×

بوزین و مره‌خیل باینگان تا سلیمانیه عراق می‌تواند “ذخیره‌گاه زیست کره” شود

  • کد نوشته: 19696
  • ۱۴۰۰-۱۱-۳۰
  • 1417 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه از پیگیری برای تبدیل منطقه "بوزین و مره‌خیل" در بخش باینگان تا بخش‌هایی از شمال شرق سلیمانیه عراق به عنوان "ذخیره گاه زیست کره" خبر داد.
    بوزین و مره‌خیل باینگان تا سلیمانیه عراق می‌تواند “ذخیره‌گاه زیست کره” شود
  • به گزارش آوای باینگان، فرشاد فتاحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه اورامانات داریم، گفت: منطقه بوزین و مره خیل تا شمال شرق سلیمانیه عراق و سد “دربندیخان” در استان سلیمانیه می‌تواند در قالب یک لکه بزرگ به عنوان “ذخیره گاه زیست کره” معرفی شود.

    وی از “ذخیره گاه زیست کره” به عنوان منطقه‌ای یاد کرد که تنوع زیستی بالایی دارد و ادامه داد: چنانچه “ذخیره گاه زیست کره”، بین‌المللی و مشترک بین دو کشور باشد، از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد شد.

    معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه اکنون در کشور چند “ذخیره گاه زیست کره” مهم در ارومیه، بخش مرکزی کشور و … داریم، عنوان کرد: نواحی شمال غرب استان کرمانشاه تا شمال شرق سلیمانیه عراق نیز پتانسیل تبدیل شدن به “ذخیره گاه زیست کره” را دارد.

    فتاحی یکی از ویژگی های مهم این منطقه را علاوه بر غنای زیستی بالای آن وجود گونه‌های منحصر به فردی مانند گوزن مینیاتوری و شوکا در این محدوده دانست و تاکید کرد: همچنین این منطقه منشا  نوع وحشی و اولیه گندمی بوده که امروز بشر در جهان از آن برای تغذیه استفاده می کند.

    وی اظهار کرد: از سوی دیگر این منطقه یک “اکوتون” نیز محسوب می‌شود، یعنی مرز بین منطقه سردسیر و گرمسیر که از لحاظ تنوع زیستی بسیار غنی است.

    معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه از پوشش گیاهی غنی این منطقه هم یاد کرد و افزود: تراکم جنگل‌های بوزین و مره‌خیل در باینگان با تراکم جنگل های شمال برابری می‌کند.

    فتاحی با بیان اینکه معرفی این محدوده بین‌المللی به عنوان “ذخیره گاه زیست کره” باید توسط سازمان ملل و یونسکو صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر در این محدوده “ذخیره گاه زیست کره” داشته باشیم، می توان از اعتبارات بین المللی نیز برای کمک به گونه‌های این محدوده استفاده کرد.

    وی از پیگیری برای اینکه محدوده بوزین و مره خیل تا شمال شرق عراق به عنوان “ذخیره گاه زیست کره” معرفی شود خبر داد و افزود: این امر همراهی طرف عراقی را هم نیاز دارد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *