×

سعید احمدی
نقدی بر پخش فیلم زندگی خانواده باینگانی از رسانه ملی!

  • کد نوشته: 13446
  • ۱۳۹۶-۱۲-۲۳
  • 9082 بازدید
  • ۶ دیدگاه
  • آوای باینگان: در تاریخ ۹۶/۱۲/۲۱ در هنگام اخبار شبکه ی زاگرس در ساعت۱۶:۳۰مستندی از یک خانواده محروم از شهر باینگان پخش گردید، پخش این مستند دل هر بیننده ای را به درد آورده و از آن تاریخ به بعد هم در شبکه های مجازی در حال دست به دست شدن است.

    نقدی بر پخش فیلم زندگی خانواده باینگانی از رسانه ملی!
  • بسمه تعالی

    در تاریخ ۹۶/۱۲/۲۱ در هنگام اخبار شبکه ی زاگرس در ساعت۱۶:۳۰ مستندی از یک خانواده محروم از شهر باینگان پخش گردید، پخش این مستند دل هر بیننده ای را به درد آورده و از آن تاریخ به بعد هم در شبکه های مجازی در حال دست به دست شدن است و کسانی که این فیلم را میبینند به شیوه های انسان دوستانه ابراز ناراحتی، همدردی و گاها تمایل به کمک این خانواده میکنند اما نکته ای برای اینجانب به عنوان شخصی باینگانی که بیشتر از دو دهه است که در باینگان زندگی نمیکنم ولی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مردم و همشهریان خود در ارتباط بوده و در محیطهای مختلف در مورد این مردم شنیده ام با توجه به آشنایی و قرابتی که در محیط کوچک باینگان برای ساکنین و غیره ساکنین آن وجود دارد وقتی فرا تر از شهر باینگان اکثریت قریب به اتفاق مردم بخش همدیگر را میشناسند و از سطح زندگی همدیگر اطلاع کافی دارند جالب بود و نظرم را جلب کرد و آن اینکه با در نظر گرفتن اینکه مستند فیلم گوشه هایی غیر قابل انکاری را پخش کرد اما نکات ظریفی که در این زندگی وجود دارد که از دید‌ کارشناسان محترم صدا و سیما نادیده گرفته شد.

    از قدیم الایام مردم باینگان به عنوان مردمی متدین، با تقوا، انسان دوست، خیرخواه در سطح استان و حتی فراتر از استان نیز شناخته شده اند و دارای چنان عزت نفس و طبع والای هستند که اگر نیاز مالی هم داشته باشند آنرا رسانه ای نمی کنند و در واقع گدا و گدا صفت نیستند و هر کسی در هر نقطه ای از اورامانات مشکلی برایش پیش می آید با توجه به ذهنیت مثبتی که از آوازه ی نام باینگان وجود دارد ناخودآگاه کمک از سوی مردم باینگان را برای خود محفوظ فرض میکند و باینگان را پناهگاه امن خود دانسته و برای رفع نیاز و مشکل خود به مردمان آن متوسل می شود.
    در کنار این آوازه و خوش نامی فعالیت موسسه ی خیره ی احسان باینگان هم کارنامه ی قابل قبولی در مدت کوتاهی از فعالیت خود چه در جریان زلزله امسال و چه در سایر موارد مورد نیاز از خود به جای گذاشته است.
    اما چرا خانواده ای از جنس همین مردم در کنار دست آنها وجود دارد و آنها کمک های خود را تا تمامی مرز های زلزله زده و موارد مورد نیاز در سطح شهر و بخش باینگان و گاها هم شهرستان پاوه رسانده اند و آیا می شود که این خانواده را با این همه مشکلات ندید، نشناخت و از کنار آنها رد شد.
    هیچ کس منکر مشکلات فعلی آقای محمد نادری (ظاهر) در باینگان نیست ولی آیا با کمک مالی آن مشکلات حل میشود؟ آیا به راستی فقر مالی آنها تا اندازه ای است که از زبان مادر خانواده و دختران نامبرده گفته میشود؟ آیا خدمات کمیته امداد همان ماهی یکصد هزار تومن است که از زبان مادر خانواده گفته میشود؟ مگر یارانه دو برابری خانواده هشت نفره برابر ۷۲۰ هزار تومان نیست آیا در بخش نگهداری از شخص مریض خانواده و هزینه تحصیل دختر خانواده و کمک های موردی اقدامی صورت نگرفته است؟ آیا امور حمایت کمیته ی امداد نسبت به کمک و ادامه تحصیل در دانشگاه دختر خانواده وظایف خود را انجام نداده است؟ آیا بهزیستی بخش باینگان و شهرستان پاوه نسبت به خدمات دهی به پسر معلول خانواده کوتاهی کرده اند؟ آیا اشخاص متمکن باینگانی که دست خیرشان زبان زد خاص و عام است این هم شهری و فامیل خود را ندیده و نمیشناسند؟
    آیا عاملین جمع آوری زکات و فطریه باینگان که سالها است به صورت فعال در این زمینه کار میکنند به صورت سالیانه این خانواده را از کمک های مالی و کالایی محروم کرده اند؟ و سوالات زیاد دیگر در این راستا.
    و در آخر زحمات خانواده ی پدری محمد نادری در هنگام بیماری و در زمان بستری شدن از بیمارستان پاوه تا بیمارستان امام رضا(ع) در کرمانشاه که خودم شخصا از نزدیک شاهد زحمات آنان بوده ام و حتی پس از ترخیص شدن از بیمارستان در منزل برادرش، محمدطاهر که باز هم خودم از نزدیک آن را شاهد بوده ام کسی نمیداند و اطلاعی ندارد.
    به راستی چرا هیچکدام از افراد باینگانی،کمیته امداد،بهزیستی ،موسسه ی خیره ی احسان باینگان،عوامل جمع آوری زکات و فطریه ی شهر باینگان و فامیل های نزدیک و دور خانواده آقای نادری سراغی از این خانواده نمیگیرند و فقط پسر عموی مادر خانواده است که از آنان دل جویی میکند و در راستای بر طرف کردن مشکلات آن ها قدم بر میدارد؟
    مگر مریض این خانواده بعد از عمل در خانواده برادر پرستاری و نگهداری نمی شد و همه مردم نمی دیدند به چه خوبی و پاکی از ایشان پرستاری و نگهداری می شود. چرا مریض را به خانه ای با این همه مشکل و کمبود امکانات بردند؟
    راستی جریان این معمای حل نشده برای خوانندگان این متن چیست؟ که البته برای تمامی مردم باینگان روشن و شفاف است.
    آیا کارشناسان محترم شبکه ی زاگرس از بخشداری بخش باینگان در این زمینه کسب اطلاع کرده و واقعیت این زندگی را قبل از پخش این مستند بررسی نموده اند؟ آیا شورای محترم شهر با توجه به کوچکی محیط پس از حضور گروه محترم شبکه ی زاگرس برای انجام ضبط برنامه در خصوص جلوگیری از پخش این مستند از رسانه ملی با توجه به اطلاعاتی که در خصوص غیر واقعی بودن اصل این زندگی وجود دارد اقدامی انجام داده اند یا نه؟ و اگر انجام نداده اند آیا در این زمینه کوتاهی صورت نگرفته است؟
    آیا عاملین محترم جمع آوری زکات و فطریه ی شهر باینگان پس از شنیدن خبر ضبط برنامه اقدامی در راستای شفاف سازی برای کارشناسان محترم صدا و سیما انجام داده اند؟ آیا بخشداری محترم بخش پس از اطلاع از ضبط برنامه اقدامی در خصوص ارائه توضیحات لازم به کارشناسان محترم صدا و سیما انجام داده است؟ و آیا اگر اقدامی ننموده سکوت جایز بوده است؟ آیا عاملین محترم موسسه احسان باینگان در این راستا اقدامی را انجام داده اند یا نه؟
    و هر چه سوال مطرح میکنم سوالات بیشتری پیش می آید و در پایان هر چه ذهنم را مرور میکنم باز به این نتیجه نرسیدم که آیا اقدام اولیه در خصوص پیگیری برای تهیه ی این مستند و پخش آن از رسانه ملی توسط هر شخصی که صورت گرفته است به نیت خیرخواهی و یا به نیت تخریب و زیر سوال بردن زحمات خانواده پدری محمد نادری، مردم باینگان، شورای شهر باینگان، عاملین جمع آوری زکات و فطریه ی شهر، عاملین موسسه احسان باینگان، کمیته امداد و بهزیستی صورت گرفته است؟
    فقط تفکر و راستی آزمایی از طریق منابع در دسترس با خوانندگان محترم و اما انتظار از بخشداری باینگان این است با توجه به غیر واقعی بودن این مستند و بازنشدن زوایای بسته ی آن از جنبه های مختلف با همکاری شورای شهر، دریافت اطلاعات از کلانتری شهری، معتمدین محلی، کمیته امداد بهزیستی گزارشی واقعی و به دور از هر گونه غرایض شخصی و سوء نیت و به صورت کارشناسانه تهیه و در اختیار شبکه ی زاگرس و تمامی سایت های محلی جهت تنویر افکار عمومی قرار دهد.
    امید است با پیگیری گروه های فعال مشاوره در سطح بخش باینگان و شهرستان پاوه که در واقع این جانب اطلاعی از وجود آنها ندارم گره کور بازنشده ی این خانواده باز شود.
    با تشکر سعید احمدی

    نویسنده: سعید احمدی

    نوشته های مشابه

    6 پاسخ به “نقدی بر پخش فیلم زندگی خانواده باینگانی از رسانه ملی!”

    1. A گفت:

      باتشکر از نظربسیار کارشناسانه کاک سعید احمدی.
      باتوجه به آشنایی نسبی بنده با کار تبلیغات و رسانه بدون هیچ شک و تردیدی این رووعرض میکنم که این گزارش یک سناریوی از پیش تعین شده وبه احتمال بسیار قوی با عدم اطلاع گزارشگر سیمای زاگرس بوده که یک ضلع یا میتوان گفت ضلع اصلی این سناریو شخصی می باشد که درگزارش پسر عموی مادر خانواده معرفی می شود ((که به احتمال ￵ بسیار زیادایشان به هر صورتی با این گزارشگر هماهنگی نموده است￷)￷)
      وتنها هدف آن برانگیختن احساسات نوع دوستانه هموطنان عزیز است و گرنه واقعیت ماجرا وبه شهادت تمام مردم باینگان چیز دیگری است.

    2. بهروز خسروی گفت:

      با رایزنی های ا نجام گرفته با معاونت محترم خبر صدا وسیمای مرکز کرمانشاه و کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش باینگان در زوهای آتی گزارشی اصلاحی تهیه و پخش می گردد و شرح اقدامات انجام گرفته در این خصوص به اطلاع عموم خواهید رسید.

    3. رستمی تبار گفت:

      کاک سعید ممنون

    4. ناشناس گفت:

      سلسله موی دوست حلقه دام بلاست هرکی دراین حلقه نیست فارغ ازاین ماجراست کربزنم بی دریغ گفتن تو یک صداست دلمان خوش است که حج می رویم غافل ازانیم که کج میروم کعبه به دیدار خدا می رویم اواین جاست ما کجا می رویم دین به سر وریش تسبیح نیست هرکه گفت یاالله درویش نیست

    5. k گفت:

      و کسانی که به دروغ سربرسجادهایشان می گذارند آیا گمان نمی کنند به نزد خداوند بازمی گردندو همانا کسی چیزی را همراه خودش نخواهد برد ولی بیشتر مردم این را نمی فهمند.

    6. ناشناس گفت:

      شما فقط نقد کنید عوامل که مواد مخدر جوانان را نابو می کنن اینها موجبه بدشدن چهره شهر نشده

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *