×

محمود رستمی تبار
گشایش مرز «سازان» فرصتی برای توسعه اورامان

  • کد نوشته: 15752
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۳
  • 1521 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: مقامات استان حلبچه تمایل جدی به انجام مراودات اقتصادی با استان کرمانشاه را از طریق مرز "سازان" در منطقه مرخیل بخش باینگان دارند و برروی آن اصرار دارند و اخیرا هم مجدداً از طریق مقامات بغداد پیگیر آن بوده اند.
    گشایش مرز «سازان» فرصتی برای توسعه اورامان
  • آوای باینگان- در چند دیداری که استاندار محترم کرمانشاه در سال ۹۸ و … با استاندار حلبچه در اقلیم کردستان داشته است، خوشبختانه آنها تمایل جدی به انجام مراودات اقتصادی با استان کرمانشاه را از طریق مرز “سازان” در منطقه مرخیل بخش باینگان داشته اند و ظاهرا برروی آن اصرار دارند و اخیرا هم مجدداً از طریق مقامات بغداد بدنبال آن بوده اند.

    متاسفانه به هر دلیل دوستانی عمدا این موضوع را نادیده گرفته و به فراموشی می سپارند که شاید سایر مرزهای همجوار که اتفاقا از نظر زیر ساخت ارتباطی وضعیت بهتری از سازان ندارند بازگشایی شوند. هیچ کس منکر اهمیت مرزهای شوشمی و … نیست. اما وقتی که از طرف مقابل ۵۰ درصد قضیه حل شده است، چرا ما فرصت سوزی نموده و در این شرایط تلخ و سخت تحریم به آن بی توجهی نماییم؟

    بازدید از مرز سازان

    فراموش نکنیم مسیر منتهی به سازان مسیر پشتیبانی از دو حادثه مهم منطقه بوده است. اول مسیر انتقال تجهیزات سنگین جنگی و صدها لوله قطور جهت احداث پل ارتباطی بر روی سیروان در عملیات والفجر ۱۰ و دوم مسیر انتقال تجهیزات سنگین حفر تونل و احداث شبکه انتقال آب سیروان به مناطق گرمسیری.

    بار ترافیکی ناچیز این مسیر، نبود زیرساخت‌های مهم آسیب پذیر زیاد در مسیر و وجود فضای فیزیکی مطلوب تر برای احداث زیرساخت از محاسن مرز سازان است. متاسفانه در اقدامات اخیر جناب دکتر لهونی نیز بدان اشاره نشده است.

    امید است مدیران محترم استان و شهرستان و نماینده محترم در جهت احیا و راه اندازی این مرز اقدامات لازم را بعمل اورند. بنظر می رسد با وجود نقاط مرزی رقیب جدی برای شوشمی در استان کردستان هرگونه از دست دادن زمان در “سازان”  فرصت سوزی است.

    نویسنده: محمود رستمی تبار

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *