×

از اولین قرآن تاریخی مرمت شده روانسر رونمایی شد

  • کد نوشته: 19619
  • ۱۴۰۰-۱۱-۱۹
  • 294 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مراسم رونمایی از اولین قرآن خطی و تاریخی شهرستان روانسر که توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرمت شده، همزمان با هشتمین روز دهه مبارک فجر در روستای قوری قلعه برگزار شد.
    از اولین قرآن تاریخی مرمت شده روانسر رونمایی شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا، امام جمعه روانسر روز سه‌شنبه در این مراسم گفت: مردم این دیار همواره حافظ و پاسدار دین و قرآن بوده اند.

    ماموستا ملاسید محمد محمدی افزود: وجود این قرآن ها نشانه دیانت این مردم و مرمت و رونمایی از آنها نشانه اسلام خواهی آنان است و بیانگر همراهی آنها با قرآن کریم است.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در حاشیه این مراسم گفت: قدمت این قرآن تاریخی مربوط به دوره قاجار است و هرچند که تاریخ نگارش دقیق این کتاب نفیس مشخص نیست اما بر اساس مطالعات انجام شده حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد.

    کیومرث اعظمی افزود: خط بکار رفته در کتاب دارای ظرافت و زیبایی خاصی است و  به دلیل وقوع یک جنگ عشایری و قومی و قبیله ای در سال ۱۳۲۹ شمسی و ایجاد آتش سوزی و آتش زدن املاک و منازل روستای قوری قلعه،  آسیب های جدی به این قرآن خطی وارد می‌شود.

    وی اظهار داشت: وجود این قرآن خطی در منطقه نشان دهنده اعتقادات عمیق و قلبی و دین مداری مردم منطقه اورامانات است.

    معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اضافه کرد: برنامه این اداره کل احیا، مرمت و حفظ این آثار ارزشمند با همت خود مردم است چرا که همسو با رونق سایر جاذبه های گردشگری، موجب رونق گردشگری مذهبی می‌شود.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *