×

زخم کلنگ سودجویان بر پیکر میراث ۷۰۰۰ ساله روانسر

  • کد نوشته: 14736
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۹
  • 2243 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: تپه‌های سه گانه "موسایی" با هفت هزار سال قدمت، یکی از باستانی‌ترین آثار بجای مانده از تاریخ در منطقه اورامانات هستند.
    زخم کلنگ سودجویان بر پیکر میراث ۷۰۰۰ ساله روانسر
  • به گزارش آوای باینگان و به نقل از ایسنا ، تپه‌های سه گانه “موسایی” با هفت هزار سال قدمت، یکی از باستانی‌ترین آثار بجای مانده از تاریخ در منطقه اورامانات هستند. تپه‌هایی که به دلیل مجاورت با گورستان قدیمی کلیمیان منطقه به موسایی شهره شده‌اند و یک تپه بزرگ با ارتفاع حدود ۲۰ متر و دو تپه کوچک‌تر را شامل می‌شوند که در مساحتی دوهکتاری قرار گرفته‌اند.

    همسایگی این تپه‌های سه‌گانه با سراب قدیمی روانسر و گوردخمه‌ای تاریخی که در آن نزدیکی است، باعث شده تا این آثار اهمیت دوچندانی پیدا کنند و به مانند دیگر تپه‌های باستانی دندان طمع سودجویان و سوداگران آثار باستانی برای آنها تیز شود. در طول چند دهه اخیر گاه و بیگاه به بهانه‌های مختلفی از کشاورزی گرفته تا ساخت و ساز، دست‌اندازی‌هایی به این تپه صورت گرفته است.

    هرچند در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با کمک باستان شناسان کار تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی انجام گرفت، اما از آنجایی که تعیین عرصه و حریم آن به تصویب شورای حریم سازمان میراث فرهنگی نرسیده بود، این دست اندازی‌ها کماکان در سالهای گذشته ادامه پیدا کرد.

    در یکی دوسال اخیر هم بحث احداث یک مجتمع تجاری، یک واحد مسکونی و یک هتل در حاشیه این محوطه نگرانی هایی را از جهت احتمال تصرف و تخریب بخش‌هایی از عرصه این محوطه بدنبال داشته و همین مسئله مسئولان میراث فرهنگی استان را واداشته تا برای حفاظت از این آثار تاریخی جدی‌تر وارد عمل شوند. 

    دیگر کسی نمی‌تواند متعرض به حریم تپه موسایی شود

     علیرضا برشاهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به اهمیت تاریخی تپه موسایی، اظهار کرد: این تپه های ثبت ملی شده، لایه هایی را از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره های اسلامی را در دل خود جای داده اند و از این نظر ارزش تاریخی بالایی دارند.

     وی تصریح کرد: طی سنوات گذشته عرصه و حریم این محوطه باستانی تعیین شد، اما چون در شورای حریم وزارت میراث فرهنگی به تصویب نرسیده و ثبت نشده بود، تعرض به این محوطه باستانی ادامه داشت.

     معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه در رابطه با اقدامات پیشگیرانه میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از دست اندازی های جدید به این محوطه باستانی هم گفت: به منظور جلوگیری از دست اندازی به این محوطه از اواخر سال گذشته تلاش هایی برای ثبت عرصه و حریم آن در وزارت میراث فرهنگی انجام دادیم که خوشبختانه این اقدام اخیرا به نتیجه رسید و توانستیم نقشه عرصه و حریم آن را به ثبت برسانیم.

    این مسئول اضافه کرد: در سنوات اخیر یگان حفاظت میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از تصرف و تخریب این محوطه باستانی سرکشی های مستمری از آن داشته و با متصرفین برخوردهای جدی داشته است.

    وی با تاکید براینکه از این پس کسی نمی‌تواند به این محوطه باستانی متعرض شود، اعلام کرد: هرچند بحث هایی درخصوص احداث یک مجتمع تجاری و یک هتل در کنار این محوطه و احتمال تعرض به عرصه و حریم آن پیش آمده، اما براساس کارشناسی هایی که انجام داده ایم، هردوی این بناها در خارج از عرصه تپه موسایی قرار دارند.

    برشاهی متذکرشد: البته یک ساختمان مسکونی نیمه کار هم در کنار این تپه ساخته شده که در عرصه محوطه قرار دارد، لذا مانع از ادامه فعالیت آن شده ایم و پرونده قضایی آن نیز تشکیل شده است.

     ورود دادستان به دست اندازی‌ها به تپه موسایی

     نوید صحرایی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان روانسر نیز در گفت و گو با ایسنا از ورود دادسرای این شهرستان به تعرضات به تپه موسایی خبرداد و گفت: متاسفانه طی سنوات گذشته مجوزهایی برای ساخت و سازهایی در اطراف این محوطه تاریخی صادر شده که گاها در صدور این مجوزها به تاثیرات مخربی که روی این محوطه می گذارد، توجهی نشده است.

    وی بااشاره به گسترش ساخت و سازها در اطراف تپه موسایی در سالهای اخیر، افزود: تاکنون چند پرونده تعرض به این محوطه باستانی را هم تشکیل داده و با متخلفین برخورد داشته‌ایم، اخیرا هم دست اندازی هایی به این تپه شده که برای آن هم پرونده قضایی تشکیل شده است.

    دادستان عمومی و انقلاب شهرستان روانسر با تاکید بر اینکه اجازه تعرض به این محوطه باستانی را نمی‌دهد، اعلام کرد: در ماه های گذشته هم بحث احداث یک هتل در کنار این محوطه مطرح شده که از میراث فرهنگی خواسته ایم بررسی کند که آیا در عرصه محوطه قرار دارد، یا نه.

    وی افزود: به عنوان مدعی العموم تا آنجایی که توانسته ایم جلوی ساخت و سازها را در اطراف این محوطه گرفته‌ایم و برای بناهایی هم که در داخل عرصه آن ساخته شده‌اند، حکم قلع و قمع صادر شده است.

    صحرایی در ادامه با تاکید براینکه میراث فرهنگی استان به عنوان متولی حفاظت از آثار تاریخی باید در حفاظت از این آثار جدیت بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: با مشخص شدن حدود و صغور این محوطه تاریخی سودجویان دیگر جرات دست اندازی به آن را نخواهند داشت.

    وی یادآورشد: همچنین از میراث فرهنگی شهرستان هم می خواهیم با افزایش گشت های یگان حفاظت خود، حفاظت بیشتری از این محوطه باستانی داشته باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *