×

واحد حیدری
واکاوی مرز سازان

  • کد نوشته: 18722
  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۴
  • 2691 بازدید
  • ۳ دیدگاه
  • آوای باینگان: مرز سازان بدلیل قرار گیری در منطقه ی سوق الجیشی این امکان را دارد که همزمان هر سه شهرستان پاوه، جوانرود و روانسر از آن بهره‌مند شوند که کمتر مرزی از این اهمیت نسبی برخوردار است.
    واکاوی مرز سازان
  • پایگاه خبری آوای باینگان– باینگان به معنای خاص و عام بعنوان وسیع ترین و قدیمیترین بخش شهرستان پاوه از دیرباز تا کنون نامی نیک از خود بجای گذاشته است.

    مردمی که در تقابل با جبر جغرافیای منطقه شرافتمندانه و عزت مندانه زندگی کردند و در دفاع از ارزشها و آب و خاک کشور شجاعانه ایستاده و مقاومت کردند.

    با نگاهی به وضعیت بخش متوجه میشم اگر کار و فعالیتی بود جوانان این بخش هزاران سختی و مشقت را بجان نمیخریدند و راهی سرزمین غربت نمیشدند.. اینکه در روستاهای مانند تین و زردویی بیش از نیمی از جوانان به غرب مهاجرت کردند نشان از مهجور و محروم بودن منطقه است.

    سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره تعامل و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بوده است و این سیاست هم در دولت جدید با حمایت رئیس جمهور محترم همراه شده است. که خود در چندین سخنرانی عمومی بدان اشاره کرده است و در نامه‌ی به وزیر کشور استانداران استانهای مرزی را موظف به روابط تجاری و ایجاد بازارچه مرزی با استان های مرزی کشورهای همسایه کرده است.

    مرز باعث پویایی و شکوفایی هر جامعه‌ای خواهد بود و بسیاری از محرومیت ها را پوشش خواهد داد و رونق اقتصادی هم بهمراه خواهد داشت و امید و نشاط را برای مردم به دنبال می‌آورد.

    مرز سازان بدلیل قرار گیری در منطقه ی سوق الجیشی این امکان را دارد که همزمان هر سه شهرستان پاوه،جوانرود و روانسر از آن بهره‌مند شوند که کمتر مرزی از این اهمیت نسبی برخوردار است.

    اما چرا مرز سازان؟؟؟

    سازان بدلیل هموار بودن محیط،موقعیت جغرافیایی مناسب و نزدیکی بین مراکز دو استان کرمانشاه و حلبچه از اهمیت شایانی برخوردار است. از اینرو سیاست اقلیم کردستان عراق هم بازگشایی چنین مرزی برای حلبچه است.

    در شرایط تحریمی ایجاد گذرگاه مرزی جدید هم برای دولت و هم مردم ارزشمند است. مردم منطقه چه در زمان جنگ تحمیلی و چه بعداز آن هموراه وطن دوست و دوست دار نظام اسلامی بوده و هستند و در تمامی صحنه ها در میدان حاضر بوده‌اند.

    مردم منطقه با تقدیم صدها شهید و ایثارگر آن هم در شرایط سخت جغرافیای منطقه دین خود را بخوبی به کشور ادا کرده‌اند. دولت محترم وظیفه‌ی ذاتیش خدمت به مردم است و چه بهتر که با ایجاد چنین کاری خدمتی در شان مردم مرزدار شهرستان پاوه و بخش باینگان انجام دهد .

    از سوی دیگر توافق دو استاندار کرمانشاه و حلبچه روی مرز سازان بوده است.

    وجود دو مرز شوشمی و سازان در شهرستان پاوه خود نشان از ظرفیت بالای منطقه است که اگر از ظرفیت هر دو مرز بخوبی استفاده شود منطقه جان دوباره خواهد گرفت و رضایت مردم محروم و بیکار را بهمراه خواهد داشت.

    شاید بخشی از جاده دسترسی به مرز سازان از استاندارهای لازم مثل دیگر جاده ها برخوردار نباشد اما این جاده بخوبی نشان داد در زمان جنگ پشتیبانی لجستیک مناسبی از رزمندگان فراهم نمود و در سالهای گذشته بواسطه احداث تونل آب در منطقه مرخیل، این جاده ۸ سال محل تردد کشنده ها و تریلی ها بوده است که شکر خدا هیچ مشکلی هم نداشته است.
    حتی دستگاه حفاری تونل (تی بی اِم) برای اجرای پروژه‌ی تونل آب که بسیار هم عریض و طویل بود از این جاده حمل و نقل شد.

    به امید فردای بهتر

    ✍واحد حیدری

    نویسنده: واحد حیدری

    نوشته های مشابه

    3 پاسخ به “واکاوی مرز سازان”

    1. اهل باینگان گفت:

      با تشکر از آقای حیدری بابت این یادداشت
      واقعا نمی‌دونم دلیل مخالفت ها با باز شدن مرز سازان چیه؟
      قطعا با گشایش مرز سازان شاهد رونق اقتصادی در منطقه خواهیم شد

    2. باینگانی گفت:

      قطعا گشایش مرز سازان میتونه رونق اقتصادی خوبی در سطح منطقه ایجاد کنه

    3. قادری گفت:

      درود بر شما جناب حیدری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *