×

“فاوجی ها” زندگی و آثار شاعران پاوە به زودی روانه بازار می گردد.

  • کد نوشته: 12786
  • ۱۳۹۶-۰۵-۰۱
  • 1934 بازدید
  • ۰
  • آوای باینگان: “فاوجی ها” کتابی است کە به شرح حال شاعرانی از شهر پاوە از سال ۹٠٠ تا سال ۱۳٠٠ هجری می پردازد و شمه ای از آثار واشعار آن ها را در دست رس ما می نهد.

    “فاوجی ها” زندگی و آثار شاعران پاوە به زودی روانه بازار می گردد.
  • به گزارش آوای بایگان و به نقل از پاوه پرس، قبل از پرداختن به اهمیت تألیف ( فاوجی ها) که دست بر تقدیر خود کاری ارزشی ومهم تلقی می گردد، اثری که به واسطه ی آن برای اولین بار به شناسایی شاعرانی اهتمام می ورزد که تاکنون آنطور که شایسته وبایسته است بدان ها پرداخته نشده و یا نامی ازآنان برده نشده است . باید از مولفین ارجمند به نیکی یاد نمود.

    “فاوجی ها” کتابی است کە به شرح حال شاعرانی از شهر پاوە از سال ۹٠٠ تا سال ۱۳٠٠ هجری می پردازد و شمه ای از آثار واشعار آن ها را در دست رس ما می نهد.

    این کتاب ارزشمند حاصل بازخوانی نسخ خطی و تحقیقات در زمینه تاریخ ادبیات است و بخشی از آن از موزەهای داخلی وخارجی گردآوری شده است

    آقایان عدنان مرادی و حیدر معاذی با تلاش و مساعی مشکور خویش، گردآوری این اثر ماندگار را در طول چند سال به اتمام رسانده اند، نظر به اینکه رسمی از شاعران مورد نظر در دست رس نبود، ذکاوت وهنرمندی کاک یعقوب شجاعی به مدد گرفته شد تا مستند بر توصیفات مصطلح و نیز نسب شناسی ، تصویری عینی از هریک از شاعران تهیه گردید تا برکیفیت اثر دوچندان بیفزاید.

    با همه ی آنچه گفته شد ،جمع آوری محتوی کتاب در قالب ۴۸۹ صفحه ودر قطع وزیری چاپ شدە است و از سوی انتشارات احسان آمادە نشرگردیدە است.

    “فاوجی ها” کە در پایان نام شاعران این شهر آمدە است معرب شدە پاوە است در این کتاب که آثار ۳۵ شاعر پاوەای در آن است اشعاری به زبان های فارسی، هورامی، سورانی وعربی آمدە است.

    کتاب فاوجی ها حاصل تحقیقات چندین ساله در میان کتب، اسناد، دست نویس هاست که عاری از اشتباە نیست و این کتاب حاصل مراجعات حضوری و در اختیار قرار گرفتن دست نوشتەهای از سوی بزرگوارانی همچون آقایان سید باقر هاشمی، محمد علی قرە داغی، محمد رشید امینی، عبد الحمید حیرت سجادی، مومن یزدانبخش، عبدالە حبیبی و آرام مستوفی است پیشگفتار کتاب نیز توسط جناب آقای حبیب الە مستوفی به رشتە تحریر در آمدە است

    بدیهی است، پشتکار و اهتمام مشکور مولفین محترم ونیزهم اندیشی ومشارکت جمعی دغدغه داران این دیار به مدد آمد تا ۳۵ شخصیت صاحب نام دیار اهورایی هورامان برای ثبت تاریخ در کتاب فاوجی ها جمع شوند وغنی فرهنگی مردمان این دیار را برای آیندگان به مسند ظهور رسانند،

    طبیعی است این اثر، پیامی را نقل به موضوع دارد که ای کسانیکه نسل اندر نسل اسناد خطی ویا قولنامه ای را در صندوقچه ی شخصی خویش محبوس دارید، بیائید و با دراختیار نهادن آن( بطور امانی …) درپاسداشت فرهنگ شفاهی ومکتوب نیاکان مان پیشقدم شویم.

    به هرحال وبه هر روی ، تمجید وتجلیل از مولفین و…را به مراسم رونمایی این کتاب موکول می نمائیم ، امری که عنقریب انجام می گیرد و ان شاءالله مراتب از قبل نیز به سمع ونظر کاربران ارجمند منعکس می نماید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *