×

طبیعت بکر و چشم‌نواز پاوه در انتظار گردشگران

  • کد نوشته: 22459
  • ۱۴۰۲-۰۱-۰۱
  • 212 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: بارش‌های مناسب امسال طبیعت بکر و چشم‌نواز شهرستان مرزی پاوه را دوچندان زیباتر کرده و اکنون این منطقه گردشگری در غرب ایران در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است.
    طبیعت بکر و چشم‌نواز پاوه در انتظار گردشگران
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایرنا، شهرستان مرزی پاوه که در امتداد رشته کوه زاگرس، طبیعتی کوهستانی و مملو از پوشش گیاهی، چشمه سارها، آبشارها، رودها و باغات دارد و با شروع فصل بهار و نو شدن طبیعت، شاهد خلق صحنه هایی در این دیار هستیم که شگفت انگیز است.

    امسال در شهرستان پاوه میزان بارش برف و باران نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این بارش ها جان دوباره ای بر طبیعت این منطقه بخشیده به طوریکه غرش آبشارها و رودها از دور شنیده می شود.

    این شهرستان با حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده و در طول سال و به خصوص در فصول بهار تابستان میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است.

    برای رفتن به پاوه از کرمانشاه باید شهر روانسر را پشت سر گذاشت و پس از طی کردن مسیری ۱۳۰ کیلومتری به شهر هزارماسوله غرب کشور رسید. گردشگران می توانند در طول مسیر از دیدن دشت پهناور روانسر نیز لذت ببرند و سپس غار معروف قوری قلعه را در میانه راه ببینند.

    جاده از کرمانشاه تا نزدیک غار قوری قلعه همواره است و از این غار به بعد مسیر باریک و کوهستانی می شود که رانندگان باید با احتیاط برانند اگرچه مناظر طبیعتش فوق العاده چشم نواز است.

    روستای گردشگری شمشیر دروازه ورود به پاوه است، منطقه ای محصور در باغ و تکیه داده به کوه پرصلابت شاهو که این روزها سفیدپوش از بارش های زمستانی است. از پیچ های گردنه شمشیر که پایین می روی با روستایی پوشیده از درخت مواجه می شوی که نظیر آن در کشور کم است.

    مسیر شمشیر تا پاوه نیز از بالای همین باغات می گذرد و در امتداد روستای گردشگری «نُسمه» نیز قرار دارد که این روزها مقصد بسیاری از طبیعت گردان است.

    به دلیل ساختار پلکانی شهر پاوه و به دلیل شباهت معماری این شهر به ماسوله گیلان این شهر ملقب به شهر هزار ماسوله است. معماری آن منحصر به فرد است و این موضوع پاوه را در میان شهرهای غرب کشور دیدنی‌تر کرده است.

    پاوه همچنین به دومین شهر بدون گدای ایران بعد از تبریز و شهر بدون چراغ قرمز نیز مشهور است.

    روستاهای تین، زردویی، ساتیاری، دودان، داریان، نجار، خانقاه، شمشیر، گلال، دشه، هجیج و شرکان ۱۲ روستای پاوه هستند که با معماری منحصربفرد، طبیعت بکر و حیرت آور و زیبایی های سحر انگیز در ایام نوروز گردشگران را به سمت خود می کشانند و سفری خاطره انگیز و رویایی را برایشان رقم می زنند. دیدن مناظر زیبا و معماری سنتی این مناطق نیز خالی از لطف نیست و اذهان را به گذشته های دور می برد.

    طبیعت این شهرستان هرچه به طرف مرز عراق می روی جذاب‌تر می شود؛ جاده ارتفاع می گیرد و دره ها و کوه های مرتفع چشم ها را نوازش می دهد تا جایی که می شود برخی از مناطق کشور عراق را دید.

    در سال های اخیر و با افتتاح سد بزرگ داریان در شهرستان پاوه، جاذبه دیگری به جذابیت های این شهرستان اضافه شد و اکنون روستاهای هجیج و داریان نیز به مقاصد دایمی گردشگری منطقه تبدیل شده اند.

    در روستای هجیج که چشمه معروف «بل» قرار دارد و در نزدیکی دریاچه سد داریان است، شاهد قایق سواری و بازی های آبی هستیم و چندین رستوران و اماکن اقامتی نیز در این روستا دایر شده و گردشگران به راحتی می توانند در این مکان اقامت کنند.

    مسیر رفتن به سد داریان به دلیل کوهستانی بودن، کم عرض بودن جاده و وجود دره های عمیق و ارتفاع زیاد نیاز به احتیاط زیادی دارد و می طلبد رانندگان با سرعت مطمئنه و با رعایت تمام قوانین و مقررات رانندگی از این مسیرها عبور کنند.

    گردشگران پس از دیدن سد داریان و چشمه بل می توانند با عبور از شهر زیبای نودشه وارد استان کردستان شوند و از مسیر کوهستانی و مرتفع به منطقه اورامان تخت بروند و سپس وارد شهرستان های سروآباد و مریوان شوند.

    شهرستان پاوه علاوه بر مناطق کوهستانی، در بخش باینگان نیز منطقه ای گرمسیری دارد که این روزها به دلیل آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی آن به یکی دیگر از مقاصد گردشگری منطقه تبدیل شده است.
    منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل یکی از جاذبه‌های دیدنی بخش باینگان و نزدیک به مرز کشور عراق است، این منطقه با هدف حمایت از گونه‌های با ارزش حیات وحش از جمله شوکای ایرانی در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان منطقه شکار ممنوع و از سال ۱۳۷۸ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد، علاوه‌بر حیوانات، پوشش گیاهی این منطقه هم از گونه‌های ارزشمندی است که نگهداری آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردارست.

    رودخانه سیروان به عنوان مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه شهرستان پاوه یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان است که مسیر نسبتاً طولانی و پرپیچ و خمی دارد، این رودخانه پرآب‌ترین رودخانه استان کرمانشاه محسوب می‌شود که در بخش غربی و شمال غربی منطقه اورامان قرار گرفته و شاخه های فراوانی دارد که مهم‌ترین شاخه های آن ژاوه رود، پاوه رود و مرخیل رود است و بخش اعظم آب این رودخانه از چشمه های دامنه کوه های شاهو، کوسالان، دالانی، آتشگاه و ماکوان و نیز بخش شمالی اورامان تأمین می‌گردد.

    منبع: ایرنا
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *