×

خطری متوجه اراضی کشاورزی پاوه نیست

  • کد نوشته: 22965
  • ۱۴۰۲-۰۳-۲۹
  • 183 بازدید
  • ۱ دیدگاه
  • آوای باینگان: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش جمعیت ملخ‌ها در برخی روستاهای شهرستان پاوه، گفت: این ملخ‌ها هیچ خسارتی به بخش کشاورزی وارد نمی‌کنند.
    خطری متوجه اراضی کشاورزی پاوه نیست
  • به گزارش آوای باینگان، کیومرث اکبری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بالا رفتن جمعیت ملخ ها در روستاهای بخش باینگان شهرستان پاوه در چند روز اخیر، گفت: این ملخ ها هیچ خطری را متوجه مزارع کشاورزی و مردم نمی کنند، هرچند حضور آنها خوشایند مردم منطقه نیست.

    وی با بیان اینکه این ملخ‌ها که به ملخ های شکم بادمجانی معروفند بومی منطقه زاگرس بوده و از هزاران سال پیش در منطقه زاگرس و دیگر مناطق کشور وجود داشته‌اند، گفت: این ملخ ها هیچ خسارتی را متوجه بخش کشاورزی نخواهند کرد، هرچند سم برای مبارزه با ملخ‌ها در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه ملخ شکم بادمجانی نه از دام و نه از طیور تغذیه کرده و نه نیش دارد، گفت: هیچ نگرانی بابت حضور این ملخ ها وجود ندارد، کما اینکه اگر لازم شود با استفاده از سمپاش های پشت وانتی می توانیم ظرف هر روز ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار را سمپاشی کنیم، اما واقعیت این است که خود مردم منطقه هم تمایلی به مبارزه شیمیایی با این آفت ندارند و به کارکنان جهاد کشاورزی اجازه سمپاشی را نمی‌دهند.

    اکبری با بیان اینکه سه روستای لاران علیا و سفلی و نیسان با جمعیت زیاد ملخ ها مواجه شده‌اند، گفت: این ملخ ها در پی گرم شدن ناگهانی دمای هوا به سمت قسمت دره مانندی که در منطقه وجود داشته و هوای خنک تر و در عین حال رطوبت بالایی هم دارد، رفته‌اند.

    وی ادامه داد: بارندگی های خوب امسال هم در افزایش جمعیت این ملخ ها بی تاثیر نبوده، چون به دلیل مساعد بودن شرایط جوی اکثر تخم های ملخ موجود در عرصه های منابع طبیعی و اراضی زراعی به ملخ تبدیل شده و جمعیت ملخ ها افزایشی بوده است.

    وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مبازره با این آفات پرورش پرندگانی مانند مرغ، بوقلمون و کبک است، گفت: اگر روستائیان به سمت پرورش بوقلمون و پرندگان خانگی بروند، جمعیت ملخ‌ها در مدت زمانی کوتاهی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

    اکبری گفت: این ملخ ها معمولا بیش از ۱۰۰ روز عمر نمی‌کنند و تاکنون هم ۸۰ درصد عمرشان را گذرانده‌اند، لذا به زودی جمعیت آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه امسال مبارزه با ملخ های شکم بادمجانی در سطح ۱۰۵۰ هکتار از اراضی شهرستان های پاوه، روانسر، جوانرود و ثلاث باباجانی انجام گرفته، گفت: بجز سه روستای شهرستان پاوه، در بقیه نقاط تراکم خیلی کمتری از ملخ‌ها را می‌بینیم.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “خطری متوجه اراضی کشاورزی پاوه نیست”

    1. ناشناس گفت:

      ملخ دست و پا چلفتی یا Lubber Grasshopper/محمود رستمی تبار
      http://www.salampaveh.ir/38063

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *