×

فتح اله نجفی
درمسیرمرگ تا بهبودی؛ گزارشی از روند ابتلای خانم دکتر به بیماری کرونا و مشقات سفر از پاوه تا جوانرود

  • کد نوشته: 15361
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۷
  • 1910 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: خانم دکتری که در کادر اداری مرکز بهداشت ودرمان شهرستان پاوه مشغول به فعالیت است، به بیماری مهلک کرونا مبتلا گردید ، خوشبختانه وی پس از تحمیل رنج ودرد فراوان در نهایت بهبودی خویش را بازمی یابد و به شکرانه ی سلامتی تجارب خویش را با جناب آقای فتح الله نجفی فعال فرهنگی اجتماعی درمیان می گذارد .
    درمسیرمرگ تا بهبودی؛ گزارشی از روند ابتلای خانم دکتر به بیماری کرونا و مشقات سفر از پاوه تا جوانرود
  • به گزارش پایگاه خبری آوای باینگان به نقل از پاوه پرس، ضمن تمجید از اهتمام جناب آقای نجفی و آرزوی بهبودی کامل برای این بانوی محترمه و دیگر بیماران کرونایی ، خواندن سرگذشت تجربه ی تلخ مورد نظر می تواند به روشنگری بیشتر در جامعه بینجامد و هر یک با آگاهی بیشتر به مقابله با این ویروس اهتمام ورزیم، در همین راستا از ذکر نام سرکارخانم دکتر اجتناب می نمائیم و در ادامه توجه شما خوبان را به شرح واقعه به نقل از راوی معطوف می نمائیم.

    دقیقاً همه چیز از ساعت سه بامداد شروع شد، تب و لرز و سوز شدید بدن از خواب بیدار شدم ، طوری تب کرده بودم که هر چه پاشویه ام دادن اصلاً تبم پایین نمی آمد ، دقیقا ۴۲ درجه تب داشتم ، این عدد را تب سنج دیجیتالی که در خانه داشتیم نشان داد .

    خوددرمانی : صبح قبل از رفتن به سر کارم ، قرص استامینوفن خوردم که مبادا در آنجا مجدداً تب نمایم ، حدود ساعت ۱۱ قبل از ظهر دوباره تب و لرز سراغم آمد ، سریع محل کار را ترک کردم و به داروخانه رو به روی محل کارم رفتم و مقداری دارو .. و سرم .. گرفتم و برگشتم منزل . …

    حدود یک هفته و نیم هر روز تب می کردم ،  خودم سرم تزریق و مقداری داروهم مصرف می کردم  ، چون همزمان با تب و لرز، بدنم بشدت درد داشت . بدن دردی که احساس می کردم یک کامیون آجر با بدنم برخورد کرده و کلیه آجرها روی بدنم ریخته شده اند .

    این خوددرمانی حدود یک هفته طول کشید.    

    بعد از یک هفته با یکی از دوستانم که دارو ساز بود و برای دیدن بنده به منزل آمده بود مشورت کردم ، ایشان به من توصیه کرد که ۳ دوز ۲ گرمی آنتی بیوتیک.. همراه با سرم .. بگیرم و تا ۳ روز متوالی استفاده نمایم چون تب داشتم و ایشان لازم دانسته بودند که برای بهبودی مصرف نمایم .

    منم طبق توصیه دوست پزشک داروسازم  تمام دستوراتش را انجام  دادم . دقیقاً بعد از ۳ روز کم کم نفسم تنگ و تنفس کردن برایم سخت تر شده بود  ، بطوری که اگر درجای صافی هم قدم می زدم نفس تنگی شدیدی پیدا می کردم . لازم به ذکر است که در طول این ۲ هفته حدود ۳۰۰ هزار تومان دارو و سرم خریداری و هزینه کرده بودم.

    آخرین روز قبل ازاینکه بستری شوم به حدی نفسم تنگ شده بود که توانایی بلند شدن از روی تخت را نداشتم . لاجرم به همسرم که در محل کارش بود زنگ زدم و بریده بریده به ایشان گفتم که نفسم خیلی تنگ است و اصلاً حالم خوب نیست و هر لحظه احساس مرگ می کردم تا حدی که به همسرم سفارش کرده بودم که اگر فوت نمودم جنازه ام را به زادگاهم منتقل نمایند .

    همسرم قبل از اینکه به منزل بیاید به دنبال پزشکی رفته بود و ایشان را به همراه خودش به منزل آورد ، دکتر به محض اینکه مرا ویزیت کرد ، فرمودند که حتماً باید بستری شوم ، با زحمت فراوان به طوری که به سختی می توانستم نفس بکشم ، همسرم مرا به بیمارستان رساند که در آنجا آزمایشات مربوط به کرونا انجام و همزمان عکس قفسه سینه گرفته شد .

    اما پزشک بیمارستان از من عکس CT ریه درخواست نمودن ، از آن جایی که این کار در پاوه انجام نمی شد می بایستی برای گرفتن عکس به بیمارستان جوانرود اعزام می شدم ، نفسم خیلی تنگ بود و توانایی رفتن تا جوانرود جهت گرفتن CT را نداشتم ، اما با اصرار پزشکم با آمبولانس به جوانرود اعزام واین مسیر پر از پیچ و خم را به سختی تحمل نمودم ،  در طول مسیر دوبارآمبولانس توقف نمود چون حالم خیلی بد بود .

    بلاخره در بیمارستان جوانرود عکس CT گرفتم و در همانجا وقتی کلیشه CT را دیدم متوجه درگیری ۵۰ درصد ریه ام شدم که به شدت تحت تاثیر بیماری قرار گرفته بود .

    عکس CT را با واتس آپ برای پزشک معالجم در بیمارستان قدس پاوه ارسال نمودم که ایشان اصرار داشتن که ازطریق بیمارستان جوانرود به کرمانشاه اعزام شوم ، اما خودم موافق نبودم و با اصرار خودم و دادن رضایت کتبی به بیمارستان قدس پاوه مراجعت نمودم و در قسمت ICU بستری شدم ، در آنجا بطور مدام اکسیژن  می گرفتم .

    از همان دقایق ابتدایی بستری شدن درمان با آنتی بیوتیک و کورتون خوراکی با دوز بالا برایم شروع و مدام تحت کنترل قلب هم قرار می گرفتم ، چون ضربان قلبم هم بسیار پایین آمده بود که ناشی ازعوارض بیماری کرونا بود  همچنین دربیمارستان همزمان آزمایشات مختلف کبدی از من چک می شد که آسیبی به کبد و لخته نداشته باشم .

    حدوداً ۱۰ روز در بیمارستان بستری شدم تا کم کم تنفسم بهتر شد و به ندرت توانستم در حالت نشسته بدون اکسیژن کمکی نفس بکشم ، بعد ازترخیص شدن از بیمارستان تب می کردم اما نه به شدت قبل از بستری .

    می توانم بگویم اگرآن روز پزشک در منزل بنده را ویزیت نمی کرد شاید حالا زنده نبودم .  

    توصیه پزشک معالج  : پزشک معالج در بیمارستان  به بنده توصیه می کرد که همراه با مصرف داروها ،  مایعات گرم استفاده نمایم که بسیار کمک کننده به بهبودیم بود .

    از هزینه های درمان سوال نمودم وپاسخ داد: درکل هزینه آزمایشات و داروها و تخت ICU برای من که کادر درمان بودم رایگان بود ولی برای فردی با بیمه عادی به ازاء هر شب بستری در ICU باید هزینه ای تقریباً ۱ تا ۲ میلیون به ازاء هر شبانه روز بستری پرداخت نماید و هزینه داروها و آزمایشات نیز چیزی در حدود ۱ تا ۲ میلیون به طور متوسط در بر دارد ، هزینه CT ریه ۵۰۰ هزار تومان بوده است .  

    بنظرخویش درچه جایی به این بیماری مبتلا شده اید؟

     احتمالاً مرکز بهداشت شهرستان از طریق همکارانی که خود مبتلا وعامل و ناقل ویروس کرونا بوه اند .

     آیا در زمان ابتلا به بیماری کرونا و قبل از آن از ماسک استفاده نموده بودید؟

    خیر تا آن زمان از ماسک استفاده ننموده بودم .

     علت عدم استفاده ازماسک در محل کار چه بوده ؟

    استفاده از ماسک برایم سخت و یک حالت نفس تنگی که بیشتر به خفگی شباهت داشت به من دست می داد که این عاملی در جهت عدم استفاده از ماسک بوده است .

    چه دلیلی برای عدم مراجعه به پزشک معالج وخوددرمانی داشتید؟

    احساس می کردم که بیماری آنفولانزا گرفته ام  و با استراحت و مراقبت در خانه بهبودی خواهم یافت .

     آیا در زمان ابتلا و بستری در خانه نکات بهداشتی را رعایت نموده اید ؟

    بله کلیه دستورات و نکات بهداشتی را رعایت نموده ام .

    آیا از طریق شما کسی از بستگان و اعضای خانواده به بیماری کرونا مبتلا شده ؟

    خیر 

    درخاتمه اگر مقدور است توصیه های پیشگیرانه ی حضرتعالی در مقابله با این بیماری را یادآور شوید؟

    ازعموم مردم درخواست می نمایم بیماری کرونا را جدی بگیرند و بخاطراینکه به بیماری مهلک و کشنده کرونا مبتلا نشوند حتما از ماسک استفاده نمایند و  نسبت به شستشوی دست و رعایت کلیه نکات و پروتکلهای بهداشتی اقدام نمایند .

    فتح اله نجفی در خاتمه ضمن آرزوی شفای عاجل ازعنایت معمول سرکارخانم دکتر در تشریح مراحل مختلف بیماری تقدیر نمود وابراز امیدواری نمود که همگی با رعایت توئصیه های موردنظر درمقابل این بیماری خطرناک خویش را مصون بداریم وبه قطع زنجیره ی انتقال یاری رسانیم.

    نویسنده: فتح اله نجفی
    منبع: پاوه پرس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *