×

احتمال تعلیق یا حذف یک عضو شورای شهر جوانرود

  • کد نوشته: 19586
  • ۱۴۰۰-۱۱-۱۵
  • 252 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: فقدان وضعیت نظام وظیفه حین ثبت نام در انتخابات، برای یک عضو شورای شهر جوانرود مسائل حقوقی ایجاد کرده است، اختلاف نظر بین مراجع قانونی استان، ادامه فعالیت این عضو که پیروز انتخابات هم شده با چالش‌ها و مسائلی مواجه کرده است.
    احتمال تعلیق یا حذف یک عضو شورای شهر جوانرود
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از خبرگزاری فارس ، مطابق اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

    شرایط انتخاب ‏کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می کند.

    برای ثبت نام در انتخابات شورای اسلامی، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دایم (برای آقایان) یکی از الزاماتی است که مطابق ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، انتخاب‌ شوندگان هنگام ثبت‌نام باید آن را داشته باشند.

    ثبت نام بدون تعیین تکلیف نظام وظیفه

    ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان جوانرود همزمان با سراسر کشور از روز چهارشنبه  ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۲۶ این ماه نیز ادامه داشت اما در این بین شخص بدون داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دایم در این انتخابات ثبت نام می‌کند و متاسفانه بدون آنکه هیات اجرایی و نظارت مدارک ناقص وی را بررسی کنند، تایید صلاحیت می‌شود!

    ناجا: نامبرده معاف دائم است

    یک روز پس از پایان مهلت قانونی ثبت نام (۱۳۹۹/۱۲/۲۷) نامه‌ای ازسوی معاونت نظام وظیفه فرماندهی انتظامی کرمانشاه با این عنوان برای فرمانداری جوانرود ارسال می شود: «آقای (…) برابر رای اولیه کمیسیون پزشکی، از خدمت مقدس سربازی معاف دائم و در دست اقدامات بعدی می‌باشد.»

    برابر قانون، مدارک پرونده ثبت نام کنندگان باید همان روز ثبت نام تکمیل باشد و اگر مدرکی پس از پایان مهلت قانونی ارسال شود، فاقد وجاهت قانونی است، حال اگر از موضوع ارسال این نامه در پایان مهلت قانونی بگذریم، قطعی نبودن این رای خود موضوعی است که توسط هیات اجرایی نادیده گرفته شده است.

    پیروز انتخابات اینجانب شدم

    بعد از انجام این اقدام، هیات اجرایی و نادیده گرفتن دقیق تشریفات قانونی توسط فرماندار که ریاست این هیات را عهده دار است، آقای (…) در انتخابات شرکت و با کسب آرای لازم به عضویت شورای اسلامی شهر جوانرود در می‌آید.

    اما موضوع نداشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دایم او پنهان نمی‌ماند و بعد از مدتی درز پیدا می‌کند و از آنجا که وی به عضویت شورای شهر درآمده و سوگند یاد کرده است، تخلفات وی باید ازسوی شورای حل اختلاف استان بررسی و رای لازم صادر شود.

    وزارت کشور: ثبت نام نامبرده خلاف قانون بوده است

    پرونده این شخص پس از کش و قوس‌های فراوان به شورای حل اختلاف رفته و این شورا نیز از مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمانشاه استعلام می‌گیرد که در این استعلام و پس از اخذ مشورت از سازمان نظام وظیفه و مدیرکل حقوقی وزارت کشور آمده است: «داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دایم در هنگام ثبت نام الزامی است، در غیر این صورت ثبت نام خلاف قانون است.»

    هرچند که دکتر منوچهر فخری معاون عمرانی استاندار و دبیر شورای حل اختلاف استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از صدور رای این شورا در خصوص این ماجرا در آینده نزدیک خبر داده است، اما بنابر شنیده‌ها و اخبار رسیده به فارس، شورای حل اختلاف در زمان والی‌گری هوشنگ بازوند، بررسی این پرونده با تعلل همراه بوده است. حال باید دید روند این پرونده به کجا خواهد رسید، آیا این عضو به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا از ادامه کار خود جلوگیری می شود، همه چیز بستگی به نظر شورای حل اختلاف استان دارد.

    منبع: فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *