×

حفظ محیط زیست بسیج همگانی امکانات کشور را می طلبد

  • کد نوشته: 12291
  • ۱۳۹۶-۰۱-۱۶
  • 85567 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: یک کارشناس و فعال محیط زیست معتقد است برای حفظ محیط زیست باید همه دستگاه های کشور امکانات خود را بسیج کنند و با جلوگیری از تخریب محیط زیست به حفظ آن کمک نمایند.

    حفظ محیط زیست بسیج همگانی امکانات کشور را می طلبد
  • به گزارش آوای باینگان اسرافیل صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آموزش را یکی از نیازهای اساسی و مهم در حفظ محیط زیست دانست و گفت: در این آموزش عامه مردم باید در سطح کلان دیده شوند و توسط قوه مجریه (نه فقط محیط زیست) اجرا شود، ضمن اینکه بسیج همگانی تمام امکانات کشور را نیز می طلبد.
    وی همچنین تاکید کرد که در مجموع برنامه ریزی، در سطح کلان می خواهد تا سرعت تخریب محیط زیست در سطح فعلی بماند و بیشتر از این نشود.
    وی در ادامه اظهار کرد که برای دستیابی به هر هدفی باید هزینه کرد و این هزینه شامل مطالعه، برنامه ریزی و اجرای آن توسط تیم علاقه مند و کاردان به امور است و نباید انتظار داشته باشیم برای محیط زیست که از بسیاری از استانداردها عقب است انتظار زیاد داشته باشیم.
    این کارشناس ارشد محیط زیست در ادامه گفت که به هیچ وجه حجم مشکلات فعلی محیط زیست با اقدام های انجام شده یا در حال انجام همخوانی ندارد و از این رو بهترین و البته دیربازده ترین برنامه برای حفظ محیط زیست، نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی در کشور و از دوران آغاز تحصیل کودکان باید صورت پذیرد.
    صالحی افزود: به موازات آن آموزش عام در سطح جامعه نیز باید انجام شود و برای نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست با توجه به تجربیاتم در صنایع و پروژه های عمرانی، حتی در میان تحصیل کردگان دانشگاه های معتبر و مقالات اجرایی کشور ضعف دانش محیط زیستی داریم، ضمن اینکه به دلایل متعدد تاکنون مقوله محیط زیست از اولویت‌ها برای مسئولان نبوده است.
    او بازرسی سخت گیرانه از صنایع، کارخانه ها و پروژه های عمرانی در خصوص مقوله محیط زیست را در راستای حفظ آن پیشنهاد کرد و گفت: نبود دانش و فهم محیط زیستی در میان عامه مردم، همچنین زیاده خواهی برخی مسئولان و سازمان ها و نظارت نکردن به عملکرد برخی وزارتخانه ها باعث شده که انسان عملاً به جنگ با طبیعت رفته است.
    این فعال حوزه محیط زیست در ادامه گفت: متاسفانه ندیدم که از رسانه ها بویژه رسانه ملی و سازمان های اجرایی مانند استانداری ها، سازمان میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و حتی سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی که به نحوی درگیر مراسم سال نو و خدمت رسانی به گردشگران هستند اطلاع رسانی و برنامه آموزشی در مقیاس قابل توجه داشته باشند و به نحوی هنوز اهمیت مقوله محیط زیست برای برخی مسئولان اجرایی جا نیفتاده است.
    وی اضافه کرد که در سال های اخیر تعدادی از سازمان های مردم نهاد (سمن های محیط زیست) به صورت خود جوش فعالیت‌هایی داشته اند و بسیار قابل توجه بوده از جمله سمن باینگان که در سال های اخیر در فرهنگ سازی مردم و نهایتا جمع آوری زباله ها از مسیر باینگان تا منطقه حفاظت شده ‘بوزین و مره خیل’ اقدام شایسته ای انجام داده است.

    خبرنگار:فرزاد نویدی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *