×

رایزنی نماینده اورامانات با رییس اقلیم کردستان عراق برای توسعه مرزها شوشمی و شیخ صالح

  • کد نوشته: 17464
  • ۱۷,مرداد ۱۴۰۰
  • 983 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: «آرش زره‌تن لهونی» نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی از دیدار خود با رییس اقلیم کردستان عراق در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهوری خبر داد و گفت:برای توسعه مرزهای غرب و شمال غرب استان قرار است سفری به اقلیم کردستان داشته باشیم.
    رایزنی نماینده اورامانات با رییس اقلیم کردستان عراق برای توسعه مرزها شوشمی و شیخ صالح
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا؛ استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز با عراق و ۶ مرز رسمی فعال و بازارچه مرزی سهم مهمی در اقتصاد کشورمان ایفا می کند که رونق اقتصادی، تجاری و مبادلات مرزی و صادرات در گرو توسعه و تقویت این مرزها است.

    پرویزخان، خسروی، سومار، شیخ صالح، شوشمی، تیله کوه و سازان مرزهای استان کرمانشاه با عراق هستند که از میان این مرزها مرز رسمی خسروی و بازارچه مرزی سومار با بخش عربی و مابقی مرزها با حوزه کُردی هم مرزند.

    رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: در حاشیه مراسم تحلیف حجت الاسلام رییسی؛ رییس جمهوری سیزدهم به همراه آقای لهونی نماینده مردم اورامانات دیداری با ” نیچیروان بارزانی ” رییس اقلیم کردستان عراق در راستای توسعه و تقویت مرزهای استان کرمانشاه داشتیم.

    «شهریار حیدری» افزود: این دیدار در زمینه رسمی بودن مرز «تیله کوه»، تقویت مرز پرویزخان و همچنین تقویت مرزهای شوشمی و شیخ صالح صورت گرفت.

    وی اظهار داشت: در واقع هر ۲ طرف قصور و کوتاهی هایی برای تقویت مرزها داشته اند اما ما انتظارات خود را از اقلیم کردستان عراق برای توسعه و تقویت مرزها در این دیدار بیان و مطرح کردیم و قرار شد که به همراه استاندار و دیگر مسوولان (هیات ایرانی) سفری به عراق داشته باشیم.

    پیگیری برای رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ صالح 

    نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط گفت: شوشمی و شیخ صالح اکنون از بازارچه های فعال هستند که پیگیر رسمی شدن این مرزها هستیم.   

    «آرش لهونی» افزود: در حاشیه مراسم تحلیف رییس جمهوری به همراه نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی مذاکره ای با “نیچیروان بارزانی” رییس اقلیم کردستان عراق داشتیم که درخواست مساعدت برای رسمی شدن مرزهای شوشمی در پاوه و شیخ صالح در ثلاث باباجانی داشتیم.

    وی اظهار داشت: رسمی شدن این ۲ مرز امکان تردد مسافران و گسترش ارتباطات در مرزها را فراهم می کند.

    وی تصریح کرد: به زودی سفری به همراه نماینده مردم قصرشیرین،  سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق در راستای توسعه و تقویت مرزها داریم که امید است که این سفر باعث گسترش مناسبات ۲ طرف و همچنین تحقق اهداف مورد نظر باشد.

    لهونی افزود: بدون تردید تقویت و توسعه مرزها می تواند باعث ایجاد امنیت پایدار و از راهکارهای ایجاد رونق اقتصادی، درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار در این استان است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *