به دست داشته اند و هر دو حاضر نبوده اند حتی یک مدیریت ستادی در استانداری به نیروهای اهل سنت واگذار کنند و از آن ناراحت کننده تر، علی رغم اینکه هر دو چندها مشاور برای خود منصوب کرده اند، حاضر نشده اند حتی یک مشاور اهل سنت برای خود منصوب کنند که این کمترین کار است و دولت های قبلی حداقل این کمترین کار را انجام می دادند. 

    اعضای دولت سیزدهم باید بدانند که وحدت و برادری فقط با شعار دادن به سرانجام نمی رسد و در عمل باید ثابت شود. استان کرمانشاه استانی است با تنوعی از اقوام و مذاهب که مردم آن فارغ از هر قوم و مذهبی بر سر این استان حق دارند. هر وقت بحرانی پیش آمده است از جمله در جنگ تحمیلی، همگی (شیعه، سنی، اهل حق) دوشادوش یکدیگر برای دفاع از خاکشان جانانه ایستاده اند و مایه تاسف است برای مدیریت استان نسبت به بعضی از گروه های قومی و مذهبی ساکن در استان بی مهری می شود.

    بخش بزرگی از عقب افتادگی از توسعه ی استان کرمانشاه، حاصل همین انحصارهای مدیریتی بوده است که تنها به عده ی خاصی اجازه ی مدیریت در استان داده شده است. بیایید یک بار فارغ از قومیت و مذهب، به شایستگان واقعی این استان اعتماد کنید، آن وقت خواهید داد که آنان تمام وجودشان را برای پاسخگویی به این اعتماد و اعتلای این سرزمین خواهند گذاشت.

    خطاب به دولتمردان دولت سیزدهم باید گفت وقت درنگ و زمان به تندی در حال سپری شدن است، در دو سال اول دولت که اندک اعتمادهای گذشته به اهل سنت نیز از بین رفت، حداقل در دو سال آتی به دنبال جبران باشید.

    لازم به ذکر است که اگر دولتمردان، اعتماد را در حد منصوب کردن فرمانداران بومی برای شهرستان های اورامانات می بینند، باید گفت که این بازگشت به گذشته است و این تابو (به جز شهرستان پاوه) سالها پیش شکسته است و انتظار می رود دایره ی اعتماد بزرگتر شود نه اینکه دوباره به شرایط سالهای قبل بازگردیم.

    ✍ آرمان فیضی

    نویسنده: آرمان فیضی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *