×

فرزاد نویدی
عزل مسوول غیرپاسخگو؛ اقدامی در حمایت از خبرنگاران و تقویت ارتباط مردم با دولت

  • کد نوشته: 19748
  • ۱۴۰۰-۱۲-۰۴
  • 1508 بازدید
  • ۱ دیدگاه
  • آوای باینگان: پاسخگو نبودن به افکار عمومی و شفاف نکردن موضوع مورد درخواست یک خبرنگار سرنوشت مسوولی را به برکناری کشاند. دولت با عزل این مسوول به جامعه پیام داد که در مقام عمل به آنچه که به عنوان برنامه تقدیم ملت ایران کرده پایبند است و در این راه هیچ مماشاتی ندارد.
    عزل مسوول غیرپاسخگو؛ اقدامی در حمایت از خبرنگاران و تقویت ارتباط مردم با دولت
  • پایگاه خبری آوای باینگان – وزیر کشور دولت سیزدهم در اقدامی خوب و قابل تحسین سرپرست فرمانداری رفسنجان را که در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری، به او توهین کرده و تهدیدش کرده بود، برکنار کرد؛ اقدامی که بازتاب خوبی در جامعه رسانه‌ای کشور داشت.  

    ویدئویی از یک نشست خبری در روزهای اخیر در فضای مجازی بازنشر شد که سرپرست فرمانداری رفسنجان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انتقال آب به جای پاسخگویی او را تهدید کرد و این موضوع بازتاب منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت.

    «علی اکبر پورمحمدی» سرپرست فرمانداری رفسنجان روز دوشنبه دوم اسفند ۱۴۰۰ در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار رسانه‌ای محلی با موضوع انتقال آب که مدعی شده بود فرماندار بدنبال حمایت از یک «فرد معروف» و انتقال آب برای وی بوده در بخشی از سخنانش پاسخ داد: «یکبار دیگر تکرار کنید در دهانت می‌زنم، حواست جمع باشد».

    پس از انتشار این ویدئو «احمد وحیدی» وزیر کشور بلافاصله در تماس تلفنی با استاندار کرمان، دستور عزل علی اکبر پورمحمدی، سرپرست فرمانداری رفسنجان را صادر کرد.

    پس از این دستور همچنین وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: گفتمان دولت مردمی و عدالت محور آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ایجاب می‌کند که مدیران آن ضمن داشتن روحیه مردمی و جهادی، نسبت به تعامل و تکریم آحاد افراد جامعه اهتمام داشته باشند.

    همچنین انتظار می‌رود اصحاب رسانه بیش از پیش با رویکرد حرفه‌ای خود به ویژه در طرح پرسش، مسوولان را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور یاری دهند.

    پس از این اقدام وزیر کشور؛  بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در صفحه شخصی خود نوشت: دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو هست و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.

    «ایمان شمسایی» مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به این توهین نوشت: «دهان خبرنگار می‌زنید؟ قرار بود مردم ولی‌نعمت مسوولان باشند، خبرنگار هم صدای مردم است. گوش و چشم مردم.»

    این اقدام و موضعگیری های خوب وزیر کشور، سخنگوی دولت و مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازتاب بسیار خوبی در افکار عمومی و به ویژه در میان خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت.

    دولت سیزدهم نشان داد که در عمل و نه فقط در حد شعار به برنامه ها و اصولی که در دوران انتخابات بیان کرد، پایبند است.

    این اقدام دولت سیزدهم راه را بر همه مسوولان روشن کرد که باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند چرا که دولت بارها اعلام کرده مردم ولی نعمت هستند و مسوولان چیزی برای پنهان کردن از آنها ندارند.

    به رسمیت شناختن حقوق رسانه ها و خبرنگاران و اعتقاد به پاسخگویی مسوولان در این اقدام وزیر کشور به خوبی نشان داد که دولت در این راستا مصصم است و همه مسوولان دولت سیزدهم نیز باید خود را با این برنامه های دولت تطبیق دهند.

    اصل آزادی بیان و شفاف سازی دیگر پیام این عزل و برکناری بود تا جایی که در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان به رسمیت شناخته شده و اکنون نیز مسوولان دولت سیزدهم نیز بدنبال تحقق آن هستند و در این راه هیچ مماشاتی ندارند.

    خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و مسوولان و نمایندگان افکار عمومی هستند و در نشست‌های خبری و جلسات به عنوان نماینده مردم از مسوولان سوالاتی مطرح می‌کنند و انتظار می‌رود مسوولان با ادبیات خوب و به تناسب شان و جایگاه شان با آنها رفتار کرده و پاسخگویی عملکرد خود نیز باشند.

    جایگاه نهادهایی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده باید از سوی همه مسوولان محترم شمرده شود و رسانه‌ها نیز به عنوان یکی از این نهادها مهم باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند.

    خبرنگاران در طول سال همواره برای انعکاس برنامه‌ها و رویدادها صادقانه و فداکارانه بدون هرگونه چشمداشتی تلاش می‌کنند و انتظاری غیر از انعکاس خبرهای خوب به مردم و برخورد خوب مسوولان و مدیران را ندارند و از این رو می طلبد مسوولان نیز برای این قشر فرهیخته، فداکار و زحمتکش احترام قائل باشند./

    فرزاد نویدی/ ایرنا

    نویسنده: فرزاد نویدی
    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “عزل مسوول غیرپاسخگو؛ اقدامی در حمایت از خبرنگاران و تقویت ارتباط مردم با دولت”

    1. محمدعلی سلطانی گفت:

      دلتان خوشه!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *