×

یک گُل باستانی سرخ

  • کد نوشته: 14648
  • ۱۳۹۹-۰۲-۲۸
  • 1912 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: لاله واژگون یکی از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار قدیمی است، گونه‌ای خودرو که هر سال با آمدن بهار در دشت‌ها و خصوصا دامنه کوه‌های می‌روید. کوه‌های زاگرس از رویشگاه‌های اصلی این گونه گیاهی است و در منطقه اورامانات می‌توان دید.
    یک گُل باستانی سرخ
  •  به گزارش آوای باینگان و به نقل از ایسنا ، این گیاه به واسطه زیبایی خاصی که دارد همواره مورد دست‌اندازی انسانها قرار می‌گیرد و خصوصا در این ایام که مردم برای گردش به طبعیت می‌روند، موارد بسیاری از چیدن این گل مشاهده می‌شود. معضل دیگری که لاله واژگون را تهدید می‌کند چرای دام‌ها در این فصل است که  گاهی باعث می‌شود این گل از ریشه نابود شده و دیگر رویش نداشته باشد.

    آذر ولی‌زاده معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا،  از لاله واژگون به عنوان یکی از گونه‌های قدیمی و منحصر به فرد گیاهی یاد کرد و گفت: قدمت لاله واژگون آنقدر زیاد است که نقش آن را حتی می‌توان در بناهای ساسانی در تاقبستان نیز مشاهد کرد.

    وی با بیان اینکه لاله‌واژگون از راسته سوسن‌سانان است، اظهار کرد: منطقه زاگرس یکی از رویشگاه‌های اصلی این گل است. در کرمانشاه نیز لاله واژگون در نقاط مختلفی خصوصا در دامنه‌های شاهو در منطقه اورامانات، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بیستون و همچنین منطقه امروله و دالاخانی مشاهده می‌شود.

    به گفته ولی زاده، لاله واژگون معمولا در فصل بهار و خصوصا اردیبهشت ماه گل می‌دهد و با گرم شدن هوا میزان گلدهی آن افزایش پیدا می‌کند.

    معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه لاله واژگون یک گیاه خودرو است که معمولا در مناطق سنگلاخی رویش دارد، اضافه کرد: در کرمانشاه عمدتا لاله واژگون را به رنگ نارنجی، قرمز تا زرد مشاهده می‌کنیم.

    ولی زاده چیدن لاله واژگون را باعث آسیب جدی به این گیاه دانست و عنوان کرد: اگر هنگام چیدن به غده لاله واژگون آسیب وارد شود، دیگر روش مجدد نخواهد داشت.

    وی به افراد توصیه کرد، به هیچ عنوان لاله واژگون را نچینند و اگر به زیبایی آن علاقمند هستند از انواع گلخانه‌ای این گیاه در منازل خود استفاده کنند.

    معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: در ایامی که فصل رویش لاله واژگون است نظارت‌ها را بیشتر می‌کنیم و اجازه چیدن آن را نخواهیم داد.

    ولی زاده همچنین خرید و فروش این گونه گیاهی در بازار را تخلف دانست.

    وی ادامه داد: در کنار دست‌اندازی انسان، چرای بی‌رویه دام و لگد کردن کردن نیز به لاله واژگون آسیب می‌رساند و به علاوه برخی از دام‌ها از این گیاه تغذیه می‌کنند که ممکن است مانع رویش مجدد آن شود.

    خبرنگار فاطمه کمانی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *