×

روستای “نگل” یا “نوگل”؛خواستگاه تاریخی ترین قرآن ایران

  • کد نوشته: 16799
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۶
  • 507 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: موقعیت‌های ویژه به واسطه اعتقادات دینی و مذهبی مردم به طور خاص سه روستای "نگل"، "باینچوب" و "مجسه" در استان کردستان را موفق به کسب امتیاز لازم برای معرفی به عنوان روستاهای برتر قرآنی ایران کرده است.
    روستای “نگل” یا “نوگل”؛خواستگاه تاریخی ترین قرآن ایران
  • به گزارش آوای باینگان به نقل از ایسنا، دلیل اصلی به وجود آمدن این روستا در این منطقه خوش آب و هوای استان کردستان وجود قرآن تاریخی نگل بوده است و می‌توان‌ گفت این روستا از ابتدای تشکیل یک روستای قرآنی با مردمانی معتقد و مذهبی بوده است.

    بنا به داستان‌های محلی مردمان این روستا، حدود هزار سال قبل، یک چوپان از آبادی‌های اطراف گوسفندانش را برای چرا به یک دره‌ای با صفا می‌برد و به ناگاه گلی بسیار زیبا و خوش آب و رنگ توجه این چوپان را به خود جلب می‌کند.

    این چوپان تلاش می‌کند تا گل را به طور کامل و بدون هیچ گونه آسیبی از خاک بیرون بکشد. همین امر باعث پدیدار شدن چاله‌ای در خاک می‌شود. در این هنگام، یک صندوقچه در زیر این گودال پدیدار می‌شود که چوپان به تنهایی از پس بیرون کشیدن آن بر نمی‌آید پس با همراهی مردم روستا این صندوقچه را که حامل یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های خطی و تاریخی کشور است از دل خاک بیرون می‌کشند.

    از این پس اهالی روستا، این مکان را مقدس می‌شمارند و یک مسجد را در آن مکان احداث می‌کنند. پس از احداث این مسجد، رفته رفته اهالی روستا خانه‌هایشان را هم به این مکان انتقال می‌دهند و روستای نگل شکل می‌گیرد.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به امتیازات این روستای قرآنی اشاره و بیان کرد که این روستای قرآنی با مردمانی معتقد و مذهبی دارای ۱۳ شهید قرآنی، ۱۲ مشاهیر و علمای شاخص، یک مسجد و یک کتابخانه فعال بوده است.

    وی افزود: در این روستا به صورت مستمر و روزانه دو جلسه خانگی قرآن و دو دوره و کارگاه آموزشی قرآن برگزار می‌شود که در این دوره‌های قرآنی به صورت میانگین ۵۰ نفر در کلاس‌های قرآنی حضور می‌یابند.

    رستمی با اشاره به اینکه این روستای قرآنی دارای ۱۰ حافظ قرآن، دو مربی قرآن و آثار علمی و آموزشی قرآنی توسط اهالی روستا بوده است، افزود: در بخش فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی نیز این روستا برگزار کننده ۹ محفل و کرسی تلاوت قرآن در طول سال، یک گروه تواشیح و همخوانی، سه خادم و فعال قرآنی برگزیده و برگزارکننده مسابقات، جشنواره و نمایشگاه‌های قرآنی در طول سال و اجرای طرح تلاوت نور بوده است.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به رقبات و موقوفات قرآنی این روستا اشاره و بیان کرد: در این روستای قرآنی به واسطه خیرین و واقفان روستایی ۶ موقوفه قرآنی به ثبت رسیده است.

    وی در پایان با اشاره به شاخص‌های کیفی این روستای قرآنی یادآور شد: این روستا در ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در فضای عمومی به منظور ترویج سبک زندگی اسلامی موفق به کسب ۲۰ امتیاز و در فضاسازی مکانی روستا و استقرار نمادهای محیطی مرتبط ۱۰ امتیاز را کسب کرده است.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *