×

جوانان کرمانشاه و کردستان برای توسعه گردشگری اورامانات هم‌پیمان شدند

  • کد نوشته: 18177
  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۰
  • 232 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: دبیر مجمع ملی جوانان کشور از انعقاد تفام‌نامه بین مجمع جوانان استان کرمانشاه و کردستان در راستای توسعه گردشگری اورامانات در ۲ استان خبر داد.
    جوانان کرمانشاه و کردستان برای توسعه گردشگری اورامانات هم‌پیمان شدند
  • به گزارش آوای باینگان، «امیر کرمیان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری مجامع جوانان کردستان و کرمانشاه با رویکرد استفاده از ظرفیت های ثبت جهانی هورامان در شهر هورامان تخت امضا شده است، افزود: این تفاهم نامه با هدف استفاده از توانایی های علمی، فرهنگی، ارتباطی و ظرفیت های طرفین در جهت توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در رابطه با توسعه گردشگری پایدار و حفاظت از میراث فرهنگی دو استان و با توجه ویژه به منظر فرهنگی هورامان منعقد شد.

    وی ادامه داد : حفاظت از محیط زیست و نقش آفرینی جوانان در مدیریت مقاصد گردشگری و همچنین اشتغالزایی جوانان در حوزه گردشگری و صنایع دستی از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

    نایب رییس مجمع جوانان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مجامع جوانان استان های کردستان و کرمانشاه متعهد شدند در راستای اجرای این تفاهم نامه در حوزه بسترسازی جهت مشارکت هدفمند جوانان در مدیریت مقاصد گردشگری با رویکرد منظر فرهنگی هورامان همکاری داشته باشند، توضیح داد: انجام طرح های پژوهشی مشترک، ترغیب سرمایه گذاران به منظور مشارکت در توسعه زیرساخت های مقاصد تاریخی، صنایع دستی و گردشگری ورزشی، اجرای مشترک برنامه های آموزشی، آگاه سازی و توانمندسازی و برگزاری همایش ها و نمایشگاه های استانی و ملی و تبادل تجربیات، یافته ها و محصولات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

    کرمیان گفت: مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲ استان و مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان نیز در نشست امضای تفاهم‌نامه بر حمایت همه جانبه از طرح ها و برنامه های جوانان ۲ استان تاکید کردند.

    «منظرفرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

    منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

    بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

    وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.  

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *