×

«جهانبخش غفوری» پیشکسوت هنر سیاچمانه اورامانات در جوانرود تجلیل شد

  • کد نوشته: 20443
  • ۳,خرداد ۱۴۰۱
  • 567 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: آیین تجلیل از «جهانبخش غفوری» پیشکسوت هنر «سیاچمانه» روز دوشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، مسئولان، پیشکسوتان موسیقی، شاعران و هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در سرسرای کتابخانه محمدرسول الله (ص) شهرستان جوانرود برگزار شد.
    «جهانبخش غفوری» پیشکسوت هنر سیاچمانه اورامانات در جوانرود تجلیل شد
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرنگار ایرنا؛ مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جوانرود در این آئین با اشاره به ضرورت تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی، ادبی و هنری گفت: هنر زبان احساس و فهم مشترک میان انسان ها است بنابراین تجلیل از هنرمندان احترام به هویت و گذشته خویش است.

    «مسعود قادری» با بیان اینکه «جهانبخش غفوری» حق بزرگی برگردن ما دارد، افزود: این هنرمند پیشکسوت صاحب سبک، ۷۰ سال از عمر خویش را در خدمت هنر فاخر سیاچمانه گذرانده است.

    وی اظهار داشت: این منطقه جایگاه بزرگان و شایستگان بسیاری در عرصه های مختلف دینی، علمی، فرهنگی و ادبی بوده و هست و بزرگانی چون خانای قبادی و مولوی تایجوزی، ماموستا ملا مجید موحد و ماموستا ضیایی و محمدامین کلاشی و میرزا عبدالقادر پاوه ای و احمدداواشی که در بین ما نیستند و هنرمندانی چون عثمان هورامی، محمد حسین کیمنه ای، فتح اله امینی، مجید صوفی و سید محمد باقر هاشمی و سایر اساتید که همه این بزرگواران سرمایه های اجتماعی برای جامعه ما هستند که می طلبد تا در قید حیات هستند از آنان تکریم و تجلیل شود.

    قادری به ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات و انتخاب شهر جوانرود به عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر در رشته هنر عکاسی اشاره وخاطرنشان کرد: این مهم یعنی منطقه پتانسیل های فراوانی در زمینه فرهنگ و هنر دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه اقدامات زیر بنایی بزرگی در این زمینه پیگیری شده و در حال نتیجه دادن است , امیدوارم  به سرانجام برسد، یادآور شد: کار سیمای شهر امسال به اتمام خواهد رسید ، سالن آمفی تئاتر هم در حال احداث و ساختمانی جهت فضای نمایشگاهی و گالری در نظر گرفته شده است که همه این ها اول لطف خداوند دوما پیگیری این اداره و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و حمایت های استانی و شهرستانی خصوصا فرماندار وقت و شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بوده که جا دارد از این بزرگواران تقدیر و تشکر نمایم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم گفت: شهرستان جوانرود جایگاه بزرگان علم، ادب، فرهنگ و هنر است و هر کدام از بزرگان این حوزه ها در جایگاه رفیع خود سرآمدهستند.

    «علی صفدری» به جایگاه و اهمیت هنرسیاچمانه اشاره کرد و افزود: این هنر (موسیقی ) برگرفته از قدرت نفس و حنجر و ریشه در فرهنگ، زندگی،سنت ها و برنامه های آیینی مردم منطقه دارد.

    وی اظهارداشت: در این برهه از زمان که شرایط و وضعیت اقتصادی مردم متلاطم است، هنر موسیقی می تواند نشاط و شادابی را به جامعه برگرداند.

    صفدری خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اوضاع کنونی جهان باید در ساختار هنر و موسیقی تغییر و اصلاح ایجاد شود تا با به روز کردن آن برای حفظ جوانان از تهاجم فرهنگی و هنری دشمنان تأثیرگذار بوده و بهره کافی برده شود.

    در این مراسم چندین برنامه سرود و موسیقی، هلپرکه، سیاچمانه و هوره اجرا شد.

    در ادامه از جهانبخش غفوری پیشکسوت هنر سیاچمانه و جمع زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر تکریم و تجلیل شد.

    “سیاچمانه” آوازی برخاسته از دل هورامان

    “سیاچمانه” موسیقی خاص منطقه هورامان است و اصلی‌ترین نوایی است که در این منطقه به گوش می‌رسد؛ در این نوع موسیقی تنها چیزی که دخالت دارد حنجره شخص خواننده است بدون استفاده از هیچگونه ابزار و ادوات موسیقی.

    خواننده سیاچمانه باید با تبحر خاصی ترانه‌های هورامی را به شکل آهنگین و مووزن بخواند. مضمون این ترانه‌ها را بیشتر عشق و عرفان تشکیل می‌دهد و طبیعت، یار، پیر و مراد و نیز یاد عزیزان از دست رفته منشا بسیاری از ترانه‌ها و آوازهای این منطقه است.

    مهمترین خواننده سیاچمانه “عثمان هورامی” بوده که اکنون به دلیل کهولت سن و از دست دادن قوای حنجره‌ و تارهای صوتی اش دیگر صدای سیاچمانه او را نمی‌توان شنید، اما در نسل جوان منطقه چند نفری ادامه دهنده راه او هستند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *