×

اهالی «باینگان»؛ همه باهم در نذر و قربانی دسته‌جمعی عید قربان

  • کد نوشته: 23034
  • ۱۴۰۲-۰۴-۰۹
  • 219 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: رییس شورای شهر باینگان گفت: برای سال دوم مراسم عید قربان و ذبح قربانی در شهر باینگان بصورت تجمیعی و با مشارکت چشمگیر اهالی و خیرین برگزار شد.
    اهالی «باینگان»؛ همه باهم در نذر و قربانی دسته‌جمعی عید قربان
  • به گزارش خبرنگار آوای باینگان، طالب حیدری، رئیس شورای شهر باینگان اظهار کرد: برای سال دوم مراسم عید قربان و ذبح قربانی در شهر باینگان بصورت تجمیعی و  با مشارکت چشمگیر اهالی و خیرین برگزار شد.

    در این روز تعداد ۱۰۱ راس دام سبک و سنگین به‌صورت جمعی ذبح شد که در پایان سهم هر خانوار بیش از ۴ کیلوگرم گوشت قرمز تازه بود.

    وی تصریح کرد: علاوه بر ادای فریضه دینی، ذبح جمعی قربانی اقدام حسنه و نیکویی است که موجب تقویت روح مشارکت جمعی و حس همیاری و اتحاد در بین اهالی شهر و روستا می‌شود و برخورداری همه اهالی یک شهر یا روستا در یک روز خاص از مقداری برابر گوشت تازه علاوه بر احسان و خیرات موجب ایجاد و تقویت حس عدالت و برابری همگانی است.

    رئیس شورای شهر باینگان ضمن تقدیر و تشکر از همه عوامل برگزاری این مراسم که قریب ۲۰۰ نفر از چند روز پیش در گروه‌های تدارکات، قصابان، تقسیم و بسته‌بندی، توزیع، پذیرایی و بهداشت بصورت داوطلبانه و خودجوش در شهر باینگان فعالیت کردند، افزود: اجرای تجمیعی قربانی در سنوات گذشته از شهر بانه‌وره آغاز شد و اخیرا در بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه انجام می‌شود.

    حیدری خاطرنشان کرد: فرهنگ همیاری و مشارکت عمومی در امورات عام‌المنفعه سابقه دیرینه در منطقه اورامانات دارد که با پیشرفت تکنولوژی رو به کم رنگ شدن نهاده بود اما در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر قرار گرفته است که به کمک این فرهنگ زیبا علاوه بر بهبود سطح بهداشت روانی می‌توان بسیاری از مسائل و مشکلات امروزی جامعه را بصورت مردمی حل و برطرف کرد. 

    وی تصریح کرد: فرهنگ همیاری عمومی در منطقه اورامانات با پایلوت شهر باینگان به شماره ۲۷۸۳ در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ به‌نام «گەل» در میراث ناملموس کشور ثبت ملی شده است.

    خبرنگار: ذکریا رستمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *