×

نیک اندیشان، نامی که خواهد درخشید

  • کد نوشته: 13198
  • ۱۳۹۶-۰۸-۱۲
  • 13009 بازدید
  • ۳ دیدگاه
  • آوای باینگان: تولید، اتکا به خود، ورود جوانان، حمایت از بخش خصوصی وغیره؛ کلیدواژه هایی که دغدغه ی دائمی رهبر معظم انقلاب است و شرکت تعاونی نیک اندیشان باینگان ( ناب ) تبلوری از آن.

    نیک اندیشان، نامی که خواهد درخشید
  • با این مقدمه کوتاه می رویم سراغ اصل موضوع ( باینگان، توسعه و نیک اندیشان).
    حدود سه سال پیش بود که با مشقت فراوان و تلاش های بسیار مردمی و تا حدودی دولتی گروهی تاسیس شد متشکل از جوانان فعال و برومند باینگان به نام نیک اندیشان باینگان؛ هدف اولیه این گروه زنده نگه داشتن سنن و آداب کهن نیاکانشان، استقبال از مسافران نوروزی، شناساندن منطقه باینگان و محصولات ارگانیک دامی و باغی آن به افرادی که شناختی از منطقه ندارند و پاسداشت طبیعت بود.
    عدم حمایت کافی، نبود زیرساخت مناسب، عدم اطمینان از بازگشت سرمایه و چرتکه انداختن های منفی بافانه شاید بزرگترین سنگ های پیش پای این جوانان بود اما اینک و پس از گذشت فقط دو سال این گروه که حالا شرکت تعاونی شده است و محصولات صد در صد پاک و سبز باینگان را تحت عنوان برند (( چاوگ )) و با اخذ مجوزهای لازم لیبل زنی می کند، می تواند در یک روز بیش از ۵۰۰۰ نفر را به باینگان بکشاند و فریاد تحسین پدر گردشگری ایران را برآورد.

    روزگاری باینگان مرکز بخشی با حدودا ۲۵ روستا بود لکن اکنون فقط ۱۴ روستا دارد و تاثیرات منفی این تصمیم نسبتا بد همیشه باینگان را در رکود و انزوا نگه داشته است اما در عوض موهبت خدادادی و بزرگ این منطقه که همان طبیعت سرسبز و کوهستان های بکر و زیباست در کنار تولید پاک ترین و بهترین محصولات باغی و دامی از جمله کشک، روغن، شیره توت، گردو، توت، شیره بلوط و محصولات بسیاری دیگر که جملگی ارگانیک هستند گردشگران را ترغیب به آمدن به این قسمت از ایران زمین می کند و پنجره ی جدیدی از ایران گردی را به سوی آنان می گشاید.
    عملکرد این شرکت تعاونی در زمینه توسعه گردشگری و ارائه محصول پاک تا به حال بسیار موفق بوده. آن ها اینک تورهای بهاره، تابستانه و پاییزه را رهنمون باینگان می کنند، با راه اندازی سایت فروش اینترنتی زمینه دسترسی سهل به محصولات اصل را بدون واسطه فراهم آورده اند و باینگان را از رخوت این چند سال اخیر درآورده اند.
    اما آن ها دست تنها هستند.
    (( ناب)) اینگونه ناب شدن را به خودش مدیون است و همت و پشتکارش. اینک وظیفه ما شهروندان باینگان است و صد البته مسئولان محترم. اگر حمایت باشد،((ناب )) اشتغالزایی می کند و تولید،
    نیک اندیشان نیک می اندیشند و آن ها اقتصاد مقاومتی را معنا می کنند اگر بشود و بخواهند.
    جاده ی نشست کرده، دارای پیچ های خطرناک و با آسفالت فرسوده باینگان مهم ترین عامل جلوگیری از رشد و توسعه گردشگریست و نبود هتل آپارتمان های بزرگ به سبک سنتی دیگر دغدغه ی عزیزان (( ناب)) است.
    نبود جاذبه ی دائم ( که این مشکل هم به لطف اجرای طرح جامع باینگان می تواند مرتفع گردد) از دیگر ناهمواری های مسیر سخت نیک اندیشان است که همت می طلبد از سوی همه.
    دکتر طالع ماسوله، پدر گردشگری ایران، پتانسیل باینگان را ده برابر ماسوله توصیف نموده و خود و همکارانش را آماده سرمایه گذاری در این شهر عنوان کرد.
    نیک اندیشان چراغ اول را پرنور و درخشان روشن کرده است؛ نگذاریم این چراغ کم فروغ شود.
    در این چند ساله گردشگرانی از کشورهای مختلف به باینگان آمده اند از آلمان، ایتالیا، فنلاند، فرانسه، بریتانیا و استرالیا.
    یکی عاشق کلانه شده بود دیگری از سنگ نوردی در دره (( شه وه )) به وجد آمده بود، فردی از زندگی عشایری خوشش آمده بود، آن یکی رقص کردی (( هه لپه رکی)) را بهترین رقص دنیا می دانست.
    خلاصه آنکه باینگان می تواند از رکود خارج شود، نیک اندیشان گام های اول را برداشته اند، بیاییم همه کمک کنیم که شهرمان را به جایگاه واقعی اش برسانیم. باینگان همه چیز دارد فقط منتظر همت ماست.

    نوشته های مشابه

    3 پاسخ به “نیک اندیشان، نامی که خواهد درخشید”

    1. شهروند باینگان گفت:

      ضمن تشکر از زحمات مدیریت شرکت ناب و همکاران محترم، حفظ و نگهداری و مرمت ساختمانهای دارای بافت معماری سنتی با همکاری ارگانهای ذیربط و مردم فهیم باینگان گزینه مناسبی برای جذب گردشگر خواهد بود.سیمای پلکانی شهرباینگان، هرچه بیشتر بتواند، معرف معماری سنتی خاص اورامانات باشد ارزشمندتراست.
      پیشنهاد می گرددتدابیری کارشناسانه اندیشیده شود که ساختمانهایی که دارای نمای مناسبی نیستند با نمائی به مشابه نمای معماری سنتی سنگی خاص اورامانات بهسازی شده وبه سیمای شهری مربوطه حتی المقدور سر وسامان داده شود.باتشکر

    2. سیدمحمدرضاصحرائی گفت:

      صمیمانه از گروه نیک اندیشان که سنگ تمام گذاشتند صمیمانه متشکرم انشا ا… در اینده نزدیک به عنوان گروه برتر منطقه و استان معرفی شوید.

    3. مسافر گفت:

      درود بر نیک اندیشان
      سفر، یکی از مهمترین دلایل علاقه من به زندگی است و بسیار سفر می کنم. سه روز مهمان اهالی ساتیاری و باینگان بودم. به قدری دلبسته شدم که برای اولین بار، دلم نمیخواست به خونه برگردم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *