×

ماموستا ملاقادر قادری:
انتظار دارم بازگشایی مرز سازان به سرانجام برسد

  • کد نوشته: 22874
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۸
  • 236 بازدید
  • ۱ دیدگاه
  • آوای باینگان: روز یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ جلسۀ مشترک استانداران حلبچه و کرمانشاه برای بازگشایی مرز مسافری شوشمی در فرمانداری پاوه برگزار شد.
    انتظار دارم بازگشایی مرز سازان به سرانجام برسد
  • به گزارش آوای باینگان، حاج ماموستا قادری در نشست استانداران حلبچه و کرمانشاه با موضوع بازگشایی مرز شوشمی گفتند : ۴۰ سال است ما مردم پاوه و اورامانات یک خواست مشروع داشته‌ایم و گفته‌ایم به‌جای آنکه از قصر و کلار و سنندج و مریوان و باشماق به حلبچه برویم، اجازه داشته باشیم از مرز شوشمی تردد کنیم و این خواسته را شرعی و حق مسلّم خود دانسته‌ایم.

    امام جمعه پاوه گفت: ۴۰ سال قبل از انقلاب یعنی ۸۰ سال است مرز شوشمی برای صادرات و واردات کالا آزاد بوده است. در سال ۱۳۴۳ بنده محصل بودم سیب لبنانی را از مسیر شوشمی به ایران وارد می‌کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم این مرز به‌صورت محدود برای مبادله کالا آزاد بوده است.

    ایشان افزود: برای تحقق این امر در زمانی که دو نفر از رؤسای محترم ‌جمهور به پاوه تشریف آورده‌اند، بنده در خصوص بازگشایی مرز خواست مردم منطقه را به گوش آنان رسانده‌ام و چندین بار هم به خدمت آقای لاریجانی رئیس محترم وقت مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس محترم کمیسیون خارجی مجلس رفته‌ام و البته استانداران محترم، فرمانداران شهرستان پاوه، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی همگی زحمت کشیده‌اند.

    ماموستا ملا قادر قادری افزود: قابل‌ذکر است ما مردم پاوه و اورامانات هم بر گردن جمهوری اسلامی و هم بر گردن دوستان عراقی بخصوص اهالی محترم حلبچه حق داریم.

    حق ما بر گردن جمهوری اسلامی خون شهیدانمان و حضور مردم است که شاهد بر این مدعاست این مردم نسبت به جمهوری اسلامی دریغ نکرده‌اند و حق ما بر ذمۀ دوستان عراقی این است بنده در طول عمر خود ۵۰ سال است اطلاع دارم ایران و پاوه و اورامانات منزل دوم مردم شریف عراق بوده است؛ روزگاری مرحوم ماموستا عثمان عبدالعزیز به همراه ۱۰ هزار نفر از مردم حلبچه در اثر فشار صدام به ثلاث آمدند و دولت و ملت ما از آن‌ها استقبال کردند.

    وی افزود: در قضیه شیمیایی حلبچه خانه و مسجد حتی قبرستان ما در اختیار آوارگان حلبچه بود و شهر ۲۰ هزارنفری پاوه از ۴۰ هزار نفر آوارۀ عراقی میزبانی کرد.

    امام جمعه پاوه در ادامه گفت: بعد از قضیۀ حملۀ صدام به کویت، ۴۵۰ هزار نفر عراقی به مرز شوشمی آمدند و دولت وقت ما با آغوش گرم از آنان پذیرایی و مرز را برایشان باز کردیم و این آوارگان در پاوه و اورامانات و بسیاری از شهرهای ایران مستقر شدند.

    پس خانه ما خانۀ دوم مردم عراق و مردم حلبچه بوده است و ما هم انتظار داریم استاندار محترم کرمانشاه به‌عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی و کاک آزادِ عزیز، به‌عنوان نماینده دولت عراق اجازه دهند مرز مسافری شوشمی آزاد شود و ان‌شاءالله برای مرز سازان و لشکرگاه به‌عنوان مرز تجاری دو شهرستان پاوه و جوانرود هم اقدام فرمایید و ما هم صد درصد پشتیبان شما هستیم که با این کار منطقه باینگان و پاوه و جوانرود آباد و از بن‌بست خارج خواهند شد و این اقدام قطعاً به نفع حلبچه و اورامانات است.

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “انتظار دارم بازگشایی مرز سازان به سرانجام برسد”

    1. اهل باینگان گفت:

      قطعا گشایش مرز سازان به نفع کل منطقه خواهد بود، در خصوص مذاکرات در خصوص مرز سازان در این جلسه جزئیاتی در دسترس نیست ولی امیدارم که واقعا در این خصوص نیز بحث و توافق شده باشد. ما در بخش باینگان به جد خواهان گشایش مرز سازان هستیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *