×

طرح تجارت مرزنشینان در راستای توانمندسازی اهالی مناطق مرزی در مجلس کلید خورد

  • کد نوشته: 16626
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۲
  • 829 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس، گفت: بر اساس طرح تجارت مرزنشینان کلیه ساکنین روستاها و شهرهای واقع در محدوده ۳۰ کیلومتری از خط جغرافیای مرز‌های سیاسی کشور مشمول دریافت کد مرز نشینی می‌شوند.
    طرح تجارت مرزنشینان در راستای توانمندسازی اهالی مناطق مرزی در مجلس کلید خورد
  • به گزارش آوای باینگان، آرش زره تن لهونی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: مسئله کولبری یکی از معضلات و مشکلات جدی برای مردم ساکن در مناطق مرزی، مخصوصا غرب کشور در سالهای اخیر بوده در این راستا طرح تجارت مرزنشینان برای حل معضل کولبری و توانمند سازی اهالی مرزی تدوین شده است.


    نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس این طرح ساکنین محدوده ۳۰ کیلومتری مرز، کد مرزنشینی دریافت می کنند و از معافیت ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریالی عوارض گمرکی به ازای هر کد سرپرست خانوار برخوردار می شوند.


    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که پیشنهاد دهنده این طرح است، افزود : با توجه به مسائل مذکور و لزوم تامین معیشت مرزنشینان و جلوگیری از تبعات اجتماعی آن ، طرح تجارت مرزنشینان با امضاء ۶۵ نماینده مجلس اعلام وصول شده است که در راستای حل معضل کولبری و توانمندسازی معیشت اهالی مناطق مرزی است.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در مجلس با اشاره به تاکید رییس مجلس مبنی بر پیگیری مسایل مرزنشینان گفت: در معابر مشخص شده مرزی ۲۰۰۰ قلم کالای مورد نیاز کشور در دسته بندی های مختلف از جمله مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی و کالاهای مورد نیاز مردم توسط کمیته ای متشکل از وزارت کشور ، دادستانی کل ، وزارت صمت ، گمرک ، وزارت اطلاعات ، مرزبانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به منظور نظارت و ساماندهی بازارچه های مرزی در این طرح پیش بینی و مشخص شده است که با حداقل ۸۰درصد معافیت گمرکی وارد کشور شده و تا مرکز شهرستان های مرزی بدون محدودیت حمل شده و در بازارهای شهرستان برای فروش به مردم و مسافران عرضه می شود که این امر علاوه بر منافع مالی ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال برای هر خانوار ساکن در ۳۰ کیلومتری مرز ، باعث رونق گردشگری و ایجاد اشتغال در منطقه می گردد. 

    طراح طرح تجارت مرزنشینان در این رابطه افزود: خروج این کالاها از محدوده شهرستان ها صرفا به صورت مسافری و کالای همراه مسافر مجاز خواهد بود.


    زره تن لهونی عنوان کرد: دولت موظف می شود علاوه بر این تسهیلات، خط اعتباری ویژه برای مناطق مرزی به منظور ایجاد صنایع با رویکرد صادراتی ایجاد نماید و ۲۰ درصد عوارض اخذ شده از کالاهای وارداتی پس از واریز به خزانه دولت عینا برای توسعه شهرستان مرزی تخصیص می یابد .


    زره تن لهونی افزود: بر اساس طرح تجارت مرز نشینان، دولت مکلف می شود با توجه به مخاطرات ناشی از کولبری برای افرادی که اقدام به انتقال کالا می نمایند و همچنین خانواده های آنها تسهیلات بیمه ای، اعم از درمانی در نظر گرفته و آنها را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهد .


    گفتنی است این طرح در ۱۵ ماده و مورخ ۹۹/۱۲/۴ با پیشنهاد آرش زره تن لهونی نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر و امضا ۶۵ نماینده تقدیم و سه شنبه ۱۴۰۰/۱/۳۱ توسط هیات رییسه اعلام وصول گردید.

    منبع: خبرگزاری خانه ملت

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *