×

تشکل‌های مردمی می‌توانند سردرگمی‌های زیست‌محیطی اورامانات را رفع کنند

  • کد نوشته: 18183
  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۱
  • 256 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی تشکل‌های مردمی در توسعه گردشگری اورامانات تاکید کرد و گفت: سمن‌ها می‌توانند سردرگمی‌های موجود خصوصا در حوزه زیست‌محیطی را برطرف کنند.
    تشکل‌های مردمی می‌توانند سردرگمی‌های زیست‌محیطی اورامانات را رفع کنند
  • به گزارش آوای باینگان، «جبار گوهری» در گفت و گو با ایرنا از اختصاص تورهای گردشگری ارزان‌قیمت برای تشکل‌های زیست محیطی خبر داد و افزود: باید شرایطی را برای حضور تشکل‌های زیست‌محیطی در منطقه فراهم کنیم تا با آموزش‌های خود مردم و منطقه را با خود همراه کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

    وی بر استفاده از تمام ظرفیت‌های ثبت جهانی اورامانات تاکید کرد و گفت: این جهانی شدن موضوعی منطقه‌ای نیست بلکه یک موضوع ملی و جهانی است که باید توان علمی اساتید و دانشگاه‌های بزرگ دنیا هم در این زمینه استفاده کنیم.

    گوهری حضور یک مشاور بین‌الملل در پایگاه جهانی اورامانات را ضروری دانست و اظهار داشت: امروز اورامانات به یک برند جهانی تبدیل و با اقبال عمومی هم مواجه شده است و می‌طلبد برای ایجاد توسعه در منطقه یک مشاور بین‌المللی در منطقه حضور داشته باشد و از نظرات و دیدگاه‌های علمی او استفاده کنیم.

    سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه بر اختصاص بودجه ملی برای منطقه اورامانات تاکید کرد و افزود : در روزهای آینده و در جلسه ای که با آقای ضرغامی داریم تصویب بودجه ملی و سالیانه برای منطقه اورامانات را مطرح خواهیم کرد.

    «منظرفرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

    منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

    بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *