×

امام جمعه پاوه:
دادن زکات فطر از شب ۱۵ رمضان تا شب عید فطر سنت است

  • کد نوشته: 22614
  • ۱۴۰۲-۰۱-۲۷
  • 223 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: ماموستا قادری،گفت: دادن زکات فطر از شب ۱۵ رمضان تا شب عید فطر سنت است ولی در شب عید واجب می‌شود و قبل از نماز عید، زکات فطر باید ادا و پرداخت شده باشد.
    دادن زکات فطر از شب ۱۵ رمضان تا شب عید فطر سنت است
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرنگار خبرگزاری شبستان،‌ ماموستا ملا قادر قادری با اشاره به اهمیت پرداخت زکات فطره، گفت: زکات فطره یک نوع ادای دین و صدقه واجب است که آثار صدقه را دارد، لذا  پرداخت زکات فطره براساس برخی روایات سبب قبولی روزه و عبادات ماه رمضان می‌شود و شخص را تا ماه رمضان آینده بیمه می‌کند.

    امام جمعه پاوه، افزود: قرآن کریم پرداخت زکات فطره را برنماز عید مقدّم داشته وآن را موجب رستگاری و سعادتمندی قرار داده است و این اوج اهمیت و شکوه زکات فطره است

    وی خاطر نشان کرد: دادن زکات فطر از شب ۱۵ رمضان تا شب عید فطر سنت است ولی در شب عید واجب می‌شود و قبل از نماز عید، زکات فطر باید ادا و پرداخت شده باشد همچنین امسال شورای روحانیت اهل سنت با توجه به اوضاع‌واحوال حاکم، برای کسانی که توانایی مالی کمتری دارند حد زکات فطر را ۴۰ هزار تومان و برای کسانی که نمی‌توانند روزه بگیرند، مقدار فدیه را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

    ماموستا قادری ، اذعان داشت: در خصوص زکات مال نیز اگر سرمایۀ شخص به حساب نقره به ۲۳ میلیون و به حساب طلا به ۲۲۰ میلیون تومان برسد، واجب‌ الزکات است و باید زکات بدهد و از هر ۴۰ میلیون تومان یک‌ میلیون تومان آن را به فقرا ببخشد این یک تکلیف شرعی است.

    وی، تاکید کرد: اما جمعی از ما که وضعیت مالی بهتری داشته و در طول سال درآمد بیشتری داریم و خوراک اکثر اوقات ما برنج است، نباید به مبلغ ۴۰ هزار تومان قناعت کنیم و باید مبلغ بیشتری بپردازیم تا خداوند جسم و مال و زندگی و اولاد ما را محفوظ فرماید و کسانی که ندار هستند و توان پرداخت زکات فطر را ندارند، از دادن زکات فطر معاف‌اند چون خداوند نیازی به پول ما ندارد.

    امام جمعه پاوه تصریح کرد: در سال دوم هجری زکات فطریه واجب  شد، تا بدینوسیله روزه‌دار،‌ کفاره سخنان یاوه و زشتی راکه شاید برز‌بان رانده است‌، اداکرده وکمکی نیز به فقیران و مستمندان کرده باشد لذا پیامبر( ص) زکات فطریه را واجب نمود، تا بدینوسیله روزه‌گیرنده ازگناه سخنان یاوه و زشت پاکیزه‌ گردد، و خوراکی نیز نصیب درماندگان و مساکین شود.

    وی با اشاره به اینکه زکات فطر هر چه زودتر ادا شود، بهتر است،گفت: چون ممکن است بعضی از خانواده‌ها چیزی نداشته باشند که با آن روزه بگیرند. دادن زکات به این‌گونه خانواده‌ها کمک می‌کند که بتوانند با خیالی آسوده باقیماندۀ رمضان را روزه بگیرند.

    منبع: شبستان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *