×

«بانه‌وره» همچنان تشنه است‌| معارضین اجازه حفر چاه را نمی‌دهند

  • کد نوشته: 19550
  • ۱۴۰۰-۱۱-۱۰
  • 383 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: بانه‌وره شهری خوش‌نام در منطقه اورامانات استان کرمانشاه، بیش از ۲ دهه است که بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند. البته این روزهای بدجوری تشنه است، طی این سال‌ها چاهی برای حل مشکل شهر حفر شده اما معارضین اجازه بهره‌برداری از آن را ندادند و حال مکانی دیگر برای حفر چاه شناسایی شده که این بار اصلا معارضین اجازه شروع کار را نمی‌دهند.
    «بانه‌وره» همچنان تشنه است‌| معارضین اجازه حفر چاه را نمی‌دهند
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرگزاری فارس ، شهر «بانه‌وره» در نوار مرزی استان کرمانشاه و یکی از پنج شهر شهرستان پاوه است که با جمعیت پنج هزار نفری در این فصل سرد سال بدجوری تشنه است.

    شهر بانه‌وره با تقدیم ۴۷ شهید والامقام، ۴۰ جانباز جان بر کف، ۴ آزاده سرافراز و بیش از ۳۰۰ نفر پاسدار و بسیجی با حضور در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل و دفاع از تمامیت ارضی بیش از ۲ دهه است که بی‌آب و تشنگی دست و پنجه نرم می‌کند و مدتی است که با کم آبی خیلی شدید روبه رو شده به طوریکه این روزها در طول شبانه روز کمتر از ۲ ساعت آب دارد و مردم ناچار هستند آب مورد نیاز خود را از تانکرهای حامل آب به این شهر خریداری کنند.

    البته اقدامات و کارهای از سوی مسؤولان استانی برای رفع این مشکل و بحران بزرگ طی این چند سال انجام شده اما تا به حال عملا منتج به نتیجه نگشته و با موانعی رو به رو شده است.

    علی‌رضا کاکاوند مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در توضیح بحث آب شرب شهر بانه‌وره، اظهار کرد: بانه‌وره قبلا روستا بوده که چند سال است که به شهر تبدیل شده است و تأمین آب آن از چشمه بوده که به دلیل خشکسالی کمبود آب شدیدی پیدا کرده است.

    وی ادامه داد: در سنوات گذشته همکاران یک حلقه چاه برای تأمین آب این شهر و تعدادی از روستا حفر کردند که هم نظر آبدهی و هم کیفیت و کمی، خوب بود که متأسفانه اهالی روستای لاران اجازه نداند وارد مدار شود.

    مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: پیگیری‌های بسیار انجام شده به خصوص امسال دوبار دستگاه آزمایش پمپاژ را فرستادیم که با مخالفت شدید اهالی روستای لاران مواجه شدیم.

    به گفته کاکاوند، موضوع به فرمانداری منتقل شد، حتی به شورای تأمین کشیده شد. دادستان ورود کرد؛ خیلی امیدوار بودیم که مشکل معارض حل شود و این چاهی که بیش از ۵۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد که به مراتب بیشتر از نیاز شرب روستاها و شهر است را وارد مدار کنیم ولی نشد در نهایت شهریورماه به ما اعلام کردند مشکل معارض حل نمی‌شود به فکر منبع تأمین جدیدی باشید.

    شهر بانه وره

    وی تصریح کرد: با وجودی که منطقه اورامانات از نظر منابع زیرزمینی آبی فقیر است، بلافاصله کارهای مطالعاتی و ژئوفیزیک را با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی و در واقع صادر کننده مجوز صورت گرفت؛ نقطه جدید مشخص شده که متأسفانه باز همین معارض پیدا کرده تعدادی از اهالی روستای ساتیاری مانع کار شدند این در حالی است که تمام ملاحضات فنی برای جانمایی این چاه انجام شده و حتی تاثیر شعاع آن بر چاه‌های همجوار هم انجام شده و مشکلی از نظر فنی وجود ندارد.

    کاکاوند افزود: ما دستگاه اجرایی و فنی هستیم، دستگاه حفاری شرکت آماده است فقط درگیر معارض هستیم که با ادامه این روند بنده بعید می‌دانم اصلا امکان تأمین آب شهر وجود داشته باشد چون هر نقطه‌ای که برای حفر چاه شناسایی می‌شود معارض جدیدی پیدا می‌کند.

    وی افزود: براساس آخرین پیگیری‌های صورت گرفته برای حل بحث معارضین، قرار شد بخشدار با همکاری فرمانداری مشکل معارض را حل کنند و به صورت مکتوب به شرکت اعلام کنند به محض ابلاغ این نامه که مبنی بر رفع معارض باشد طی ۷۲ ساعت دستگاه حفار خود را در محل مستقر خواهیم کرد.

    کاکاوند گفت: بحث معارضین اجتماعی به خصوص در مناطق روستایی به یک معضل تبدیل شده که باید از طریق بزرگان و ریش‌سفیدان حل شود چون بحث آب شرب شوخی‌بردار نیست و اگر این باب شود کار بسیار سخت خواهد شد.

    به گفته عبدالله‌زاده معاون فرماندار پاوه، با روحانیت محترم این شهر صحبت شده و بزرگان و ریش‌سفیدان هم برای حل بحث معارض پای کار آمده‌اند.

    وی افزود: در خصوص حل تأمین آب شرب شهر بانه‌وره از مسؤولان قصوری دیده نشده، الان هم محل تعیین شده برای حفر چاه خارج از محدود ساتیاری است.

    ان‌شاءالله بتوانیم مشکل را حل کنیم تا دستگاه حفار و پیمانکار طرف قرارداد پای کار بیاید.

    منبع: فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *